Łódź: Co będzie z Sukcesją? Kiedy kolejny przetarg? Jaka będzie cena obiektu? Czy znajdzie się kupiec? Szukaliśmy odpowiedzi

Magdalena Jach
Magdalena Jach

Wideo

Co będzie z Sukcesją?

To pytanie na pewno zadaje sobie wielu łodzian. Ogromny obiekt z potencjałem – zamiast błyszczeć jak inne centra handlowe przed świętami – ciemny i opustoszały czeka na nowego właściciela i zarządcę. Ale chętnych brak. W poniedziałek, 7 grudnia, odbył się pierwszy przetarg na zakup Sukcesji – cena wywoławcza 126 milionów złotych. Nie wpłynęła żadna oferta...
Sukcesja pozostanie nadal zamknięta, a my możemy jedynie powspominać ubiegłoroczną choinkę przed nią i to, co się tam działo przez zaledwie pięć lat od otwarcia oraz jakie wydarzenia przyciągały do niej gości. Bo na co dzień było ich tam niewielu. Sklepy nie cieszyły się wielkim powodzeniem. Gwarno za to bywało w strefie restauracyjnej i kawiarniach, gdzie uwielbiali przesiadywać studenci i uczniowie. A przy okazji ciekawych koncertów czy wystaw trafiały się nawet tłumy. Warto wspomnieć chociażby występ idola młodzieży Dawida Kwiatkowskiego, który odwiedził Sukcesję w kwietniu 2016 r. czy wystawę kotów rasowych w lutym 2019 r.

Miał być spektakularny sukces
Sukcesja – była w założeniach centrum handlowo- rozrywkowym. Jako wielofunkcyjny, atrakcyjny obiekt o powierzchni najmu ponad 51 000 metrów kwadratowych w świetnej lokalizacji u zbiegu ul. Rembielińskiego i al. Politechniki służyła łodzianom i gościom tylko przez parę sezonów. Cała inwestycja pochłonęła ponad 180 milionów złotych. Oddana została we wrześniu 2015 roku. Na jej otwarciu mogliśmy obserwować sceny niemal jak z komedii. Pierwszym gościom bowiem rozdawano darmowe hamburgery... Film z udziałem dwóch klientów, którzy pod prąd wbiegają na piętro po ruchomych zjeżdżających w dół schodach wciąż krąży w sieci.
W założeniach w Sukcesji miało działać ok. 160 sklepów i punktów usługowych, jednak od początku nie udało się wynająć wszystkich przestrzeni. Niektórzy najemcy prosperowali tam krótko i wycofali się. Nowych też znacząco nie przybywało. Dość dobrze natomiast sprawdziła się cała strefa gastronomiczna z kawiarniami i cukierniami, a także rozrywkowo-rekreacyjna - kino Helios z dziewięcioma salami, nowoczesny klub fitness Fit Fabric i kręgielnia Król Kul.

Dlaczego Sukcesja upadła?
Zdaniem ekspertów wpływ na to miało połączenie kilku czynników, w tym błędy w zarządzaniu obiektem, brak pomysłu na wyróżnienie się na tle innych centrów w mieście i na jego skuteczną promocję. Zdecydował też nietrafiony dobór sklepów i punktów, brakło marek, które przyciągałyby klientów, a nawet jeśli takie były, to nie zostały dobrze wypromowane. Kiepsko wiodło się nie tylko markom odzieżowym czy obuwniczym, ale i spożywczym.
Z początkiem lipca tego roku Sukcesja została zamknięta. Wcześniej już od kwietnia zarządzał nią syndyk, bo sąd ogłosił upadłość inwestora, a odwołanie od wyroku zostało rozpatrzone negatywnie. W sierpniu natomiast w centrum zaczęły ponownie działać kino, kręgielnia i klub fitness, które zajmują najwyższy czwarty poziom. Niestety pandemia znów stanęła im na przeszkodzie i w połowie października, gdy wprowadzono kolejne obostrzenia gospodarcze – musiały zawiesić funkcjonowanie.

Pandemia, kryzys gospodarczy – to nie czas na inwestycje
Informacja o przetargu na sprzedaż Sukcesji została podana razem z jej ceną wywoławczą na początku listopada i ponoć byli zainteresowani. Ostatecznie jednak żadna oferta nie wpłynęła. W sumie trudno się dziwić, bo sytuacja jest niepewna. Ograniczenia, jakie na handel nakłada pandemia i rząd sprawiają, że inwestycja staje się akurat w tym momencie ryzykowna i nie dająca nawet naszkicować klarownej wizji perspektywy na przyszłość. Nowy właściciel miałby na pewno trudności z pozyskaniem najemców, o klientach nie wspominając. Nie mógłby też postawić na rozrywkę, bo i ta branża została zamrożona.
Sukcesja najpewniej znów za jakiś czas trafi na przetarg. Kiedy? Może pod koniec stycznia przyszłego roku. Nie wiadomo jeszcze, za jaką cenę centrum zostanie znów wystawione na sprzedaż, ta decyzja należy do rady wierzycieli Fabryki Biznesu (czyli właściciela centrum). Prawdopodobnie będzie ona znana jeszcze przed lub tuż po świętach.

Materiał oryginalny: Łódź: Co będzie z Sukcesją? Kiedy kolejny przetarg? Jaka będzie cena obiektu? Czy znajdzie się kupiec? Szukaliśmy odpowiedzi - Express Ilustrowany

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie