Łódź słynie z korków, a stojąc w korkach dokładamy się do...

    Łódź słynie z korków, a stojąc w korkach dokładamy się do emisji

    Materiał partnera

    Dziennik Łódzki

    Dziennik Łódzki

    Samochody jeżdżące w Polsce po drogach są najbardziej wiekowe w UE
    1/3
    przejdź do galerii

    Samochody jeżdżące w Polsce po drogach są najbardziej wiekowe w UE

    W skali kraju transport samochodowy odpowiada za około 5 procent wszystkich zanieczyszczeń powietrza. To tyle samo co emituje przemysł! Samochody są głównym źródłem emisji tlenków azotu (32 proc.), odpowiadają również za 13 proc. emisji pyłu PM2,5 oraz 8,7 proc. emisji pyłu PM10. W przypadku benzo(a)pirenu udział pojazdów samochodowych w jego emisji wynosi 5,5 proc.
    Udział samochodów w emisji zanieczyszczeń jest jednak o wiele większy na obszarach o dużym natężeniu ruchu. Przykładowo w Warszawie transport drogowy odpowiada za 40 proc. emisji PM10, 20 proc. - PM2,5 oraz za 15 proc. benzo(a)pirenu.


    Znaczny udział transportu samochodowego w emisji zanieczyszczeń powietrza w Polsce ma kilka przyczyn, takich jak: dynamiczny wzrost liczby samochodów, zły stan techniczny i wiek pojazdów, brak odpowiedniej infrastruktury drogowej.


    To, co szczególnie charakterystyczne dla Polski, to szybki wzrost liczby samochodów. W ciągu 6 lat (od 2008 r.) liczba aut osobowych na 1000 mieszkańców wzrosła o prawie jedną czwartą (z 422 do 520). W latach 2008-2012 wzrost liczby zarejestrowanych aut osobowych w Polsce wyniósł 17 proc. Pod tym względem wyprzedziły nas tylko Bułgaria i Słowacja - wzrost odpowiednio o 19 i 18 proc.


    W Polsce mieszkańcy coraz częściej korzystają z samochodów osobowych i porzucają inne formy transportu. O ile w 2002 r. prywatne samochody osobowe odpowiadały za 77 proc. wszystkich przewozów lądowych w kraju (realizowanych przez auta osobowe, autobusy, tramwaje, autokary i pociągi), o tyle 10 lat później ten odsetek wzrósł do 86,4 proc.


    Ze wzrostem ruchu samochodowego nie nadąża rozwój infrastruktury drogowej. Wprawdzie powstała sieć autostrad i obwodnic, jednak problemem pozostaje poruszanie się w centrach miast. Najwięcej czasu w korkach tracą mieszkańcy Łodzi. Miasto jest liderem zarówno krajowego, jak i europejskiego rankingu najbardziej zakorkowanych miast na świecie TomTom Traffic Index 2016. Łódzcy zmotoryzowani mogą spodziewać się wydłużenia czasu podróży średnio o 54 proc., a podczas wieczornych godzin szczytu nawet o 98 proc. w porównaniu z sytuacją, gdy na drogach nie ma zatorów.


    Przeciętnie kierowca w Łodzi traci rocznie w korkach około 200 godzin, czyli prawie 8 dni. Warszawa uplasowała się na czwartym miejscu, jeżeli chodzi o Europę i na 17 miejscu w raporcie globalnym. W rankingu TomTom Traffic Index 2016 uwzględniono 12 polskich miast. Mniejsze korki, w stosunku do zestawienia z 2015 r., odnotowano w ośmiu aglomeracjach (Łódź, Warszawa, Lublin, Poznań, Szczecin, Białystok, Bielsko-Biała, Katowice). W dwóch sytuacja nie uległa zmianie (Wrocław i Bydgoszcz). Większe zatłoczenie zarejestrowano w Trójmieście oraz w Krakowie.


    Nie jest to jednak problem wyłącznie ekonomiczny ani ekonomii czasu, ale i ekologiczny. Samochody poruszające się w korkach zużywają znacznie więcej paliwa, co powoduje zwiększenie emisji zanieczyszczeń do powietrza.


    Na poziom emisji wpływ ma również wiek samochodów. Nowe pojazdy sprzedawane na terenie UE muszą spełniać coraz bardziej wyśrubowane normy emisji spalin. Dla samochodów osobowych obowiązuje obecnie norma Euro 6, która dopuszcza emisję pyłów na poziomie 0,005 g/kmgrama na kilometr, a w przypadku tlenków azotu i węglowodorów (łącznie) - 0,17 g/km. Dla porównania - norma Euro 1, która obowiązywała od 1993 r., dopuszczała emisję wymienionych zanieczyszczeń na poziomie (odpowiednio) 0,14 i 1,13 g/km.


    Tymczasem samochody jeżdżące po polskich drogach należą do najbardziej wiekowych w UE. Na koniec 2014 r. więcej niż 10 lat miało prawie 80 proc. zarejestrowanych aut osobowych miało więcej niż 10 lat, a 31 proc. miało - ponad 20 lat. Silniki tych ostatnich w zdecydowanej większości nie spełniają nawet normy Euro 1.

    Projekt pn. "Oddychajmy czystym powietrzem! Kampania edukacyjna dotycząca zanieczyszczenia powietrza" został dofinansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi

    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo