Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódź Design Festival. Kamil Łabanowicz: Audi to niemiecka precyzja i włoski duch designu

Agnieszka Magnuszewska
Agnieszka Magnuszewska
Trwa jubileuszowa edycja Łódź Design Festival. Jednym z jego gości jest Kamil Łabanowicz, designer w firmie Audi, która jest partnerem ŁDF. O godz. 16 rozpocznie się jego wykład "Architektura samochodów".

Kamil Łabanowicz, absolwent architektury na Politechnice Śląskiej i wydziału projektowania samochodów w Scoula Politechnica de Design w Mediolanie, projektował nadwozie: Audi R8 V12 TDI, Audi e-tron concept, Audi A3 S-line i Audi S3, Audi e-tron Quattro Concept oraz Audi h-tron Quattro Concept. Także jego specjalnością jest design ekologicznych aut.

- Projektowaniem nadwozi zajmuję się profesjonalnie od 10 lat, ale nieprofesjonalnie całe życie, bo już jak byłem małym chłopcem, to rysowałem samochody. Miałem to szczęście, że dostałem się do siedziby Audi w Ingolstadt - mówi Kamil Łabanowicz. - Zawsze podobały mi się samochody, które mają trochę seksapilu. To nadało też marce Audi zupełnie innego znaczenia. Wcześniej samochody były budowane w stylu bauhaus, a Walter de Silva wprowadził do firmy takiego włoskiego ducha. Połączyła się więc niemiecka precyzja i włoski duch designu i powstały fantastyczne produkcje, które widzimy na ulicach. Zbiegło się to w czasie z moją pasją do włoskiego designu, ale przez to, że byłem dobrze zorganizowany przez całe życie, połączyło się to również z niemiecką precyzją.

Już w pierwszych dniach pracy w Audi, Łabanowicz dostał zadanie liftingu Audi R8.

- Zadanie, które dostałem pierwszego dnia, to przeprojektować zderzaki z przodu, z tyłu oraz próg. Natomiast moje pierwsze auto, od jego pierwszego szkicu aż do premiery, to Audi e-tron concept, czyli pierwszy elektryczny samochód Audi. Zaczęliśmy nad nim pracować w 2008 r., a pokazaliśmy w 2009 r. - mówi Kamil Łabanowicz. - Próbowałem samochodowi nadać maksymalną talię, czyli to co się dzieje na zewnątrz auta jak najbardziej wcisnąć do środka. Było to powiązane z minimalizmem formy.

Jednak najbardziej Łabanowicz jest dumny z SUV-a Audi e-tron Quattro Concept, który pojawi się na rynku w 2018 r.

- Nazwa jest podoba do wcześniejszego modelu, ale chodzi o zupełnie innych samochód, bo to crossover. Samochód wejdzie do produkcji za półtora roku i jest niesamowity pod względem technicznym. Dziesięć lat temu, Audi w tajemnicy rozpoczęło przygodę z samochodami elektrycznymi, a teraz jesteśmy już zaawansowani w tej technologii - podkreśla Łabanowicz. - Nie chciałem nadać temu samochodowi innego wyglądu tylko dlatego, że jest elektryczny. Dla mnie auto powinno wyglądać dynamicznie i sportowo. Udało nam się pewne rzeczy uzyskać, przykładowo maska była dłuższa, kabina została umieszczona niżej. To najbardziej sportowy SUV, jaki będziemy mieć na rynku.

Chociaż projektowanie auta to pasja Kamila Łabanowicza, postanowił powrócić też do architektury.

- Z wykształcenia jestem architektem, w wolnym czasie tworzę koncept budynków mieszkalnych. Miałem marzenie by wziąć doświadczenie z projektowania aut, czyli technikę projektowania czy doktryny ważne dla mnie przy projektowaniu Audi i stworzyć projekt domów jednorodzinnych EDOMI. Pierwszy z nich powstaje już w Tychach - mówi Łabanowicz.

O tym, jak udało się przełożyć doświadczenie z projektowania aut na projekty domów, można się przekonać podczas wykładu Łabanowicza.

Wydarzenia tygodnia w Łódzkiem 3-9 października 2016 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki