Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łodzianie i mieszkańcy regionu ograniczają zakupy przez inflację. Co czeka centra handlowe? Wyniki badania na zlecenie Manufaktury

Alicja Zboińska
Alicja Zboińska
Rosnąca inflacja i wysokie ceny dają się we znaki mieszkańcom Łodzi i województwa łódzkiego, a pośrednio także właścicielom lokalnych centrów handlowych. Zmieniają się bowiem nasze nawyki zakupowe, co wykazuje m.in. badanie konsumenckie na zlecenie Manufaktury.Z raportu wynika, że 40 proc. badanych zakupy robi mniej spontanicznie. Konsumenci coraz uważniej i bardziej świadomie decydują o swoich wydatkach.Czytaj dalej
Rosnąca inflacja i wysokie ceny dają się we znaki mieszkańcom Łodzi i województwa łódzkiego, a pośrednio także właścicielom lokalnych centrów handlowych. Zmieniają się bowiem nasze nawyki zakupowe, co wykazuje m.in. badanie konsumenckie na zlecenie Manufaktury.Z raportu wynika, że 40 proc. badanych zakupy robi mniej spontanicznie. Konsumenci coraz uważniej i bardziej świadomie decydują o swoich wydatkach.Czytaj dalej Manufaktura
Rosnąca inflacja i wysokie ceny dają się we znaki mieszkańcom Łodzi i województwa łódzkiego, a pośrednio także właścicielom lokalnych centrów handlowych. Zmieniają się bowiem nasze nawyki zakupowe, co wykazuje m.in. badanie konsumenckie na zlecenie Manufaktury.

Z raportu wynika, że 40 proc. badanych zakupy robi mniej spontanicznie. Konsumenci coraz uważniej i bardziej świadomie decydują o swoich wydatkach.

- Bacznie przyglądamy się nie tylko sytuacji gospodarczej, ale także zachowaniu klientów - mówi Sławomir Murawski, dyrektor Manufaktury. - Dzięki temu udało nam się zaobserwować kilka ważnych trendów na rynku. Zmniejszyła się np. popularność promocyjnych akcji sezonowych. Innym widocznym trendem jest mniejsze zainteresowanie materiałami budowlanymi i wyposażenia wnętrz. Wynika to oczywiście z ograniczenia liczby przyznawanych kredytów, a także dużego wzrostu ich kosztów. Z kolei rosnącą popularnością wśród nabywców cieszą się np. promocje dotyczące artykułów spożywczych, ale równocześnie zauważamy zwiększone zainteresowanie artykułami luksusowymi, co często w przeszłości było oznaką spowolnienia w gospodarce.

Klienci ominą centra handlowe?

Obserwowane zmiany nie przekładają się jeszcze na wyniki centrów handlowych. W Manufakturze od początku drugiego kwartału tego roku obserwowano znaczącą poprawę zarówno w kwestii odwiedzalności jak i obrotów. Wysoka frekwencja w przyszłych miesiącach nie jest jednak pewnikiem.

- Biorąc pod uwagę sytuację w kraju, spodziewamy się wyhamowania w okresie powakacyjnym, a jego pierwsze oznaki widzimy już teraz – dodaje Murawski. - Choć obroty w lipcu i sierpniu wciąż były wyższe od tych sprzed roku, są to jednak niższe wartości niż te, które notowaliśmy jeszcze w maju czy czerwcu.

Kto się obroni?

Eksperci z Polskiej Rady Centrów Handlowych uważają, że kryzys najmniej zaszkodzi centrom handlowym z mocną, zdywersyfikowaną ofertą. Dobrej myśli jest też dyrektor Manufaktury, który zauważa, że klienci centrum chcą tu nie tylko robić zakupy, ale i miło spędzić czas z bliskimi, wziąć udział w ciekawych wydarzeniach. Sławomir Murawski zapewnia, że Manufaktura będzie je nadal organizować.

Naukowiec: zdecydują dwa czynniki

Tymczasem dr Paweł Kowalski, specjalista od marketingu z Uniwersytetu Łódzkiego odkreśla, że kondycja centrów handlowych jest uzależniona od sytuacji panującej na lokalnym rynku: zasobności portfeli klientów, a także od doboru marek.

- Marki zawsze można zmieniać, tak by lepiej dostosować się do potrzeb klientów - mówi naukowiec. - Obecny model zakupów, czyli zainteresowanie promocjami artykułów spożywczych czy też bardziej racjonalne zakupy, jest związany ze strachem przed recesją, który jest coraz mocniej odczuwany. Wiele osób wstrzymuje się z decyzjami związanymi z zakupami, działają w sposób oszczędny.

Dr Paweł Kowalski zauważa, że inaczej wygląda sytuacja związana z nabywaniem tzw. dóbr luksusowych czy też marek premium. Ta kategoria nie obejmuje tylko drogiej biżuterii czy samochodów, ale np. ubrań lepszej jakości, droższych marek. Klienci bowiem wolą kupić droższą rzecz, która posłuży im dłużej od towaru tańszego, ale gorszej jakości. Poza tym zyskują przekonanie, że są to dobrze wydane pieniądze, mają większą satysfakcję z zakupów. Zakup artykułów luksusowych, lepszej jakości w momencie kryzysu jest racjonalnym zachowaniem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki