Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódź chce 200 mln zł z UE na budowę Fabrycznego

Marcin Bereszczyński
Do końca czerwca władze Łodzi powinny złożyć uzupełnienie wniosku o unijne dofinansowanie budowy dworca Łódź Fabryczna.
Do końca czerwca władze Łodzi powinny złożyć uzupełnienie wniosku o unijne dofinansowanie budowy dworca Łódź Fabryczna. Krzysztof Szymczak
Do końca czerwca władze Łodzi powinny złożyć uzupełnienie wniosku o unijne dofinansowanie budowy dworca Łódź Fabryczna. Takie zapewnienie złożył w środę Grzegorz Nita, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu podczas obrad komisji ds. Nowego Centrum Łodzi.

Wstępny wniosek o pieniądze z UE został złożony w 2011 roku, ale musiał zostać uzupełniony. Miasto będzie ubiegało się w Unii o ponad 200 mln zł. PKP PLK, czyli największy inwestor tej inwestycji planuje złożyć wniosek do Centrum Unijnych Projektów Transportowych dopiero w czwartym kwartale tego roku.

Przypomnijmy, że budowa Fabrycznego nie ma przyznanego unijnego dofinansowania. Minister transportu Sławomir Nowak zapewnił jednak, że to nie zagraża inwestycji. Jeśli nie będzie pieniędzy z UE, to poszuka ich w budżecie państwa. Koszt inwestycji to 1,76 mln zł. Łączna kwota dofinansowania miała sięgnąć miliarda złotych.

Radni z komisji ds. NCŁ dowiedzieli się również, że wykonawca budowy ciągle nie przedstawił harmonogramu szczegółowego prowadzonych prac. Poprzedni projekt harmonogramu, który przewidywał zakończenie budowy 28 listopada 2015 roku, nie został zaakceptowany przez władze miasta i kolei. Inwestorzy żądają, aby prace skończyły się zgodnie z umową, czyli 28 lutego 2015 roku.

- Co tydzień słyszymy o tym, że harmonogram szczegółowy niebawem będzie przedstawiony, ale ciągle go nie ma - powiedział radnym Grzegorz Nita zapewniając, że poruszy ten problem podczas spotkania komitetu sterującego, gdzie zapadają najważniejsze decyzje dotyczące budowy dworca. Spotkanie ma odbyć się na przełomie czerwca i lipca.

Radni dowiedzieli się także, ile zieleni znajdzie się w Nowym Centrum Łodzi. Wiadomo, że park im. Moniuszki powiększy się o teren po wyburzonej kamienicy od strony Kilińskiego. Park uzyska powierzchnię 2,3 hektara. Łącznie z pasem zieleni pomiędzy dworcem i parkiem im. Baden Powela będzie to obszar 5 hektarów. Niewiele, biorąc pod uwagę fakt, że cała powierzchnia Nowego Centrum Łodzi ma 90 hektarów.

Drzewa planuje się posadzić także wzdłuż nowych ulic: Nowoskładowej, Nowotargowej i Nowowęglowej. Tylko niezbyt duży odcinek ulicy Nowotargowej pomiędzy Narutowicza i Nowowęglową będzie pozbawiony zieleni. Tam, gdzie zaplanowano ścisłą zabudowę i chodniki pojawią się donice z roślinami. Ustawione zostaną one również od strony głównego wejścia na dworzec Fabryczny, czyli po zachodniej stronie obiektu.

Wiadomo też, którędy będą wiodły ścieżki rowerowe na terenie NCŁ. W kierunkach północ - południe będzie ona wytyczona ul. Nowotargową, a także traktem pieszo-rowerowym w osi obecnej ul. Knychalskiego. Ze wschodu a zachód ścieżka rowerowa ma być poprowadzona ul. Nowowęglową.

Teren dworca Łódź Fabryczna będzie dostosowany dla rowerzystów. Znajdą się tam stojaki z ponad setką miejsc dla rowerów. Dodatkowe miejsca będą utworzone na terenie podziemnego parkingu samochodowego.

***

5 ha na takiej powierzchni będzie dominować zieleń na terenie NCŁ, które ma 90 ha

100 miejsc będą miały stojaki na rowery, które pojawią się na terenie dworca Fabrycznego

CZYTAJ WSZYSTKO O BUDOWIE DWORCA FABRYCZNEGO!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Łódź chce 200 mln zł z UE na budowę Fabrycznego - Dziennik Łódzki

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki