Łódź w czołówce liczby rowerzystów. Ścieżek rowerowych nadal zbyt malo

Materiał powstał we współpracy z Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego
Do takiej popularności roweru jaką się on cieszy w Holandii czy Danii jest nam w Polsce jeszcze bardzo daleko. Nie oznacza to jednak, że ten środek transportu nie jest u nas powszechny. Łódź jest w czołówce jeśli chodzi o liczbę poruszających się na rowerach mieszkańców. Niestety nie idzie za tym sieć dróg dla rowerów i pasów wydzielonych dla nich na jezdni.

Pod koniec zeszłego roku mieliśmy w Łodzi i okolicach tylko 211 km specjalnych szlaków dla rowerzystów. Pod tym względem miasto plasuje się pod koniec pierwszej dziesiątki rankingu dużych polskich miast.

Pod koniec ubiegłego roku Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi ogłosił plan wybudowania w tym oraz w przyszłym roku trzech zupełnie nowych dróg rowerowych. Na ulicy Obywatelskiej powstanie półkilometrowy odcinek między aleją Jana Pawła II i ulicą Nowe Sady. Dodatkowo, w trakcie kompleksowej przebudowy tej ulicy, tym razem na odcinku od ulicy Nowe Sady do ulicy Waltera-Jankego, także znajdzie się miejsce na drogę rowerową. To zapewni rowerzystom wygodny wyjazd z Retkini. Rozpisano też przetargi na stworzenie półtorakilometrowej drogi wzdłuż alei gen. Sikorskiego oraz mierzący 1600 metrów Koci Szlak, czyli trasę w okolicach Księżego Młyna. Także przy okazji innych inwestycji, związanych np. z rewitalizacją łódzkich ulic postarano się ułatwiać możliwość ruchu rowerzystom, czy to budując dla nich przejazdy przy przejściach dla pieszych, czy wyznaczając pasy rowerowe na jezdniach. Pamiętajmy, że obecnie ze ścieżek rowerowych mogą korzystać, a nawet powinny także innego rodzaju pojazdy z grup urządzeń wspomagania ruchu (UWR) oraz urządzeń transportu osobistego (UTO).

Mimo, iż do przenoszenia się z miejsca na miejsce są już także wspomniane UWR i UTO to jednak najpopularniejszym pozostaje rower. Jego definicja jest następująca: pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem. Rower (elektryczny) może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.

Przy okazji przypomnijmy jak poznać, że droga, na której się znajdujemy jest właśnie drogą/ścieżką dla rowerów. Zatem droga dla rowerów lub jej część przeznaczoną do ruchu rowerów, oznaczona jest pionowymi znakami drogowymi C-13 lub poziomymi (P-23), namalowanymi na nawierzchni. Droga dla rowerów jest oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wyjaśnijmy także określenie pasa ruchu dla rowerów. Chodzi tutaj o część jezdni przeznaczoną tylko do ruchu rowerów w jednym kierunku, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi

Rowerem łatwiej?

Jazda na rowerze nie wymaga specjalnych umiejętności. Ot, wystarczy zachowanie równowagi i koordynacja ruchów. Pojazdy z grupy urządzeń transportu osobistego (UTO) czy urządzenia wspomagające ruch (UWR) takie jak deskorolka to już trochę „wyższa szkoła jazdy” ale po krótkim treningu także dają się opanować. Jednak dla żadnego z tych urządzeń, bezpieczeństwo nie jest wyłącznie uzależnione od umiejętność poruszania się nimi. To także konieczność dostosowania się do obowiązujących zasad ruchu. Dotyczy to zwłaszcza tej drugiej grupy pojazdów także z tego względu, że poruszają się nimi przede wszystkim ludzie młodzi z reguły podchodzący do tego mniej odpowiedzialnie, a niekiedy wręcz nieprzewidywalnie.

Uwaga! Rower!

Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Łodzi organizując akcję „Jazda z głową” chce zwrócić uwagę właśnie na aspekt bezpiecznego poruszania się po ścieżkach rowerowych, na których po zmianie przepisów (20.05 br.) pojawiły się także min. wrotki, hulajnogi elektryczne i deskorolki. Kierowcy innych pojazdów powinni wiedzieć, że teraz także użytkownicy tch urządzeń mają swoje prawa i dlatego:

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów (oznaczony znakiem D-6a), jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną, UTO oraz osobie poruszającej się przy użyciu UTR. Także kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną w lewo lub w prawo jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub UTO oraz osobie poruszającej się UWR, jadącym na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, z której chce zjechać. Niestety nie wszyscy kierowcy o tym pamiętają.

Powyższe tyczy się także kierowcy przejeżdżającego przez drogę dla rowerów poza jezdnią.

W razie wyprzedzania roweru, wózka rowerowego, motoroweru, motocykla, hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego, osoby poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch lub kolumny pieszych odstęp nie może być mniejszy niż 1 m.

Ostatnia nowelizacja przepisów Prawa o ruchu drogowym a dotyczące m.in. rowerzystów nic nie zmieniła w odniesieniu do rowerzystów korzystających z przejazdów rowerowych wydzielonych obok przejść dla pieszych. Tu w mocy pozostaje art 27, mówiący, że: Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe. Jednocześnie rowerzyści muszą wiedzieć, że nie mają pierwszeństwa wtedy, gdy wjeżdżają na jezdnię.

Rowerzyści, podobnie jak inne pojazdy poruszający się jezdnią muszą się trzymać możliwie blisko prawej jej krawędzi jednak na skrzyżowaniu i bezpośrednio przed nim kierujący rowerem może poruszać się środkiem pasa ruchu, jeśli pas ten umożliwia opuszczenie skrzyżowania w więcej niż jednym kierunku. Taka sytuacja może wystąpić wtedy, gdy na skrzyżowaniu rowerzysta chce skręcić np. w lewo, a jest jeszcze możliwość jazdy prosto, to może on ustawić się na środku pasa.

Jeśli znajdziemy się np. poza miastem, gdzie nie ma ścieżki rowerowej wówczas obowiązani jesteśmy rowerem poruszać się po poboczu, chyba że nie nadaje się ono do jazdy lub ruch pojazdu utrudniałby ruch pieszych.

Wszystkie artykuły publikowane w ramach akcji "Jazda z głową" znajdziesz TUTAJ

PARTNER STRATEGICZNY AKCJI

WOJEWÓDZKI OŚRODEK RUCHU DROGOWEGO W ŁODZI

PARTNERZY AKCJI

Dodaj ogłoszenie