Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódzka Kolej Aglomeracyjna utrudni przejazd niepełnosprawnym

Marcin Darda
Łódzka Kolei Aglomeracyjna utrudni przejazd niepełnosprawnym
Łódzka Kolei Aglomeracyjna utrudni przejazd niepełnosprawnym Krzysztof Szymczak
PKP PLK wyda 58 mln zł na modernizację i budowę nowych peronów dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Niebawem rozstrzygnięcie przetargu. Nowe perony będą zbyt niskie, by poradzili sobie z nimi niepełnosprawni i matki z dziećmi w wózkach.

Marszałek Witold Stępień (PO) nieraz mówił, że to projekt strategiczny dla regionu. ŁKA kosztuje 450 mln zł, część dopłaci Unia Europejska. Tabor kupi marszałek, który da też kasę z UE na modernizację i budowę peronów za 58 mln zł. Firmę, która to zrobi, niebawem wybierze PKP PLK.

W charakterystyce projektu czytamy m.in., że tabor ma być dostosowany do obsługi osób niepełnosprawnych. Tabor, owszem, będzie przyjazny, ale same perony już nie. Będą zbyt niskie, co wynika ze specyfikacji przetargu. Chodzi o tzw. wysokość od główki szyny do krawędzi peronu.

- Z dwóch zgodnych z polskimi i europejskimi normami standardów, 55 cm i 76 cm ponad główką szyny, wybrano ten niższy - tłumaczy Michał Berger ze Stowarzyszenia "Łódzka Przestrzeń". - Tzw. niskopodłogowe elektryczne zespoły trakcyjne dostępne na rynku, a takich pociągów województwo dla ŁKA planuje zakupić 20, mają podłogę na wysokości 76 cm. A to oznacza, że podróżni będą mieli do pokonania odstęp poziomy plus wysokość 21 cm. Taka bariera wyklucza możliwość samodzielnego pokonania jej przez osoby poruszające się na wózkach, zmuszając je do użycia specjalnej windy.

Zdaniem Bergera, znacznie utrudnia to wejście do pociągu także osobom z wózkiem dziecięcym i rowerem. Berger apeluje, by PLK zmieniła specyfikację na 76 cm. Wylicza, że perony nowego dworca Łódź Fabryczna, a także stacji Niciarniana i dworca widzewskiego po modernizacji też liczyć będą 76 cm wysokości.

Czytaj też: Powstanie linia kolejowa Łódź Widzew - Zgierz

Co na to urzędnicy marszałka? Odsyłają do PLK. A PLK nie zamierza nic zmieniać, bo... wszystko jest zgodne z prawem. Z przesłanej nam odpowiedzi wynika, że wysokość 55 cm "jest zgodna z zapisami Decyzji Komisji z dnia 21 grudnia 2007 r. , dotyczącej technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie aspektu "Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się".

W PLK dodają szczerze, że "w obrębie węzła łódzkiego prowadzony jest intensywny przewóz przesyłek towarowych". Aby to było możliwe, kolej potrzebuje właśnie peronów wysokich na 55 cm.
I tak strategiczna inwestycja dla mieszkańców aglomeracji zamieniła się w strategiczną dla interesów kolei.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki