Centrum Handlowe Manufaktura
Manufaktura to przykład spektakularnych przemian, jakie przeszła Łódź w ciągu ostatnich 150 lat. Ten dawny kompleks fabryczno-mieszkalny, wzniesiony przez Izraela Poznańskiego, jest dziś głównym łódzkim centrum handlowym. Spośród podobnych galerii z całej Polski łódzką Manufakturę wyróżnia doskonale zachowana, zabytkowa, fabryczna architektura. Oprócz restauracji i sklepów w Manufakturze działają także np. Centrum Rozrywki Bajkowy Labirynt, oddział łódzkiego Muzeum Sztuki, Muzeum Fabryki i Muzeum Historii Miasta Łodzi.
Muzeum Fabryki
W czasie wizyt w Manufakturze izraelscy dziennikarze spędzili sporo czasu w Muzeum Fabryki, poświęconym historii i znaczeniu całego kompleksu dla Łodzi i jej mieszkańców. Muzeum pozwala pojąć, jak wyjątkowa i niezwykła była łódzka Manufaktura, stanowiąca w drugiej połowie XIX w. rodzaj miasta w mieście, niemal samowystarczalną społeczność robotników. Dziennikarze zwrócili uwagę na to, jak wielkim osiągnięciem jest rewitalizacja całego kompleksu i przywrócenie mu znaczenia dla miasta.
Na zdjęciu: Noc Muzeów w Muzeum Fabryki w Łodzi, 2015.
Biała Fabryka – Centralne Muzeum Włókiennictwa
W XIX w. przemysł włókienniczy był jednym z motorów napędowych rozwoju Łodzi. Jego historię można poznać w Centralnym Muzeum Włókiennictwa, mającym siedzibę w tzw. Białej Fabryce przy Piotrkowskiej, czyli budynku dawnej fabryki Ludwika Geyera, mającym status pomnika historii. To jeden z najstarszych zabytków architektury przemysłowej w całej Polsce.
Na wystawach w Białej Fabryce można zapoznać się z niezwykłym życiem i dziełem Ludwika Geyera, zwanego „królem perkalu”. Latem na dziedzińcu organizowany jest popularny festiwal „Geyer Music Factory”.
Łódzki Park Kultury Miejskiej
Częścią Centralnego Muzeum Włókiennictwa jest także Łódzki Park Kultury Miejskiej, czyli skansen, w którym zgromadzono zabytkowe budowle z terenu Łodzi i okolic. Można tu oglądać np. liczący ponad 200 lat drewniany kościół, willę letniskową z XIX w., domy mieszkalne, w których odtworzono warunki bytowe dawnych robotników fabrycznych, a nawet drewnianą poczekalnię tramwajową.