Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódzki Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Na połowie ulic ograniczą prędkość do 30 km/h?

Agnieszka Magnuszewska
Miejsca postojowe na ulicy Spornej zostaną tak wyznaczone, by zawężały jezdnię i tym samym ograniczały prędkość
Miejsca postojowe na ulicy Spornej zostaną tak wyznaczone, by zawężały jezdnię i tym samym ograniczały prędkość Maciej Stanik
W tym tygodniu łódzcy radni poznają program, który ma zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Czy Łódź pójdzie w ślady Gdańska, gdzie na połowie ulic ograniczono prędkość do 30 km/h.

Ograniczenie dozwolonej prędkości do 30 km/godz. (tzw. strefa tempo 30), zawężenie jezdni i tzw. azyle - takie rozwiązania chcą wprowadzić władze Łodzi. W przyszłym tygodniu powinien być zaprezentowany radnym Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, który miał być gotowy do końca 2013 roku. Od pięciu lat taki program ma Gdańsk, tam "tempo 30" obowiązuje na ponad połowie ulic (55 proc.).

Łódzcy radni z komisji ładu zostali w ubiegłym tygodniu zapewnieni, że w ciągu najbliższych dni Zarząd Dróg i Transportu przedstawi ostateczną wersję programu BRD, nad którym urzędnicy pracują od lat. Przez ostatni rok w programie dokonywano głównie "estetycznych" poprawek, bo opiera się on na opracowaniu, przygotowanym przez Fundację Rozwoju Inżynierii Lądowej z Gdańska.

Według niej główną przyczyną 7.146 wypadków, które w Łodzi wydarzyły się w latach 2009 - 2012, są m.in. nieprawidłowe wyprofilowane skrzyżowania i brak ograniczenia dozwolonej prędkości do 30 km/godz. W Łodzi strefa ƒ"tempo 30" obowiązuje tylko na osiedlu Radiostacja.

Zgodnie z założeniem programu BRD kolejna strefa uspokojonego ruchu ma powstać na Chojnach, w obrębie ulic: Tuszyńskiej, Dachowej, Rzgowskiej, Kosynierów Gdyńskich i Pryncypalnej. Wprowadzenie "tempa 30" przewiduje się też w zrewitalizowanych kwartałach w centrum Łodzi. To na razie przyszłość, ale według Tomasza Wawrzonka z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku jest ona nieunikniona. W tym mieście program uspokajania ruchu jest realizowany od lat i liczba ofiar śmiertelnych spadła o 30 procent.

Dlatego do wprowadzenia tzw. stref tempo 30 pracownik gdańskiego ZDiZ przekonywał niedawno łódzkich radnych z komisji ds. transportu.

- W tej chwili strefy uspokojonego ruchu w Gdańsku to 55 proc. wszystkich dróg. Docelowo "tempo 30" będzie na 60 do 70 procent dróg publicznych - zapowiada Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w ZDiZ. - Jeżeli jednak nie wymusi się, by "tempo 30" było przestrzegane, to znak ograniczenia prędkości pozostaje jedynie kawałkiem blachy.

Dlatego ZDiZ wypracował kilka zasad, które towarzyszą każdej gdańskiej tzw. strefie tempo 30. Przede wszystkim są to skrzyżowania równorzędne, które wykluczają jazdę na pamięć.

- Przywracają one myślenie na drodze. W 2010 roku wszystkie "strefy tempo 30" oznaczyliśmy tablicami: uwaga kierowco, wjeżdżasz w strefę skrzyżowań równorzędnych - mówi Wawrzonek. - Teraz policjanci obserwują, że tablice nie są już potrzebne, bo wszyscy stosują się do zasad.

Jednym z bardziej kontrowersyjnych gdańskich rozwiązań jest ograniczenie liczby przejść dla pieszych.

- Wychodzimy z założenia, że nie przejście stanowi o bezpiecznym pokonaniu jezdni. Jak się patrzy na statystyki, to przejście jest jednym z niebezpieczniejszych miejsc na drodze - zapewnia Wawrzonek. - Nasza filozofia jest taka, by pieszy miał jak największą swobodę przekraczania jezdni.

W Łodzi w najbliższym czasie nowa zebra powstanie na ulicy Spornej przy szpitalu dla dzieci, którego dyrekcja skarży się na auta pędzące Sporną. Przejście będzie w takim miejscu, by rodzice, wychodzący zza aut zaparkowanych na poboczu, byli dobrze widoczni. Miejsca postojowe zostaną tak wyznaczone, by zawężały jezdnię i tym samym ograniczały prędkość.

Do ich lokalizacji dostosowano chodniki, których budowa na Spornej właśnie się kończy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki