Łódź Fabryczna: na dworzec nie wpuszczą pociągów do stolicy?

    Łódź Fabryczna: na dworzec nie wpuszczą pociągów do stolicy?

    Marcin Bereszczynski

    Aktualizacja:

    Dziennik Łódzki

    Czy w regulaminie Fabrycznego znajdzie się zapis godzący w interesy PKP Intercity?

    Czy w regulaminie Fabrycznego znajdzie się zapis godzący w interesy PKP Intercity? ©Krzysztof Szymczak/archiwum Dziennika Łódzkiego

    W połowie grudnia z nowego dworca Łódź Fabryczna mają odjechać pierwsze pociągi. Istnieje ryzyko, że do tego nie dojdzie. I to wcale nie z powodu opóźnienia w budowie, tylko z przyczyn biurokratycznych.
    Czy w regulaminie Fabrycznego znajdzie się zapis godzący w interesy PKP Intercity?

    Czy w regulaminie Fabrycznego znajdzie się zapis godzący w interesy PKP Intercity? ©Krzysztof Szymczak/archiwum Dziennika Łódzkiego

    Chodzi o regulamin stacji, którego jeszcze nie ma, ale pojawiły się sugestie, żeby zamieścić w nim zapis o zakazie manewrowania pociągów na dworcu.



    Gdyby do tego doszło, to zapis uderzy w spółkę PKP Intercity, która realizuje połączenia Łódź - Warszawa. Te pociągi mają standardowe składy, czyli lokomotywę ciągnącą wagony. Jeśli dojdzie do zakazu manewrowania, czyli podłączenia drugiej lokomotywy w przeciwnym kierunku, to takie składy nie będą mogły wjeżdżać na Fabryczny. A wtedy pociągi Łódź - Warszawa będą dojeżdżać tylko do dworca Kaliskiego lub na Widzew.

    Budowa dworca Łódź Fabryczna. Wykonawca pozywa miasto i PKP

    Chyba, że na Fabryczny wjeżdżać będą na pociągi, które mają lokomotywy z obu stron. To absurd, ale brany pod uwagę przez PKP Intercity.

    W ubiegłym tygodniu podczas Rady Przewoźników PKP PLK przedstawiły założenia ruchowe dla stacji Łódź Fabryczna. Składał się na nie m.in. zakaz prowadzenia manewrów - poinformował o tym branżowy portal rynek-kolejowy.pl. Zakaz taki oznacza, że nie wjadą na dworzec składy wagonowe ciągnięte przez lokomotywę, a tylko elektryczne zespoły trakcyjne (ETZ), które mogą wjechać i wyjechać z dworca bez manewrowania. Takich pociągów nie ma spółka PKP Intercity, główny przewoźnik na trasie Łódź - Warszawa. Regulamin jeszcze nie jest zatwierdzony, ale dyrekcja PKP Intercity już zastanawia się, jak sprostać temu zakazowi. Spółka kupiła składy ETZ za pieniądze unijne, ale na inne trasy, więc przez 5 lat nie może ich zmienić.

    - Wnioskujemy do komórki unijnej o wyrażenie zgody na przekierowanie na Fabryczny składów ETZ. Połączenia chcemy realizować tymi składami i jednym składem wagonowym, wyposażonym w dwie lokomotywy tak, aby nie zachodziła konieczność wykonywania manewrów. Składem wagonowym będziemy obsługiwali pociąg cieszący się największym zainteresowaniem, czyli „Uszatek” - mówi Beata Czemerajda, rzeczniczka PKP Intercity.

    Pomysł umieszczenia lokomotyw na obu końcach pociągu wyśmiał Stanisław Biega, ekspert transportu publicznego z Centrum Zrównoważonego Transportu (CZT). Jego zdaniem nie ma w przepisach zapisów o kursowaniu takich pociągów, a poza tym nie będą mogły one jechać szybciej niż 80 km/godz., co wydłuży podróż do stolicy do 2,5 godziny. - Składy ETZ, takie jak ma ŁKA, nie zaspokoją potrzeb podróżnych, bo nie zmieszczą się w nich osoby, które codziennie jeżdżą do Warszawy - twierdzi Stanisław Biega. - Lepsze są pociągi ED74, które w 2005 r. kupiły PKP Intercity, ale prawie wszystkie stoją w krzakach na bocznicy. Nic nie stoi na przeszkodzie, by na Fabryczny wjeżdżały składy wagonowe.

    Stanisław Biega zapowiada, że jeśli PKP PLK nie wpuszczą na Fabryczny składów wagonowych, to CZT złoży wniosek do prokuratury na zarząd tej spółki za działanie na szkodę państwowego przewoźnika PKP Intercity i torpedowanie inwestycji wartej 1,76 mld zł, czyli budowy dworca Łódź Fabryczna.

    Co na to PKP PLK? - Łódź Fabryczna, zgodnie z planem i ustaleniami, czasowo będzie działała jako dworzec końcowy. Możliwości techniczne stacji, torów i urządzenia sterowania pozwalają na obsługę wszystkich pociągów i manewrowanie lokomotywami. Tylko spalinowe szynobusy na podziemnych stacjach nie są obsługiwane. I tu wyjątek stanowią sytuacje nadzwyczajne - powiedział nam 1 czerwca Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

    Na razie regulaminu jednak nie ma i nie wiadomo, jakie zakazy będzie zawierał. Sprawa byłaby prosta, gdyby powstała zachodnia głowica dworca z systemem rozjazdów. Zrezygnowano z niej, bo obawiano się dotrzymania terminu, a przewoźnicy nie upierali się przy jej budowie.


    Dworzec Łódź Fabryczna. Koniec sierpnia to ostateczny termin


    Wydarzenia tygodnia w Łódzkiem. Przegląd wydarzeń 23-29 maja 2016 roku






    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (54)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    @

    @ (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

    Polski macie dziwny kraj.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nie jest tak źle. Z Fabrycznego do Warszawy Centralnej będzie można dojechać

    . (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 1

    ModlinBusem.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    zy ktos juz czytal ostatni Die Welt?

    bezpartyjny (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 5

    ciekawy jestem co sadzi o tym wszystkim radny Domaszewicz.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    I po co to

    rowerkiem (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 4

    nie pojadą pociągi do stolycy?
    o jej jaka szkoda:)
    z drugiej strony ci, którzy mieli nimi pojechać, już dawno wyjechali!
    koncepcja jes słuszna - dworzec ma świecić pustkami, bo wtedy nigdy się...rozwiń całość

    nie pojadą pociągi do stolycy?
    o jej jaka szkoda:)
    z drugiej strony ci, którzy mieli nimi pojechać, już dawno wyjechali!
    koncepcja jes słuszna - dworzec ma świecić pustkami, bo wtedy nigdy się nie zniszczy.
    atrakcja i wizytówka miasta widma jak się patrzy :)
    gdzie tam stolyca.....
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Sołtys Wąchocka ocenił pomysł władz Łodzi jako wyjątkowo trafny.

    .asdf (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 4

    Zamierza u siebie wprowadzić podobny przepis, tylko nie zna nazwiska autora łódzkiego pomysłu i boi się naruszenia praw autorskich. Do tej pory to on miał wyłączną licencję na idiotyzmy.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Najwyzszy czas a by polaczyc lotnisko i dworze kolejowy Fabryczna

    UML (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 3

    do wyboru jest:
    1. autostrada retro wylozona szara kostka ala Piotrkowska Street, 12 pasmowa z 10 nazmienymi tunelami i zielona fala, i z postojami dla miejskich rowerow
    2. najglebszy tunel we...rozwiń całość

    do wyboru jest:
    1. autostrada retro wylozona szara kostka ala Piotrkowska Street, 12 pasmowa z 10 nazmienymi tunelami i zielona fala, i z postojami dla miejskich rowerow
    2. najglebszy tunel we wschodnije europie przystosowany do obslugi hyperloop i zaprojektowany metoda skaczka szachowego
    3. kanal wodny z mozliwoscia obsugi zaronw gondoli weneckich jak i supertankers i water-Uberzwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Łódzka specjalizacja

    łódzki żul (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 5

    Dworzec bez pociągów , nowe ulice z zakazem wjazdu , basen bez wody i mieszkania bez lokatorów .


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Woda w basenie WZ występuje okresowo

    . (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 6

    i jest całkowicie darmowa.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    wstęp wolny

    . (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 3

    jw.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Bardzo dobrze

    QS (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 6

    W końcu będą musieli puścić na tą trasę nowoczesne Flirty, a nie ten stary wagonowy złom. Czekam na zakup dodatkowych składów przez ŁKA, PKP Intercity nie ma szans z ich ofertą. Obecnie ŁKA z...rozwiń całość

    W końcu będą musieli puścić na tą trasę nowoczesne Flirty, a nie ten stary wagonowy złom. Czekam na zakup dodatkowych składów przez ŁKA, PKP Intercity nie ma szans z ich ofertą. Obecnie ŁKA z Kaliskiej na Centralną - 80 minut za 20 zł nowoczesnym wygodnym składem i do tego w gratisie bilet MPK, podczas gdy TLK 105 min. za 28 zł starym pociągiemzwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Poza tym

    QS (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 3

    możnaby wykorzystać nieużywane ED74 http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/nowoczesny-tabor-wciaz-w-krzakach-75609.html

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Styropianowa rzeczywistość przerasta Kabaret i PRL razem wzięte

    dirtyass (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 14 / 2

    Pod Łodzią niech czeka lokomotywa, która dogoni skład i w biegu się przyłączy a potem wyprowadzi skład z dworca a ta przednia/tylna w biegu sie rozłączy i będzie czekać na następny skład. Za...rozwiń całość

    Pod Łodzią niech czeka lokomotywa, która dogoni skład i w biegu się przyłączy a potem wyprowadzi skład z dworca a ta przednia/tylna w biegu sie rozłączy i będzie czekać na następny skład. Za obserwowanie tych manewrów mozna by opłaty pobierać !zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Jakieś dwa lata temu był projekt kupna 10 składów piętrowych na trasę Łódź-Warszawa.

    zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 3

    Ale "inteligenty" z PKP IC go uwaliły. Na trasę Łódź-Warszawa najlepsze byłyby składy piętrowe (takie jak mają Koleje Mazowieckie). W składzie piętrowym zmieści się więcej pasażerów niż w normalnym.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A piętrusy

    zmieszczą się (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 2

    na stacyjkowie ? Może są za wysokie ?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Jakby kupili te składy nie byłoby problemu

    zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 3

    Bo lokomotywa jest z jednej strony, ale z drugiej można podłączyć wagon sterowniczy z pulpitem maszynisty. Po drugie takie nowoczesne składy mają kible spuszczane do zbiornika, a nie na tory....rozwiń całość

    Bo lokomotywa jest z jednej strony, ale z drugiej można podłączyć wagon sterowniczy z pulpitem maszynisty. Po drugie takie nowoczesne składy mają kible spuszczane do zbiornika, a nie na tory. Spuszczanie zawartości kibla na tory też będzie zakazane w tunelu i na nowym dworcu.zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo