Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódzcy nauczyciele krytykują darmowy podręcznik dla pierwszoklasistów

Maciej Kałach
Łódzcy nauczyciele nie zostawiają na "Naszym elementarzu" suchej nitki
Łódzcy nauczyciele nie zostawiają na "Naszym elementarzu" suchej nitki Mariusz Kapala / Polskapresse
Darmowy podręcznik dla pierwszoklasistów - sztandarowy punkt rządowej reformy oświaty - nie jest przystosowany do nauczania 6-latków. Tak uważa zdecydowana większość nauczycieli, którzy odpowiedzieli na pytania ankiety przygotowanej przez Związek Nauczycielstwa Polskiego w województwie łódzkim.

Związek Nauczycielstwa Polskiego w Łódzkiem podsumował swoją ankietę dotyczącą bezpłatnego podręcznika ministerstwa edukacji. Odpowiedzi nadeszły ze szkół z Łodzi, Łasku i Piotrkowa - łącznie od 147 pedagogów pracujących z "Naszym elementarzem". ZNP zadał nauczycielom pierwszaków 5 pytań, a na koniec poprosił o ich własne uwagi.

Opinia pedagogów jest miażdżąca. Na pytanie ZNP o jakość pracy z uczniem z wykorzystaniem nowego podręcznika aż 119 ankietowanych odpowiedziało, że "pogorszyła się", a żaden nauczyciel nie wskazał na poprawę!

- Odpowiadając na nasze pytania, ankietowani mieli za sobą dwa miesiące pracy z "Naszym elementarzem". Badanie wskazuje, że nie wygląda ona tak różowo, jak przedstawia to ministerstwo - mówi Marek Ćwiek, prezes ZNP w okręgu łódzkim.

Gdy na początku listopada "Dziennik Łódzki" sprawdzał, czy egzemplarz podręcznika ma szansę przetrwać trzy roczniki pierwszoklasistów (co zakłada MEN), dyrektorzy szkół byli optymistami - zaobserwowali, że dzieci nie niszczą książki. Jednak nauczyciele w badaniu ZNP w wypisywanych uwagach wspominali, że "książka jest bardzo złej jakości", gdyż kartki same z niej wypadają.

Kolejna uwaga, zgłaszana przez ankietowanych pedagogów, dotyczy "bardzo krótkiego okresu przedliterkowego, zaproponowanego w podręczniku". Postulat ten pojawił się, mimo iż obecna zerówka, w której uczą się 5-latki, to okres przedliterkowy i poświęcony na szlaczki.

Problemy z podręcznikiem nie znikają także, gdy "pojawiają się literki".

Zdaniem ankietowanych, "wprowadzanie dwóch liter tygodniowo jest sprzeczne z metodyką wprowadzania liter dla dzieci 6-letnich". Z kolei zmiana tempa wprowadzania kolejnych liter sprawia, że tematyka podręcznika nie będzie przystawała do rzeczywistości. Np. czytanki związane z Bożym Narodzeniem będą realizowane wiosną.

Do 17 listopada MEN nie odniósł się do opinii wyrażonych w badaniu łódzkiego ZNP. Jednak w swoich komunikatach ministerstwo informuje, że stworzyło dostępne dla nauczycieli pierwszaków poradniki oraz karty pracy, czyli tzw. obudowę podręcznika, ułatwiającą korzystanie z głównej publikacji.

"Nasz elementarz" (w czterech częściach) MEN wprowadził do pierwszych klas z początkiem bieżącego roku szkolnego. Oprócz tego podręcznika szkoły dostały od MEN (na każde dziecko) 25 zł na wybrany podręcznik do nauki języka obcego i 50 zł na pomoce edukacyjne.

ZOBACZ NA NASTĘPNEJ STRONIE ZESTAWIENIE WYNIKÓW ANKIETY ZNP

Wyniki ankiety ZNP | Create Infographics

Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki