Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódź: apel władz miasta do rządu PiS, by Węzeł Teofilów na zachodniej obwodnicy Łodzi S14 wybudować ze zjazdem na Teofilów

Marcin Darda
Marcin Darda
Władze Łodzi apelują do rządu PiS, by projekt i budowę węzła Teofilów uzupełniono o zjazd do Łodzi. Budowa węzła ma się rozpocząć w tym roku, ale tylko ze zjazdem w stronę Aleksandrowa Łódzkiego, bo po stronie Łodzi nie jest przebudowany fragment ul. Szczecińskiej, czyli włączenie do przyszłego węzła.Czytaj dalej na kolejnym slajdzie: kliknij strzałkę w prawo
Władze Łodzi apelują do rządu PiS, by projekt i budowę węzła Teofilów uzupełniono o zjazd do Łodzi. Budowa węzła ma się rozpocząć w tym roku, ale tylko ze zjazdem w stronę Aleksandrowa Łódzkiego, bo po stronie Łodzi nie jest przebudowany fragment ul. Szczecińskiej, czyli włączenie do przyszłego węzła.Czytaj dalej na kolejnym slajdzie: kliknij strzałkę w prawo
Władze Łodzi apelują do rządu PiS, by projekt i budowę węzła Teofilów uzupełniono o zjazd do Łodzi. Budowa węzła ma się rozpocząć w tym roku, ale tylko ze zjazdem w stronę Aleksandrowa Łódzkiego, bo po stronie Łodzi nie jest przebudowany fragment ul. Szczecińskiej, czyli włączenie do przyszłego węzła.

APEL DO RZĄDU PIS O BUDOWĘ PEŁLNEGO WĘZŁA TEOFILÓW

Nam wszystkim marzyła się fajna droga ekspresowa S14 - mówi Adam Pustelnik, wiceprezydent Łodzi - Czekaliśmy na nią bardzo wiele lat. To miał być ostatni odcinek ringu autostradowego wokół Łodzi. Wreszcie S 14 jest budowana i super. Ale po co łodzianom droga, na która nie będą mogli łatwo wjechać? Dla prawie 60 tys łodzian z tej części miasta, z Teofilowa, Zdrowia czy Złotna, taka decyzja jest niestety zupełnie niezrozumiała. Dlatego bardzo mocno apelujemy do przedstawicieli Rządu RP, do posłów PiS, do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka : wybudujcie normalny pełny węzeł Łódź Teofilów, ze zjazdem także do Łodzi. A my jako miasto przebudujemy ul. Szczecińską i podłączymy ją do tego węzła.

Jak zaznaczył Pustelnik, prezydent Hanna Zdanowska (PO) 16 grudnia złożyła deklarację na piśmie do ministra Adamczyka (PiS), iż "Łódź jest do takiej inwestycji gotowa".

JAK TO Z WĘZŁEM TEOFILÓW BYŁO

Przypomnijmy: Węzeł Teofilów był w projekcie przygotowanym za drugiego rządu PO-PSL. Zaprojektowano go między dwoma odcinkami S14. W 2017 r. przetarg na budowę obu odcinków z węzłami unieważniono, bo potencjalni wykonawcy złożyli oferty grubo przekraczające budżet inwestycji. Jerzy Szmit (PiS) ówczesny wiceminister infrastruktury, w lipcu 2017 r. ogłosił optymalizację projektu budowy S14, która w praktyce oznaczała wycięcie węzła Teofilów z projektu. Szmit zapowiedział, że zachodnia obwodnica Łodzi powstanie w całości, jeśli niektóre węzły sfinansują samorządy Łodzi, Aleksandrowa Łódzkiego czy Konstantynowa Łódzkiego. Optyka rządu zmieniła się diametralnie podczas kampanii wyborczej przed wyborami prezydenta RP w czerwcu 2020 r. Premier Mateusz Morawiecki (PiS), który przybył z wizytą na plac budowy komory startowej tunelu średnicowego, nawiązał do węzła Teofilów.

- Ta bardzo ważna inwestycja na drodze S14 będzie sfinansowana wyłącznie z budżetu państwa - mówił Morawiecki w Łodzi o węźle Teofilów - Dla mnie bardzo ważne jest, żeby komfort życia mieszkańców Łodzi poprawiał się. To miasto musi być jak magnes przyciągający nowych inwestorów

.

WĘZEŁ TEOFILÓW BEZ ZJAZDU NA TEOFILÓW

Radość w Łodzi trwała jednak krótko. Wczesną jesienią pojawiły nieoficjalne informacje, że węzeł Teofilów powstanie co prawda z pieniędzy z rządu, acz... bez zjazdu do Teofilowa, czyli Łodzi. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad te informacje oficjalnie potwierdziła pod koniec października, tuż po podpisaniu aneksu do kontraktu na projekt i budowę S14. By skomunikować węzeł z Łodzią, potrzebne jest "podjęcie przez Miasto Łódź działań w kierunku wywiązania się z porozumienia zawartego w 2005 r., w którym zobowiązało się do przebudowy ul. Szczecińskiej od ul. Aleksandrowskiej do łącznika drogi krajowej nr 72 (węzeł Łódź Teofilów). W ramach przebudowy ul. Szczecińską powinna zostać dostosowana do takich parametrów, które pozwolą jej sprawnie rozprowadzać ruch z węzła Łódź Teofilów na miejską siatkę ulic. Chodzi o przeciwdziałanie zatorom drogowym, nadmiernemu spiętrzaniu ruchu, rozlewaniu się ruchu na drogi osiedlowe oraz innym uciążliwościom, które może generować połączenie drogi ekspresowej z nieprzygotowaną do tego infrastrukturą miejską" - brzmiał fragment komunikatu GDDKiA.

PRZETARG NA WĘZEŁ TEOFILÓW

W listopadzie 2020 r. rozstrzygnięto przetarg. Budowa węzła Teofilów ma kosztować blisko 68,7 mln zł, zakończy się - przynajmniej według harmonogramu i bez zjazdu na Łódź - do połowy czerwca 2022 r. Co ciekawe, mimo deklaracji wiceprezydenta Pustelnika o gotowości do przebudowy ul. Szczecińskiej, w przyjętym w grudniu budżecie Łodzi na 2021 r. nie zapisano żadnych pieniędzy na tę inwestycję, nie ma jej także w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata następne. Budżet i WPF można jednak zmieniać pod warunkiem, że władze miasta pieniądze na tę inwestycję znajdą.

S14 ma dopiąć łódzki ring autostradowy od zachodniej strony Łodzi. Budowa ponad 12 km. odcinka S14 od węzła Lublinek do węzła Teofilów ma się zakończyć według kontraktu do grudnia 2021 r. Drugi, liczący ponad 16 km. odcinek między węzłami Teofilów a Emilia przy autostradzie A2, ma zostać oddany do wiosny 2023 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki