Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódź Fabryczna: na dworzec nie wpuszczą pociągów do stolicy?

Marcin Bereszczyński
Marcin Bereszczyński
W połowie grudnia z nowego dworca Łódź Fabryczna mają odjechać pierwsze pociągi. Istnieje ryzyko, że do tego nie dojdzie. I to wcale nie z powodu opóźnienia w budowie, tylko z przyczyn biurokratycznych.

Chodzi o regulamin stacji, którego jeszcze nie ma, ale pojawiły się sugestie, żeby zamieścić w nim zapis o zakazie manewrowania pociągów na dworcu.

Gdyby do tego doszło, to zapis uderzy w spółkę PKP Intercity, która realizuje połączenia Łódź - Warszawa. Te pociągi mają standardowe składy, czyli lokomotywę ciągnącą wagony. Jeśli dojdzie do zakazu manewrowania, czyli podłączenia drugiej lokomotywy w przeciwnym kierunku, to takie składy nie będą mogły wjeżdżać na Fabryczny. A wtedy pociągi Łódź - Warszawa będą dojeżdżać tylko do dworca Kaliskiego lub na Widzew.

Budowa dworca Łódź Fabryczna. Wykonawca pozywa miasto i PKP

Chyba, że na Fabryczny wjeżdżać będą na pociągi, które mają lokomotywy z obu stron. To absurd, ale brany pod uwagę przez PKP Intercity.

W ubiegłym tygodniu podczas Rady Przewoźników PKP PLK przedstawiły założenia ruchowe dla stacji Łódź Fabryczna. Składał się na nie m.in. zakaz prowadzenia manewrów - poinformował o tym branżowy portal rynek-kolejowy.pl. Zakaz taki oznacza, że nie wjadą na dworzec składy wagonowe ciągnięte przez lokomotywę, a tylko elektryczne zespoły trakcyjne (ETZ), które mogą wjechać i wyjechać z dworca bez manewrowania. Takich pociągów nie ma spółka PKP Intercity, główny przewoźnik na trasie Łódź - Warszawa. Regulamin jeszcze nie jest zatwierdzony, ale dyrekcja PKP Intercity już zastanawia się, jak sprostać temu zakazowi. Spółka kupiła składy ETZ za pieniądze unijne, ale na inne trasy, więc przez 5 lat nie może ich zmienić.

- Wnioskujemy do komórki unijnej o wyrażenie zgody na przekierowanie na Fabryczny składów ETZ. Połączenia chcemy realizować tymi składami i jednym składem wagonowym, wyposażonym w dwie lokomotywy tak, aby nie zachodziła konieczność wykonywania manewrów. Składem wagonowym będziemy obsługiwali pociąg cieszący się największym zainteresowaniem, czyli „Uszatek” - mówi Beata Czemerajda, rzeczniczka PKP Intercity.

Pomysł umieszczenia lokomotyw na obu końcach pociągu wyśmiał Stanisław Biega, ekspert transportu publicznego z Centrum Zrównoważonego Transportu (CZT). Jego zdaniem nie ma w przepisach zapisów o kursowaniu takich pociągów, a poza tym nie będą mogły one jechać szybciej niż 80 km/godz., co wydłuży podróż do stolicy do 2,5 godziny. - Składy ETZ, takie jak ma ŁKA, nie zaspokoją potrzeb podróżnych, bo nie zmieszczą się w nich osoby, które codziennie jeżdżą do Warszawy - twierdzi Stanisław Biega. - Lepsze są pociągi ED74, które w 2005 r. kupiły PKP Intercity, ale prawie wszystkie stoją w krzakach na bocznicy. Nic nie stoi na przeszkodzie, by na Fabryczny wjeżdżały składy wagonowe.

Stanisław Biega zapowiada, że jeśli PKP PLK nie wpuszczą na Fabryczny składów wagonowych, to CZT złoży wniosek do prokuratury na zarząd tej spółki za działanie na szkodę państwowego przewoźnika PKP Intercity i torpedowanie inwestycji wartej 1,76 mld zł, czyli budowy dworca Łódź Fabryczna.

Co na to PKP PLK? - Łódź Fabryczna, zgodnie z planem i ustaleniami, czasowo będzie działała jako dworzec końcowy. Możliwości techniczne stacji, torów i urządzenia sterowania pozwalają na obsługę wszystkich pociągów i manewrowanie lokomotywami. Tylko spalinowe szynobusy na podziemnych stacjach nie są obsługiwane. I tu wyjątek stanowią sytuacje nadzwyczajne - powiedział nam 1 czerwca Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

Na razie regulaminu jednak nie ma i nie wiadomo, jakie zakazy będzie zawierał. Sprawa byłaby prosta, gdyby powstała zachodnia głowica dworca z systemem rozjazdów. Zrezygnowano z niej, bo obawiano się dotrzymania terminu, a przewoźnicy nie upierali się przy jej budowie.

Dworzec Łódź Fabryczna. Koniec sierpnia to ostateczny termin

Wydarzenia tygodnia w Łódzkiem. Przegląd wydarzeń 23-29 maja 2016 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Łódź Fabryczna: na dworzec nie wpuszczą pociągów do stolicy? - Dziennik Łódzki

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki