reklama

Likwidacja OFE. Co z pieniędzmi z kont OFE? Gdzie trafią pieniądze z OFE w 2020 roku? Informacje o likwidacji OFE 18.11.2019

agZaktualizowano 
Likwidacja OFE w 2020 roku: co z pieniędzmi na kontach? Rafal Meszka / Polskapresse
Emerytura po likwidacji kont OFE. Likwidacja OFE w 2020 roku: co stanie się z pieniędzmi zgromadzonymi na kontach? Otwarte Fundusze Emerytalne działają w Polsce od 1999 roku i wszystko wskazuje na to, że zbliża się koniec Otwartego Funduszu Emerytalnego. Na czym polega oszczędzanie w OFE i jak zostaną podzielone pieniądze zgromadzone na kontach OFE?

Informacje o likwidacji kont OFE

Otwarte Fundusze Emerytalne (OFE)

OFE, poprzez inwestowanie na giełdzie, miały być sposobem na wyższe emerytury niż te wypłacane przez ZUS. Emerytura z OFE miała być zatem uzupełnieniem emerytury z ZUS. Każdy z pracujących miał sam odpowiadać za wysokość świadczenia z OFE, zgodnie z zasadą „ile uzbierasz, tyle na starość dostaniesz”.

Przez niemal 20 lat członkami OFE stało się 15,8 miliona Polaków. W szczytowym momencie fundusze zarządzały kapitałem przekraczającym 300 miliardów złotych.

Zmiany w OFE

Po zmianach z 2014 r., które przeprowadził rząd Donalda Tuska, ponad połowa środków zgromadzonych w OFE (część ulokowana w państwowych obligacjach) trafiła do ZUS, na specjalne subkonto, funkcjonujące obok normalnego konta i inaczej oprocentowane. W dniu 3 lutego 2014 r. umorzone zostało 51,5 proc. jednostek rozrachunkowych znajdujących się na rachunku każdego członka OFE i wprowadzona została dobrowolność co do dalszego przekazywania przyszłych składek do OFE. Ponadto obniżone zostały opłaty pobierane przez PTE (instytucje finansowe zarządzające OFE), a także wprowadzono tzw. suwak bezpieczeństwa (czytaj w ramce).

W czasie pierwszego tzw. okienka transferowego, od 1 kwietnia 2014 r. do 31 lipca 2014 r., członkowie OFE mogli podjąć decyzję w sprawie przekazywania do OFE przyszłej składki emerytalnej. W tym okresie członkowie OFE zdecydowali, czy chcą, aby ich składka w całości trafiała do ZUS: na indywidualne konto (ok. 60 proc. składki) i na subkonto (ok. 40 proc. składki), czy w większości do ZUS (85 proc. składki), a w części do OFE (15 proc. składki). Ostatecznie w OFE zdecydowało się zostać ponad 2 miliony osób.

Oczywiście pozostała w OFE część oszczędności, powiększona o kolejne składki i ulokowana w akcjach spółek notowanych na giełdzie, nadal jest zaewidencjonowana na kontach członków OFE. Obecnie jest to niebagatelna kwota 162,3 miliarda złotych. Tej części właśnie dotyczy obecny rządowy plan.

Podział składki z kont OFE

Zanim go omówimy, prześledźmy jeszcze, jak dzielona jest obecnie nasza comiesięczna składka emerytalna, wynosząca 19,52 proc. podstawy wymiaru. Otóż trafia ona obecnie na trzy konta: na konto ZUS (I filar), subkonto ZUS (II filar) i ewentualnie konto w OFE (II filar).

CZYTAJ INNE ARTYKUŁY

Co się stanie z pieniędzmi w OFE?

Podział tej składki pomiędzy poszczególne konta wygląda następująco:

  • 12,22 proc. trafia na indywidualnym koncie w ZUS,
  • 7,3 proc. jest zapisywane na indywidualnym subkoncie w ZUS (dotyczy osób, które zrezygnowały z OFE),
  • 4,38 proc. jest zapisywane na indywidualnym subkoncie w ZUS (dotyczy osób, które pozostały w OFE),
  • 2,92 proc. zostaje na koncie w OFE (oczywiście dotyczy tylko osób, które pozostały w OFE).

Pieniądze z OFE trafią na Indywidualne Konta Emerytalne

Dwie opcje

Zgodnie z zapowiedzią premiera Mateusza Morawieckiego, rząd zamierza pieniądze z OFE, czyli wspomniane wcześniej 162 mld zł, przekazać na Indywidualne Konta Emerytalne uczestników OFE. Średnio daje to każdemu członkowi OFE 10,2 tys zł.

I teraz będziemy mieć dwie możliwości. Pierwsza opcja polega na tym, że środki z OFE trafiają do IKE, ale rząd zabiera 15 procent w formie „opłaty przekształceniowej”. Konkretnie, jeśli zdecydujemy się na przeniesienie środków z OFE do IKE, będziemy musieli wpłacić „opłatę przekształceniową” w dwóch ratach: 7,5 proc. wartości w 2020 roku i drugie 7,5 proc. w 2021 roku.

Ministerstwo Finansów spodziewa się, iż łączne wpływy z „opłaty przekształceniowej” wyniosą 19,3 mld zł. Zapewne zostaną one wykorzystane na realizację obietnic socjalnych rządu PiS.

Druga opcja polega na tym, że pieniądze trafiają na nasze konta w ZUS. Prawdopodobnie trzeba będzie to zlecić w formie wniosku. Rząd proponuje bowiem, aby przystąpienie do IKE było domyślne, zaś przejście do ZUS wiązało się z dodatkową formalnością. Musimy być także świadomi, że w przypadku wyboru drugiej opcji zapłacimy 18 proc. podatku w momencie, kiedy będziemy wypłacać pieniądze, czyli już na emeryturze.

Na pewno część osób nie będzie się chciała podzielić 15 procentami z rządem, więc pozostanie im druga opcja - przenosiny do ZUS-u.

Czy i jakie składki będą kierowane do nowego IKE?

Kilka niewiadomych, jeden pewnik

Jak dotąd nie wiadomo, czy w przypadku wyboru ZUS, pieniądze z OFE trafią na konto, czy na subkonto ZUS? Czy i jakie składki będą kierowane do nowego IKE? Czy będą to te same 2,92 proc., które dziś są kierowane do OFE? Czy sami będziemy deklarowali, ile chcemy odkładać? Czy jeśli ktoś już ma konto IKE, będzie miał drugie czy też zostaną one połączone? Czy nowe IKE będą dziedziczone po śmierci właściciela konta?

Jedno jest pewne: z planu przedstawionego przez premiera wynika, że losy OFE są już przesądzone i wkrótce nastąpi ich likwidacja. Innymi słowy, nastąpi ostateczna likwidacja II filara systemu emerytalnego.

Ustawa ma być przekazana do konsultacji społecznych w maju. W lipcu planuje się jej przyjęcie przez rząd. Już we wrześniu lub w październiku miałaby być przyjęta przez Sejm i w takim przypadku wejdzie w życie od stycznia przyszłego roku.

Otwarte Fundusze Emerytalne w 2020 roku czeka likwidacja. Koniec OFE

Mechanizm suwaka

Jest to mechanizm przepływu pieniędzy, który zakłada, że na 10 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego środki zgromadzone na koncie członka OFE będą stopniowo przekazywane każdego miesiąca do ZUS i ewidencjonowane na indywidualnym subkoncie ubezpieczonego.

Innymi słowy, kiedy ubezpieczony osiągnie wiek, w którym od emerytury dzieli go 10 lat, włączony zostaje mechanizm tzw. suwaka i 1/120 oszczędności jest przenoszona comiesięcznie z OFE do ZUS.

Dzięki temu w momencie przejścia na emeryturę cały nasz kapitał składkowy znajdzie się w ZUS, który będzie nam wypłacał jedną, dożywotnią emeryturę.

Sprawdź w naszym sklepie Co może pomóc na bóle kręgosłupa, mięśni i stawów? >>

CZYTAJ INNE ARTYKUŁY

Otwarte Fundusze Emerytalne - Informacje o likwidacji kont OFE 18.11.2019

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 117

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
31 października, 08:19, roksana:

dobrze, że te ppk jest inne. Dzięki temu będę mogła w nim uzbierać na swoja emeryturę pieniądze. Co prawda jeszcze do niej daleko, ale jak wiadomo im więcej uzbieram tym lepiej będzie dla mnie

2 listopada, 9:17, Gość:

Leków nie wzięlaś.

18 listopada, 22:24, G1:

Pomyśl troszkę logicznie !!!

Niech żyje optymizm. Niestety życie w Polsce jest inne.

G
G1
31 października, 08:19, roksana:

dobrze, że te ppk jest inne. Dzięki temu będę mogła w nim uzbierać na swoja emeryturę pieniądze. Co prawda jeszcze do niej daleko, ale jak wiadomo im więcej uzbieram tym lepiej będzie dla mnie

2 listopada, 9:17, Gość:

Leków nie wzięlaś.

Pomyśl troszkę logicznie !!!

G
Gość

każda banda to złodzieje

G
Gość

k.co z złamane ch... tu piszą

G
Gość

co za barny

G
Gość

za ofe bardzo oszczędni wprost nieistniejący w publicznym obiegu zarządcy kupili sobie luksusowe apartamenty, wille, jachty. nie wspominając o takich przyziemnych brykach. mimo paroletnich rządów miłościwie nam panujących prawych i sprawiedliwych ani korpogangi ani ci co do tego dopuścili ani oni sami jako mieniący się tymi jedynymi właściwymi którzy wszystko dla narodu nikt z nich nie został ukarany a majątki są nadal w rękach przestępców.

G
Gość

Mam kredyt w CHF. Proszę o możliwość spłaty pieniędzmi z IKE części tego kredytu.

Kto mi zagwarantuje że na IKE za 20 lat coś zostanie?

Chcę chociaż mieć niższą ratę kredytu.

Pozdrawiam

G
Gość

nauczka jest jedna zadnyh ofe ,ppk i innyh funduszy

.
5 listopada, 11:02, Gość:

To oczywiście są krętactwa. PO ukradło a teraz PIS kombinuje, ze też skorzysta z naszych pieniędzy, ale jako to mniejsze zło zabierze 15% a nie 18%. Poza tym te pieniądze będą w IKE dziedziczone. Ale ja nie rozumiem, dlaczego wszyscy napadający teraz na PIS , nie skorzystają z gotowych rozwiązań, które są "wypadkiem przy pracy" byłych rządów. Jak wprowadzono podatek Belki to weszło też IKE (stare). Jak Tusk ukradł nam połowę OFE , to wprowadził IKZE. Zamiast pomstować, wyzywać, może warto pomyśleć i skorzystać. Pieniądze w IKE, IKZE są na takiej samej zasadzie jak np. w bankach, ale zyski po 60 i 65 r. ż. mogą być naprawdę rynkowe, takie jakie obiecał nam kiedyś Kłamliwy Buzek w OFE(ale OFE od razu zrobił prawie publiczne). Poza tym nie rozumiem, jeżeli mogę rocznie odpisać sobie ok. 1100 zł od podatku, to dlaczego mam te pieniądze trzymać w banku lub u brokerów, gdzie w dodatku co roku płacę podatek Belki!? Polacy tylko wrzeszczą, a na zachodzie oszczędzają w co najmniej 3 filarach. Ale to my mamy 30% zwrotu a oni nawet 100% ostatniej pensji. Ludzie nie korzystają, jak nawet są mechanizmy, ktore rządy wprowadziły, bo bały się reakcji tłumu na podatek belki i kradzież OFE. Tylko 4 % korzysta z IKZE , więc z tą mądrością rodakow to kiepsko. Bo to , ze rządy na usługach międzynarodowej mafii to wiemy.

5 listopada, 19:27, Gość:

Tak odpiszesz od podatku ale jak po 65 roku życia chciał wszystko wypłacić to i tak zapirer......ci pieniądze na podatek

6 listopada, 21:05, Gość:

Owszem, ale to będzie 10% a nie 18% czy 32% a "tu i teraz" masz co roku korzyść- mniejszy podatek rocznie o ok. 1100 zł lub nawet 1800!. Poza tym na IKE i IKZE działa magia procentów skladanych. Fiskus nie nalicza podatku Belki i suma na inwestowanie w rok w rok się zwiększa. W banku co rok jest podatek Belki a biorąc pod uwagę inflację i coraz wolniejsze naliczanie odsetek, to inwestując tam 10000 zł, na koniec to tylko dziewięćdziesiąt kilka tys. zł! Ja nie popieram żadnego rządu, ale staram się pisać merytorycznie, a nie tak jak niektórzy - bezinteresowne bluzgi

Piierdolisz pisowski tłuku. Udajesz niezależnego, a jesteś płatnym trollem

.
20 kwietnia, 03:52, Przemo:

Co za syf. 15% kradzieży naszych pieniędzy. Bandyci przerosli PO. Tusk chociaz przeniósł kapitał z filaru do zusu, a te pislamskie .... brakuje mi słów okradają nadz kapitał z 15% daniny. A przed wyborami psioczyli ze OFE ma wysokie opłaty, a sami kradną 15%. To jest SKANDAL! dno made in pislam

8 listopada, 12:32, rex:

bandytyzm i kur..a zlodziejstwo tego BANKSTERA żyda motrawietzkiego bo to nie Polak na 100%

Antysemici to debile

r
rex
20 kwietnia, 03:52, Przemo:

Co za syf. 15% kradzieży naszych pieniędzy. Bandyci przerosli PO. Tusk chociaz przeniósł kapitał z filaru do zusu, a te pislamskie .... brakuje mi słów okradają nadz kapitał z 15% daniny. A przed wyborami psioczyli ze OFE ma wysokie opłaty, a sami kradną 15%. To jest SKANDAL! dno made in pislam

bandytyzm i kur..a zlodziejstwo tego BANKSTERA żyda motrawietzkiego bo to nie Polak na 100%

G
Gość
5 listopada, 11:02, Gość:

To oczywiście są krętactwa. PO ukradło a teraz PIS kombinuje, ze też skorzysta z naszych pieniędzy, ale jako to mniejsze zło zabierze 15% a nie 18%. Poza tym te pieniądze będą w IKE dziedziczone. Ale ja nie rozumiem, dlaczego wszyscy napadający teraz na PIS , nie skorzystają z gotowych rozwiązań, które są "wypadkiem przy pracy" byłych rządów. Jak wprowadzono podatek Belki to weszło też IKE (stare). Jak Tusk ukradł nam połowę OFE , to wprowadził IKZE. Zamiast pomstować, wyzywać, może warto pomyśleć i skorzystać. Pieniądze w IKE, IKZE są na takiej samej zasadzie jak np. w bankach, ale zyski po 60 i 65 r. ż. mogą być naprawdę rynkowe, takie jakie obiecał nam kiedyś Kłamliwy Buzek w OFE(ale OFE od razu zrobił prawie publiczne). Poza tym nie rozumiem, jeżeli mogę rocznie odpisać sobie ok. 1100 zł od podatku, to dlaczego mam te pieniądze trzymać w banku lub u brokerów, gdzie w dodatku co roku płacę podatek Belki!? Polacy tylko wrzeszczą, a na zachodzie oszczędzają w co najmniej 3 filarach. Ale to my mamy 30% zwrotu a oni nawet 100% ostatniej pensji. Ludzie nie korzystają, jak nawet są mechanizmy, ktore rządy wprowadziły, bo bały się reakcji tłumu na podatek belki i kradzież OFE. Tylko 4 % korzysta z IKZE , więc z tą mądrością rodakow to kiepsko. Bo to , ze rządy na usługach międzynarodowej mafii to wiemy.

5 listopada, 19:27, Gość:

Tak odpiszesz od podatku ale jak po 65 roku życia chciał wszystko wypłacić to i tak zapirer......ci pieniądze na podatek

Owszem, ale to będzie 10% a nie 18% czy 32% a "tu i teraz" masz co roku korzyść- mniejszy podatek rocznie o ok. 1100 zł lub nawet 1800!. Poza tym na IKE i IKZE działa magia procentów skladanych. Fiskus nie nalicza podatku Belki i suma na inwestowanie w rok w rok się zwiększa. W banku co rok jest podatek Belki a biorąc pod uwagę inflację i coraz wolniejsze naliczanie odsetek, to inwestując tam 10000 zł, na koniec to tylko dziewięćdziesiąt kilka tys. zł! Ja nie popieram żadnego rządu, ale staram się pisać merytorycznie, a nie tak jak niektórzy - bezinteresowne bluzgi

W
Wizygot
31 października, 08:19, roksana:

dobrze, że te ppk jest inne. Dzięki temu będę mogła w nim uzbierać na swoja emeryturę pieniądze. Co prawda jeszcze do niej daleko, ale jak wiadomo im więcej uzbieram tym lepiej będzie dla mnie

5 listopada, 07:49, Gość:

buahaaaaaaa !!!!!

Nie ma co się cieszyć. Skoro do PPKrząd coś dołaca,w odpowiednim dla niego czasie może zmienić przepisy i powiedzieć; to są nasze pieniądze i znów oszwabić przyszłego emeryta. To gang w majestacie prawa...

G
Gość
2 listopada, 20:36, przyszły_emeryt:

Najpierw rząd Tuska nas okradł przenosząc nasze pieniądze do ZUS a teraz obecny rząd nas okrada ??? prowizja ?? za co ???

3 listopada, 11:52, .:

Kłamiesz pisowski tłuku. Pieniądze przeszły do ZUS, a nie do kieszeni kaczora.

Kaczor to twój stary jelopie

G
Gość
5 listopada, 11:02, Gość:

To oczywiście są krętactwa. PO ukradło a teraz PIS kombinuje, ze też skorzysta z naszych pieniędzy, ale jako to mniejsze zło zabierze 15% a nie 18%. Poza tym te pieniądze będą w IKE dziedziczone. Ale ja nie rozumiem, dlaczego wszyscy napadający teraz na PIS , nie skorzystają z gotowych rozwiązań, które są "wypadkiem przy pracy" byłych rządów. Jak wprowadzono podatek Belki to weszło też IKE (stare). Jak Tusk ukradł nam połowę OFE , to wprowadził IKZE. Zamiast pomstować, wyzywać, może warto pomyśleć i skorzystać. Pieniądze w IKE, IKZE są na takiej samej zasadzie jak np. w bankach, ale zyski po 60 i 65 r. ż. mogą być naprawdę rynkowe, takie jakie obiecał nam kiedyś Kłamliwy Buzek w OFE(ale OFE od razu zrobił prawie publiczne). Poza tym nie rozumiem, jeżeli mogę rocznie odpisać sobie ok. 1100 zł od podatku, to dlaczego mam te pieniądze trzymać w banku lub u brokerów, gdzie w dodatku co roku płacę podatek Belki!? Polacy tylko wrzeszczą, a na zachodzie oszczędzają w co najmniej 3 filarach. Ale to my mamy 30% zwrotu a oni nawet 100% ostatniej pensji. Ludzie nie korzystają, jak nawet są mechanizmy, ktore rządy wprowadziły, bo bały się reakcji tłumu na podatek belki i kradzież OFE. Tylko 4 % korzysta z IKZE , więc z tą mądrością rodakow to kiepsko. Bo to , ze rządy na usługach międzynarodowej mafii to wiemy.

Tak odpiszesz od podatku ale jak po 65 roku życia chciał wszystko wypłacić to i tak zapirer......ci pieniądze na podatek

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3