Łódzki Rower Publiczny przed zmianami. Jaki będzie rower miejski od 2020 roku?

Marcin BereszczynskiZaktualizowano 
W zeszłym roku zanotowano aż 1,7 mln wypożyczeń Łódzkiego Roweru Publicznego. Czy nowe zasady spowodują, że ten rekord zostanie pobity? Grzegorz Gałasiński/archiwum
W 2019 roku kończy się umowa z firmą Nextbike na obsługę systemu Łódzkiego Roweru Publicznego. Zarząd Dróg i Transportu przygotowuje przetarg, który wyłoni kolejnego operatora. ZDiT chce, aby wprowadzić rowery czwartej generacji bez zamka elektromagnetycznego. Można je zostawiać poza stacjami, których ma być więcej. Będą rowery towarowe i tandemy.

Umowa z Nextbike wygasa 30 listopada. ZDiT chce wyłonić kolejnego operatora, który będzie zarządzał systemem ŁRP w latach 2020-2024. Przetarg ma być rozpisany na przełomie czerwca i lipca. Są już pierwsze założenia dotyczące tego przetargu, ale ZDiT chce jeszcze poznać opinię łodzian. W nadchodzącym tygodniu ma być ogłoszona ankieta, w której rowerzyści będą mogli wskazać lokalizację dodatkowych stacji oraz rozwiązania warte zastosowania. Założenia nowego systemu trafią też do radnych.

ZDiT chce, aby od przyszłego roku w Łodzi było 200 stacji i 2 tys. rowerów. Od marca tego roku można korzystać z 156 stacji i 1.574 rowerów. Zwiększenie liczby stacji i rowerów nie powinno wiązać się z podniesieniem kosztów funkcjonowania systemu ŁRP. Ma to być związane z wykorzystaniem rowerów czwartej generacji (4G).

To rowery bez sztywnych elektrozamków i konieczności przypinania ich do obecnych stacji, które zostaną zastąpione zwykłymi stojakami

- To rowery bez sztywnych elektrozamków i konieczności przypinania ich do obecnych stacji, które zostaną zastąpione zwykłymi stojakami. Dzięki temu spadną koszty serwisu obecnych stacji - mówi Maciej Sobieraj, zastępca dyrektora ZDiT. - W dodatku będziemy mogli wykorzystać istniejące stojaki, bo po czterech latach użytkowania nie będą już potrzebne operatorowi. Wysłużone rowery zabierze Nextbike, bo są jego własnością.

Rower 4G będzie można wypożyczyć poprzez komputer pokładowy, zwalniając blokadę. Nie trzeba go będzie przypinać do obecnych terminali. ZDiT chce jednak, aby rowerzyści bez smartfonów mogli korzystać z takich samych terminali, jak obecnie. Pozostanie ich 40. Kolejne 160 stojaków będą miały tylko totemy z cennikiem i regulaminem.

Rowery będą miały system GPS, z którego dane popłyną do serwera i będzie wiadomo, czy rower jest oddany w obrębie stacji. Będzie też możliwość pozostawienia roweru poza stacją. Ma to wiązać się z opłatą 5 zł. Osoby, które pobiorą rower poza stacją i zostawią go przy stacji będą premiowane doliczeniem kwoty 2 zł. Chodzi o to, aby rowery wracały do stacji. Jeśli ktoś zostawi rower w terenie niedostępnym, ma być kara 600 zł.

Na niższe koszty funkcjonowania systemu mają wpłynąć również opony bezdętkowe. Aż 50 proc. wyjazdów technicznych operatora ŁRP dotyczyło uszkodzonej dętki. Opony bezdętkowe to mniej wyjazdów serwisowych, co wpłynie na niższą cenę.

ZDiT zamierza również wykorzystać rowery towarowe i tandemy.

ZDiT zamierza również wykorzystać rowery towarowe i tandemy. O takie rozwiązania zwracali się mieszkańcy. Rowery bagażowe i tandemy nie będą stały przy stojakach. Trzeba będzie je zamówić, żeby operator dostarczył je z magazynu we wskazane miejsce.

Przypomnijmy, że obecnie trwa czwarty sezon ŁRP. Przez 3 lata mieszkańcy wypożyczyli rowery 4,5 mln razy, a tylko w zeszłym roku aż 1,7 mln. W 2018 roku najwięcej wypożyczeń było przy Manufakturze - 49 tys. Średni czas wypożyczenia to 14 minut i 57 sekund. Najpopularniejsza trasa wiodła z Manufaktury do skrzyżowania Piotrkowskiej z 6 Sierpnia.

CZYTAJ INNE ARTYKUŁY

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 9

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2019-06-01T18:59:38 02:00, Krzysztof:

A czy pieniądze zgronadzone na dotychczasowym koncie przejdą na nowe konto? Jeżeli nie, jak mi je zwrócą? Wpłaty dokonałem...

Też jestem ciekawa

G
Gość
2019-06-02T14:33:39 02:00, jk:

Miasto płaci z naszych pieniędzy Next 2 tys zł miesięcznie za każdy rower, wliczając w to zimę. I tyle w tym tamacie.

Czyli 1500 rowerów x 2000zł x 12 miesięcy.

Za tą kwotę można by obniżyć ceny biletów MPK.

A idąc dalej wprowadzić darmowy transport publiczny. To pozwoli co najmniej o 20% zmniejszyć ruch samochodowy.

2019-06-03T06:04:32 02:00, Kierowca:

Można by ale w umł siedzą zacofane rowerowe przychlasty. Gdyby mogli to wogole skasowali by transport publiczny na rzecz pedalowania

Darmowe MPK? jesteś debilem. Poza tym podaj konkretne dane skąd masz te 2 000 zł. Tyle chyba penisów rocznie obciągasz za 10 zł w bramie.

K
Kierowca
2019-06-02T14:33:39 02:00, jk:

Miasto płaci z naszych pieniędzy Next 2 tys zł miesięcznie za każdy rower, wliczając w to zimę. I tyle w tym tamacie.

Czyli 1500 rowerów x 2000zł x 12 miesięcy.

Za tą kwotę można by obniżyć ceny biletów MPK.

A idąc dalej wprowadzić darmowy transport publiczny. To pozwoli co najmniej o 20% zmniejszyć ruch samochodowy.

Można by ale w umł siedzą zacofane rowerowe przychlasty. Gdyby mogli to wogole skasowali by transport publiczny na rzecz pedalowania

C
Cyklista

Następny będzie miał pedały

p
prywata nade wszystko

po co są wypożyczalnie czegokolwiek ? podstawowym celem jest zarobek wypożyczającego lub odpis od podatku. reszta to "efekt uboczny". taki rower, hulajnoga i podobne dla plebsu. tak nam się już dobrze powodzi że kupno za kilka stów tego sprzętu nawet w wersji luks czy elektrycznej chyba nie stanowi problemu. czemu miłośnicy takiego poruszania się dają się nabijać w butelkę ? to proste. o swoje trzeba zadbać, a i bez zarobku cwaniaków nikt by nie poustawiał wszędzie stojaków. no bo jak tak miejskimi siłami ? miasto może zafundować komuś biznes ale samo nieeeeeeeeeeee daaaaaaaaaaaaaa raaaaaady

j
jk

Miasto płaci z naszych pieniędzy Next 2 tys zł miesięcznie za każdy rower, wliczając w to zimę. I tyle w tym tamacie.

Czyli 1500 rowerów x 2000zł x 12 miesięcy.

Za tą kwotę można by obniżyć ceny biletów MPK.

A idąc dalej wprowadzić darmowy transport publiczny. To pozwoli co najmniej o 20% zmniejszyć ruch samochodowy.

G
Gość

Proponuję rowery wprowadzić na uczelnie tak aby stacje były wewnątrz kampusow

K
Krzysztof

A czy pieniądze zgronadzone na dotychczasowym koncie przejdą na nowe konto? Jeżeli nie, jak mi je zwrócą? Wpłaty dokonałem...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3