Łódź mogłaby stać się "smart city", stawiając na ofertę dla...

    Łódź mogłaby stać się "smart city", stawiając na ofertę dla mieszkańców i nowe technologie

    Błażej Lenkowski

    Dziennik Łódzki

    Dziennik Łódzki

    Na tegorocznym Forum Ekonomicznym w Krynicy magazyn Think Tank zaprezentował raport pt. "Przyszłość miast. Miasta przyszłości".
    Błażej Lenkowski jest politologiem, prezesem Fundacji Industrial (Liberte, Szósta Dzielnica, 4liberty.eu)

    Błażej Lenkowski jest politologiem, prezesem Fundacji Industrial (Liberte, Szósta Dzielnica, 4liberty.eu)

    Think Tank w swoim raporcie starał się opisać i przybliżyć idee nowego sposobu zarządzania miastami ukierunkowanego na kreowanie tzw. "smart city". Definicja ta czyni w ostatnim czasie oszałamiającą karierę. Wszystkie miasta chcą być "smart". Think Tank definiuje "smart city" czyli inteligentne miasto poprzez dbałość władz miejskich o następujące obszary: gospodarkę (smart economy), ludzi (smart people), inteligentne zarządzanie (smart governance), jakość życia (smart living), transport i komunikację (smart mobility) oraz środowisko (smart environment). Łatwo zauważyć, że koncepcja ta nie jest rewolucyjna, raczej zbiera i porządkuje modne trendy w zarządzaniu miastami. Warto jednak podkreślić, że kładzie szczególny nacisk na dwa obszary, na które z koleji warto zwracać większą uwagę w Łodzi.

    Jak zatrzymać w mieście najlepszych absolwentów

    Po pierwsze to nacisk na wartość "smart people". Autorzy raportu podkreślają, że najlepsze rozwiązania w dziedzinie zarządzania administracją czy imponujące projekty infrastrukturalne nie przyniosą pożądanego efektu, jeśli nie będą wiązały się z inwestycją w najciekawsze jednostki. Łódź musi odpowiedzieć sobie na pytanie, jaką ofertę chce sformułować dla najlepszych absolwentów uczelni wyższych, którzy niezwykle często decydują się na wyjazd albo do Warszawy, albo na Zachód.

    Nasze miasto nie zaoferuje podobnie prestiżowych i dobrze płatnych miejsc pracy w korporacjach w podobnej skali co Warszawa. Można jednak przygotować strategię, która będzie oferowała w Łodzi najlepsze w Polsce warunki do prowadzenia start-upów, własnej działalności, mikroinnowacyjnych firm. Nasze miasto z potężną ofertą lokalową, niskimi kosztami pracy, skalą opłat i czynszów oraz już wkrótce świetnym połączeniem z Warszawą, nadaje się do pełnienia takiej misji idealnie. Miasto mogłoby pomóc w oferowaniu najprostszej infrastruktury typu free wi-fi, zintegrowanej oferty lokalowej i parkingowej, pomagać w organizacji imprez start-upowych, w tworzeniu przestrzeni do spotkań młodych łódzkich przedsiębiorców z funduszami venture capital czy seed capital. Mamy przecież w Łodzi świetne wzorce, które warto nagłaśniać i naśladować jak chociażby technologiczny start-up Listonic, który konsekwentnie tworzy nowy rynek reklamy mobilnej w Polsce, oferuje fajne produkty i rozpoczyna ekspansję międzynarodową. Więcej aktywności mieszkańców jest potrzebne również przy inspirującym projekcie budowania Nowego Centrum Łodzi.

    Łódź może pokazać swoją nowoczesną twarz

    Po drugie to wykorzystywanie nowych technologii zarówno w tworzeniu nowych usług dla mieszkańców, jak również w procesach komunikacji z mieszkańcami oraz zarządzaniu miastem. Tutaj kłania się sprawa aplikacji mobilnej dla Łodzi, która przecież powstała ale dziś nie potrafimy wykorzystać jej potencjału, promować ją i doskonalić. A to tylko jeden z przykładów, w których Łódź pracując z młodymi zdolnymi specjalistami IT może pokazać nowoczesną twarz i wyprzedzić konkurencję. Jakiś czas temu udało nasze miasto jako pierwsze w Polsce wprowadzić do systemu Google Street View. Być może korporacje z tego sektora również mają nam do zaoferowania sporo - ale brakuje nam odpowiedniej komunikacji z osobami kompetentnymi z poszczególnych firm.

    Wracając natomiast do Krynicy warto podkreślić, że Łódź w tym roku solidniej przyłożyła się do swojej obecności i wizerunku na Forum. Pani prezydent Hanna Zdanowska obecna była w dwóch panelach dyskusyjnych, a województwo łódzkie promowało się poprzez stoisko. Dyskutowano o marce Łodzi i odbudowywaniu reputacji naszego miasta na arenie ogólnopolskiej i międzynarodowej. Pani prezydent podkreślała wagę konkurowania o mieszkańców między miastami. Bliska Hannie Zdanowskiej okazała się również idea współdecydowania i partycypacji społecznej w procesach zarządzania miastem. Nasza obecność na takich forach, w kontekście sposobu postrzegania Łodzi przez elity medialno-eksperckie jest naprawdę bardzo potrzebna.

    Błażej Lenkowski

    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Mój reporter

    Zadaj pytanie swojemu reporterowi!

    Chcesz wiedzieć co wydarzyło się przed chwilą na Twojej ulicy?
    Zastanawiasz się gdzie zjesz w Łodzi najsmaczniejsze lody?
    Szukasz miejsc parkingowych w centrum?
    Chcesz wiedzieć ile zarabia prezydent?
    A może masz inne pytanie związane z naszym miastem?
    Zadaj je, a nasz reporter poszuka odpowiedzi!

    Dane kontaktowe

    Dziękujemy za przesłanie pytania, prosimy o cierpliwość. Opublikujemy je na stronie Mojego_reportera kiedy redakcja rozpocznie prace nad odpowiedzią.

    Oświadczenia:

    Użytkownik, który podał w powyższym formularzu dane osobowe klikając przycisk "WYŚLIJ" potwierdza, że: (czytaj dalej)
    • został poinformowany, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne do publikacji przekazanych materiałów
    • został poinformowany, że jego dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 45, dla celów korzystania i publikacji przekazanych materiałów w internecie i prasie drukowanej, oznaczenia ich imieniem i nazwiskiem / nazwą autora oraz kontaktu z Użytkownikiem i korzystania przez Operatora z udzielonej mu na podstawie Regulaminu przez Użytkownika licencji
    • został poinformowany, że Polska Press Sp. z o.o. jest administratorem danych osobowych. Właściciel danych ma prawo wglądu do swoich danych oraz ich poprawiania siedzibie spółki. Nadto ma prawo w każdym czasie wyrazić sprzeciw oraz cofnąć zgodę na przetwarzanie przez Spółkę danych w zakresie przewidzianym przez przepisy. Oświadczenia woli o w/w treści powinny by ze względów bezpieczeństwa wyrażone na piśmie.

    Komentarze (3)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Łódź Smart City

    Łodzianka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Mieszkam w Łodzi od trzydziestu kilku lat. Z racji wykonywanego zawodu podróżuję dużo i często. Smart City to kultura, edukacja, nowe technologie, nowoczesne rozwiązania, mobilność, oszczędne i...rozwiń całość

    Mieszkam w Łodzi od trzydziestu kilku lat. Z racji wykonywanego zawodu podróżuję dużo i często. Smart City to kultura, edukacja, nowe technologie, nowoczesne rozwiązania, mobilność, oszczędne i sterowalne oświetlenie miejskie itd. Długo by wymieniać. A Łódź? Odpowiedzmy sobie sami :-(zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Bez edukacji, bez kultury - jak to zrobić

    Sprawdź (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 5

    Nikt nie zarżnął tak kultury w Łodzi, jak obecna władza. O edukację też nie dba. Jedyna aktywność to inwestowanie w budowle i drogi. Wydawanie na to ogromnych pieniędzy - bez jasnego celu. Prosta...rozwiń całość

    Nikt nie zarżnął tak kultury w Łodzi, jak obecna władza. O edukację też nie dba. Jedyna aktywność to inwestowanie w budowle i drogi. Wydawanie na to ogromnych pieniędzy - bez jasnego celu. Prosta droga do katastrofy. I jeszcze jedna aktywność bardzo rozwinięta - propaganda + socjotechnika.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    szkoda tylko, ze to słowa, słowa...słowa

    nic więcej (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 5

    :(

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo