Wiosną pan Krystian zarezerwował dwa loty dla siebie i rodziny na Wyspy Kanaryjskie. Lot dla dwojga dorosłych i trójki dzieci kosztował 2090 zł, a kolejny - już tylko dla dorosłych - blisko 900 zł. W grudniu rodzina miała spędzić na Kanarach 10 dni, a drugi wyjazd miał potrwać tydzień.
- We wrześniu okazało się, że Wizzair zmienił warunki podróży i pierwszy pobyt skrócił o cztery dni, a drugi o pięć dni - mówi łodzianin. - Wyjazd mijał się z celem, zrezygnowaliśmy więc z niego. Okazało się jednak, że w systemie rezerwacyjnym pojawiły się bilety w bardzo korzystnej cenie, więc dokonałem ponownej rezerwacji, z której ostatecznie zrezygnowałem 21 października. Miałem otrzymać zwrot pieniędzy na konto w banku w ciągu 30 dni, ale ich nie dostałem.
Pan Krystian skontaktował się z infolinią przewoźnika i usłyszał, że dostanie pieniądze za 30 dni - od momentu złożenia skargi. Uważa, że to za długo, tym bardziej, że przepisy nakazują szybszy zwrot pieniędzy.
Co mówią przepisy?
Potwierdza to Katarzyna Słupek z Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które pomaga klientom w przypadku transakcji międzynarodowych. Siedziba przewoźnika znajduje się na Węgrzech, a do ECK trafia dużo skarg od Polaków na węgierską linię lotniczą.
- Zgodnie z przepisami w przypadku odwołanego lotu przewoźnicy powinny dokonać zwrotu pieniędzy w terminie 7 dni - informuje Katarzyna Słupek. - Niektóre linie lotnicze jawnie przyznają się do wydłużenia tego terminu. W niektórych krajach linie lotnicze mogą opóźnić zwrot na podstawie krajowych przepisów, które są konsekwencją pandemii, np. w Czechach dzięki nadzwyczajnemu moratorium linie lotnicze mają 3 miesiące na zwrot środków. Natomiast w Grecji przewoźnicy mogą w ramach zwrotu wystawić pasażerowi voucher ważny 18 miesięcy.
Według informacji ECK na Węgrzech nie powstało jednak specjalne prawo. Z doświadczenia pracowników Centrum wynika, że mimo opóźnień wiele linii lotniczych, w tym węgierski przewoźnik, sukcesywnie dokonuje zwrotów. W tym roku ECK zamknęło pozytywnie blisko 70 proc. prowadzonych spraw dotyczących zwrotu pieniędzy za odwołany lot (108 na 158 prowadzonych; 148 kolejnych jest w toku).
Katarzyna Słupek dodaje, że klient linii Wizzair musi się uzbroić w cierpliwość. Może próbowac przyspieszyć otrzymanie zwrotu i złożyć skargę do ECK Polska, wysyłając e-maila na adres: [email protected] (instrukcja: https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/).
Nowy zakaz lotów
O wyjaśnienia poprosiliśmy przedstawicieli Wizzaira, jednak przez kilka dni nie uzyskaliśmy komentarza. Tymczasem w środę opublikowano nowy zakaz lotu, a na liście znalazły się następujące kraje:
- Bośnia i Hercegowina
- Czarnogóra
- Gruzja
- Jordania
- Armenia
- Kosowo
- Macedonia Północna
- Serbia
- Stany Zjednoczone Ameryki, z wyjątkiem lotnisk położonych na terytorium stanów Illinois i Nowy Jork
Zakaz obowiązuje do 8 grudnia.
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?