Łódź dostała dofinansowanie na modernizację trasy W-Z

Agnieszka Magnuszewska
Grzegorz Gałasiński/archiwum
Udostępnij:
Łódź otrzymała ze środków unijnych dodatkowe 118 mln zł na trasę W-Z. Wstępnie miało to być 114 mln zł, których zabrakło na wykonanie retkińskiego odcinka i systemu sterowania ruchem. Jednak Łódź dostała więcej. Niestety, pieniądze o które walczyło MPK, nie zostały spółce przyznane.

- Zgodnie z zapowiedziami, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przyznało nam dodatkowe środki na kontynuację prac przy przebudowie linii tramwajowej na trasie W-Z - mówi Marcin Masłowski, rzecznik prezydent Łodzi. - Łącznie to ponad 450 mln zł, które Łódź otrzyma z Unii Europejskiej na projekt rozbudowy i modernizacji trasy W-Z. Dodatkowo w Łodzi powstanie najnowocześniejszy w kraju system sterowania ruchem, dzięki podłączeniu do jednej sieci ponad 220 skrzyżowań.

Pod koniec marca Zarządowi Dróg i Transportu zabrakło 114 mln zł, by rozstrzygnąć przetarg na rozbudowę odcinka widzewskiego trasy W-Z (Kilińskiego - Olechów), modernizację retkińskiego odcinka trasy oraz budowę systemu sterowania ruchem. Pod uwagę wzięto najniższe stawki zaproponowane przez oferentów, którzy wzięli udział w przetargu. Okazało się, że ZDiT zabrakło 114 mln zł.

W maju ZDiT postanowił wybrać wykonawcę na odcinek widzewski, twierdząc, że zapłaci mu z pieniędzy, którymi jeszcze dysponuje. Pozostał więc do rozstrzygnięcia przetarg na pozostałe dwa zadania. Za prace na Retkini miało odpowiadać konsorcjum, w skład którego wchodzi MPK. Natomiast system sterowania ruchem miała budować firma Sprint (78 mln zł). Oferty te tracą ważność dopiero 17 czerwca.

Do tej pory ZDiT nie podpisał umów z tymi firmami, ponieważ nie miał gwarancji, że otrzyma dodatkowe dofinansowanie. We wtorek jednak resort infrastruktury opublikował zaktualizowane listy projektów indywidualnych dla Programu Infrastruktura i Środowisko. Uwzględniono na nich 118 mln zł dofinansowania na trasę W-Z.

Niestety, kwota 88,5 mln zł, za które MPK chciało kupić 22 niskopodłogowe tramwaje, znalazła się na liście rezerwowej. A na zakup tych składów, które miały kursować po trasie W-Z, ogłoszono już przetarg. Jednak MPK nie zamierza go unieważniać.

- Nie przesądzamy, że środków nie dostaniemy, będziemy prowadzić rozmowy w sprawie dofinansowania oraz kontynuować prace związane z aplikowaniem o środki unijne - zapewnia Agnieszka Hamankiewicz, kierownik działu promocji i pozyskiwania funduszy w łódzkim MPK.

Przetarg na zakup 22 niskopodłogowych tramwajów ma zostać rozstrzygnięty pod koniec czerwca, a kwota 88,5 mln zł stanowi 59 proc. całej kwoty zakupu tramwajów.

Wideo

Komentarze 29

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

X
Xxx
Chyba swojego kozła ofiarnego. Fachowców się usuwa a zostawia młodych naiwnych. Ale jak człowiek się odzwywa i mówi że władza wywala kasę w bloto to sie później kończy z zarzutami a p. Zdanowska trzesie tyłkiem bo sama maczala palce w przetargu na kamery na ul. Piotrkowska. No ale co .. przyznać sie nie przyzna.
j
ja
jestem za, ale tylko wtedy gdy nie będzie faworyzowało MPK i robiło korków. Zobaczcie co się dzieje na piotrkowskiej gdzie tramwaje mają priorytet, a mimo tego ŁTR jedzie szybciej zaledwie o kilka minut na całej trasie, bo i tak tramwaje stoją na światłach. Tak samo priorytet MPK ma na przybyszewskiego i przez to robią się korki jakich przed remontem nie było
g
gość
Znamy to już z ŁTRu. Działa tak doskonale, że tramwaje ustawiają się w kolejki do świateł na torowisku wydzielonym. Strach się bać, jak się wszystko upłynni po zwiększeniu liczby skrzyżowań. No ale cóż, każda władza chce mieć swojego Dariusza K.
a
a
Systems terowania ruchem obejmuje skrzyzowania z sygnalizacja an terenie całej Łodzi, a nie tylko na trasie WZ
Sygnalizacje w Łodzi zostana połączona w jedną siec i system będzie sterował sygnalizacją tak by upłynnic ruch
h
haha
Ani nie frustraci, tylko każdy łodzianin, który myli o efektach tej 2-letniej przewałki - to go szlag trafia. Ani tym bardziej nikt nie musi się wysilać.
s
szlag
No to się narobiło. Frustraci muszą wyostrzyć intelekt w obrzydzaniu tej inwestycji. Do roboty!
x
xyz
Przecież działało a teraz przez budowę kanionu musiano wydłużyć cykle świetlne dla poprzecznych ulic.
a
aa
w amazońskiej dżungli, co też może mieć wpływ na płynność ruchu w rowie. Dlatego system może sterować ruchem na Fredry i Rumuńskiej, Fredry i Glinianej i na 11 skrzyżowaniach Rowu z prawo i lewobrzeżną Łodzią. Będzie dobrze, bo wszystko za co wezmą się POwcy obraca się w gó.... w gó... w górę sukcesów. I z tym optymistycznym akcentem, dobranoc Państwu.
j
jmr
ciągle bulwersuje mnie te 220 skrzyżowań , od Żeromskiego do Puszkina skrzyżowań jest 11 +20-25 bocznych uliczek które nie tworzą pełnych skrzyżowań
T
Tom
Dostanie 118 mln to nie wszystko. Trzeba nadrobic zaleglosci zwiazane z opoznionym rozpoczeciem modernizacji skrzyzowan! Juz teraz mamy ich mnostwo w plecy. Mpk wystawia sie na posmiewisko. 145 mln na 22 tramwaje? To wychodzi raptem prawie 6,6 mln za sztuke. Z tego, co wiem to koszt zakupu nowego tramwaju okolo 30- metrowego wynosi od 8,1 mln - 8,6 mln. Chyba, ze mpk ma jakies ciekawy na pomysl 23- metrowego tramwaju!
c
cy-nick
Cieszę się jak dziecko bo perspektywa rozgrzebanej i niedokończonej inwestycji nie dawała mi spać . Teraz spac mi nie daje dofinansowanie jednej budowy z dwóch projektów . Ciekawe jak to wygląda w papierach ale OLAF czuwa i sprawdzi . Hurra optymistom podpowiem tylko , ze Gdynia ma do zwrotu spora sumkę za lotnisko a u nas czekamy na decyzję w sprawie ŁTR i obawiam się , że w sprawie W-Z też możemy sie doczekać. Burdelu organizacyjnego i jego konsekwencji nie będę komentował ale terminy wszystkie sie posypały w awiązku z czym do centrum się nie wybiorę przez najbliższy rok albo dwa .
a
a
raz przed skrzyżowaniem a drugi za skrzyżowaniem na przystanku.
l
ldz
No i gdzie są marudy z SLD? Trole, burgety i inne fastfoody?
k
kierowca
jest pewnie mowa o 'modernizacji', ale mieszkańców Łodzi karmi się od początku słowem 'BUDOWA', stąd dzisiaj w tekście mamy modernizację :)
a
aa
rozpędzające się do setki w 15 sek.
Dodaj ogłoszenie