Łódzcy radni stracą prawo do bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską? "Populizm, to już lepiej kupić migawki"

Marcin Darda
Marcin Darda
Wraca dyskusja na temat przywileju bezpłatnych podróży radnych łódzką komunikacją miejską. Sebastian Bulak (PiS) pod koniec sesji, na której radni Koalicji Obywatelskiej i Nowej Lewicy przegłosowali podwyżki cen biletów MPK o 30 proc., zażądał poprawki likwidującej radnym bezpłatne przejazdy. CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNYM SLAJDZIE>>>
Wraca dyskusja na temat przywileju bezpłatnych podróży radnych łódzką komunikacją miejską. Sebastian Bulak (PiS) pod koniec sesji, na której radni Koalicji Obywatelskiej i Nowej Lewicy przegłosowali podwyżki cen biletów MPK o 30 proc., zażądał poprawki likwidującej radnym bezpłatne przejazdy. CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNYM SLAJDZIE>>>Pawel Lacheta/ Polska Press/ Express Ilustrowany
Udostępnij:
Wraca dyskusja na temat przywileju bezpłatnych podróży radnych łódzką komunikacją miejską. Sebastian Bulak (PiS) pod koniec sesji, na której radni Koalicji Obywatelskiej i Nowej Lewicy przegłosowali podwyżki cen biletów MPK o 30 proc., zażądał poprawki likwidującej radnym bezpłatne przejazdy.

Do propozycji Bulaka publicznie nie odnieśli się ani radni, ani urzędnicy. Padła tuż przed głosowaniem. Radny PiS problem postawił logicznie: "radni nie płacą za bilety, to jakim prawem podnoszą ich ceny mieszkańcom Łodzi". Dyskusja rozegrała się za to na czacie systemu zdalnej sesji Rady Miejskiej.

Mateusz Walasek, szef klubu KO: "To jest zapisane w statucie miasta zaakceptowanym przez premiera Kaczyńskiego. Nawet jakby to zmienić, to i tak nie będzie efektywne.

W dyskusję włączył się także Bartosz Domaszewicz (KO), wiceprzewodniczący Rady Miejskiej.

- Przecież to jest czysty populizm - ocenia Domaszewicz. - Serio? Tak się mamy bawić? To ja proponuję, żeby zamiast zmienić ten zapis, każdy radny kupił migawkę i opublikował w necie zdjęcie z zakupu.

Temat wyszedł także poza Radę Miejską. Jarosław Ogrodowski, aktywista miejski i były urzędnik UMŁ komentując podwyżki stwierdził, że "ceny łódzkiej komunikacji miejskiej przekroczyły ceny warszawskiej", z tym, że "3,90 zł za bilet w Warszawie jest ceną, którą chętnie zapłaci, bo wie, że usługa, którą otrzyma w zamian jest odpowiedniej jakości, a w Łodzi 4 zł za bilet to rozbój w biały dzień."

- Bardzo mnie bawi, że o cenach biletów dyskutują ludzie, którzy za te bilety nie płacą i którzy zwyczajnie nie orientują się jak komunikacja miejska w Łodzi (nie) działa - dodał Ogrodowski.

Bulak domagał się od Walaska deklaracji woli do zmiany statutu, ale bezskutecznie. Faktycznie jest tak, że statut miastu powżej 300 tys. mieszkańców nadaje premier. Rada by dokonać zmian zapisuje je w projekcie uchwały, ale zmiany trzeba uzgodnić z premierem na wniosek ministra spraw wewnętrznych i administracji. Oba te stanowiska zajmowane są dziś przez polityków PiS. Gdyby radni pozbawili się przywileju bezpłatnych przejazdów taborem MPK, dla finansów spółki efekt byłby kompletnie bez znaczenia, bo i tak nie wiadomo ilu z nich korzysta z tramwajów i autobusów. Ciekawostka jest jednak taka, że PO obiecywała doprowadzenie do wycofania tego przywileju w kampanii przed wyborami samorządowymi w 2006 r. Sprawę pilotował Maciej Grubski, nieżyjący były przewodniczący Rady Miejskiej. Grubski w 2007 r. wygrał wybory do Senatu, obietnica likwidacja przywileju rozpłynęła się zatem wraz z jego politycznym awansem.

Gdyby jednak - idąc za propozycją rzuconą przez radnego Domaszewicza - radni wykupili 12-miesięczne bilety (po podwyżce 1008 zł z Kartą Łodzianina), do MPK wpłynęłoby 40 tys. 380 zł. Radni w październiku 2021 r. otrzymali sowite podwyżki diet: z 2,6 tys. zł netto do blisko 4,3 tys. zł i to z wyrównaniem od sierpnia. Poza tym spora część radnych KO i wszyscy radni NL zarabiają w miejskich spółkach, w tym w MPK. MPK zakłada w tym roku ogólną sprzedaż na poziomie 320 mln zł, ale sam sekretarz miasta Wojciech Rosicki, także członek rady nadzorczej spółki, ma wątpliwości, czy da się ten wynik osiągnąć.

Z kolei radny Sebastian Bulak nie zamierza odpuszczać sprawy likwidacji przywileju bezpłatnych przejazdów dla radnych i rozpocząć poważną dyskusję na ten temat na najbliższym spotkaniu komisji statutowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Morawiecki prezydentem? Polacy mówią: tak!

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
MAGoz44FIRE
16 stycznia, 7:46, MAGoz44FIRE:

Skandal w angielskim stylu ... może legitymację ubezpieczeniową

16 stycznia, 7:48, MAGoz44FIRE:

Skandal w angielskim stylu ... może legitymację ubezpieczeniową lub passport zdrowotny covid-19 World ... Tony Blair september2020 ...

Skandal w Brytyjskim stylu

M
MAGoz44FIRE
16 stycznia, 7:46, MAGoz44FIRE:

Skandal w angielskim stylu ... może legitymację ubezpieczeniową

Skandal w angielskim stylu ... może legitymację ubezpieczeniową lub passport zdrowotny covid-19 World ... Tony Blair september2020 ...

M
MAGoz44FIRE
Skandal w angielskim stylu ... może legitymację ubezpieczeniową
G
Gość
Bulakowe piedrolenie. W KAŻDYM MIEŚCIE radni decydują o cenach transportu i sami za niego nie płacą.
G
Gość
Dla radnych po-ko i bolszewików transport płatny a dla oszustki kreującej poruszanie się bez limuzyny służbowej.

Mąż stanu Walasek też powinien tylko poruszać się pieszo.
Przejdź na stronę główną Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie