Odwołana rezerwacja
Miał być udany urlop na Wyspach Kanaryjskich, a jest nerwowe oczekiwanie na zwrot pieniędzy. Krystian Czarnecki z Łodzi nie może odzyskać niemal 3 tys. zł z Wizzaira. W podobnej sytuacji jest wielu podróżnych.
Wiosną pan Krystian zarezerwował dwa loty dla siebie i rodziny na Wyspy Kanaryjskie. Lot dla dwojga dorosłych i trójki dzieci kosztował 2090 zł, a kolejny - już tylko dla dorosłych - blisko 900 zł. W grudniu rodzina miała spędzić na Kanarach 10 dni, a drugi wyjazd miał potrwać tydzień.
Czytaj dalej na kolejnym slajdzie
30 dni na zwrot
- We wrześniu okazało się, że Wizzair zmienił warunki podróży i pierwszy pobyt skrócił o cztery dni, a drugi o pięć dni - mówi łodzianin. - Wyjazd mijał się z celem, zrezygnowaliśmy więc z niego. Okazało się jednak, że w systemie rezerwacyjnym pojawiły się bilety w bardzo korzystnej cenie, więc dokonałem ponownej rezerwacji, z której ostatecznie zrezygnowałem 21 października. Miałem otrzymać zwrot pieniędzy na konto w banku w ciągu 30 dni, ale ich nie dostałem.
Czytaj dalej na kolejnym slajdzie
Ile dni na zwrot pieniędzy?
Pan Krystian skontaktował się z infolinią przewoźnika i usłyszał, że dostanie pieniądze za 30 dni - od momentu złożenia skargi. Uważa, że to za długo, tym bardziej, że przepisy nakazują szybszy zwrot pieniędzy.
Potwierdza to Katarzyna Słupek z Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które pomaga klientom w przypadku transakcji międzynarodowych. Siedziba przewoźnika znajduje się na Węgrzech, a do ECK trafia dużo skarg od Polaków na węgierską linię lotniczą.
Czytaj dalej na kolejnym slajdzie
Co mówią przepisy?
- Zgodnie z przepisami w przypadku odwołanego lotu przewoźnicy powinny dokonać zwrotu pieniędzy w terminie 7 dni - informuje Katarzyna Słupek. - Niektóre linie lotnicze jawnie przyznają się do wydłużenia tego terminu. W niektórych krajach linie lotnicze mogą opóźnić zwrot na podstawie krajowych przepisów, które są konsekwencją pandemii, np. w Czechach dzięki nadzwyczajnemu moratorium linie lotnicze mają 3 miesiące na zwrot środków. Natomiast w Grecji przewoźnicy mogą w ramach zwrotu wystawić pasażerowi voucher ważny 18 miesięcy.
Czytaj dalej na kolejnym slajdzie