Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódź będzie mieć swój rower miejski?

Matylda Witkowska
Rowery miejskie cieszą się dużą popularnością we Wrocławiu
Rowery miejskie cieszą się dużą popularnością we Wrocławiu Janusz Wójtowicz/polskapresse
Być może jeszcze w tym roku na ulicach Łodzi pojawią się w końcu rowery miejskie. W ten sposób Łódź dołączy do grona pięciu polskich miast posiadających dwukołowy publiczny środek transportu.

Rower deptakowy

W Łodzi rower miejski miałby być wprowadzony pilotażowo. W pierwszym etapie inwestycji powstałoby 10 stacji ze 100 rowerami rozmieszczonymi na trasie z Manufaktury przez Piotrkowską, aż do jej skrzyżowania z Mickiewicza. Na tak małym obszarze stacje będą blisko siebie, co ułatwi planowanie podróży. Prawdopodobnie pojawią się tymczasowo, na okres jednego lub dwóch lat.

- Chcielibyśmy sprawdzić, czy łodzianie w ogóle chcą korzystać z roweru miejskiego, i zobaczyć, jak będą go używać - mówi Witold Kopeć, pełnomocnik prezydenta Łodzi ds. polityki rowerowej.

Zanim się jednak pojawi, ma być stworzone bezpieczne połączenie rowerowe między Manufakturą a placem Wolności. Nie wiadomo jak będzie przebiegać wypożyczanie i ile będzie kosztować użytkowanie, bo rower jest jeszcze głównie w sferze planów.

Czy rzeczywiście powstanie, zależeć będzie od funduszy. W tym roku na inwestycje rowerowe zapisano w budżecie 10 mln 887 tys. zł. Z tego 8 mln zł ma być przeznaczonych na budowę dróg rowerowych, reszta na projekty nowych dróg rowerowych, wyznaczanie pasów dla rowerów w centrum miasta oraz kolejne stojaki i podpórki. Wolnych środków według wstępnych analiz zostanie pół miliona.

Koszt wprowadzenia najskromniejszego systemu rowerów to nieco ponad pół miliona złotych. Za 80 rowerów w siedmiu stacjach Poznań zapłacił właśnie 549 tys. zł.

Rower reaktywowany

Koncepcja łódzkiego roweru miejskiego nie jest nowa. Pomysł zrodził się w 2008 roku. Na ulicach miasta już w 2009 roku pojawić się miały dwa tysiące jednośladów. Powstała nawet mapa z naniesionymi stacjami rowerowymi. Cały projekt miał kosztować 4 mln zł.

W 2009 roku Zarząd Dróg i Transportu rozpisał przetarg na wykonanie i obsługę stacji. Został on jednak unieważniony, bo jedyna firma, która zgłosiła się do przetargu nie miała wymaganego półrocznego doświadczenia w prowadzeniu takiej działalności.

Czy tym razem rower miejski powstanie? - Na pewno jego powstanie jest nieuniknione, bo taka jest teraz tendencja - mówi Witold Kopeć. - Poza tym rower miejski jest potrzebny osobom, które nie mają własnego, można go też połączyć z całym systemem transportu.

Rower wrocławski

Wrocław wprowadził w zeszłym roku 140 rowerów w 17 stacjach. Dodatkowe dziewięć stacji i 60 rowerów zasponsorowała prywatna firma. Pomysł okazał się sukcesem. W ciągu półrocza dokonano ponad 116 tys. wypożyczeń. Każdy rower był wypożyczany średnio pięć razy dziennie, prawie 90 proc. użytkowników zmieściło się w pierwszych 20 bezpłatnych minutach. System ma być w tym roku rozszerzany.

Lokalny rower publiczny w ostatnich tygodniach uruchomiło warszawskie Bemowo. W 10 stacjach stanęło sto rowerów, pierwsze 20 minut jazdy również jest gratis. W tym roku rower miejski uruchamia Poznań. Miejskie rowery ma też Kraków i Rzeszów.

CZYTAJ TEŻ:
* Najszybciej jeździ się po Łodzi rowerem [ZDJĘCIA]
* W Łodzi powstał pierwszy pas dla rowerów

Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki