Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódzki Rower Publiczny rusza od soboty 31 lipca. Jak się zarejestrować? Jak zapłacić za rower? Czy wszystko jest już gotowe?

Matylda Witkowska
Matylda Witkowska
Łódzki Rower Publiczny pojawi się za kilka dni. Ale są już pierwsze wątpliwości co do lokalizacji stacji i sposobu płatności. Czy system się uda?CZYTAJ DALEJ >>>.
Łódzki Rower Publiczny pojawi się za kilka dni. Ale są już pierwsze wątpliwości co do lokalizacji stacji i sposobu płatności. Czy system się uda?CZYTAJ DALEJ >>>. Grzegorz Gałasiński
Łódzki Rower Publiczny pojawi się za kilka dni. Ale są już pierwsze wątpliwości co do lokalizacji stacji i sposobu płatności. Czy system się uda?

Łódzki Rower Publiczny. Już można się rejestrować

Można już rejestrować się w systemie Łódzkiego Roweru Publicznego, opłacić korzystanie z roweru i zadzwonić na infolinię. Ale jak system zadziała w praktyce, dowiemy się za kilka dni.

Na razie można się rejestrować na stronie internetowej systemu: lodzkirowerpubliczny.pl. Rejestracja jest dostępna dla dociekliwych, bo na stronie wciąż jest zapowiedź, że rejestracja "ruszy w lipcu". Można też wpłacić wymagane na start 20 zł podając numer karty kredytowej, choć nas komputer i komórka ostrzegły, że "połączenie nie jest bezpieczne". Zapłacić - także tylko kartą kredytową - można też w aplikacji, którą sklep Play ocenia jako wciąż rozwijaną, która "może być niestabilna". Aplikacja Łódzkiego Roweru Publicznego nosi nazwę Freebike 2.0, trzeba znać tę nazwę, żeby odnaleźć ją w wyszukiwarce.

Wczoraj udało nam się dodzwonić na infolinię 42 231 34 40, choć jeszcze w ubiegły czwartek i piątek łodzianie skarżyli się, że nikt nie podnosi słuchawki.

Przedstawiciel firmy Homeport Polska Marcin Jeż uspokaja, że strona ma ważny certyfikat i jest bezpieczna, a w aplikacji wprowadzane są drobne zmiany na prośbę Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi. Do piątku mają być dostępne inne formy płatności, poza kartą kredytową.

Łódzki Rower Publiczny. Kiedy zacznie działać?

Według zapowiedzi Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi system ma ruszyć w najbliższą sobotę, 31 lipca. Na razie ustawione są stacje roweru, ale jeszcze bez działających paneli. 300 pierwszych jednośladów jest już w Łodzi. W ubiegłym tygodniu przyjechały do nich kierownice i zaczął się montaż. Każdy rower przed wyjazdem ma być dwukrotnie sprawdzony, zarówno przez wykonawcę jak i przez urzędników.

Sobota 31 lipca ma być terminem ostatecznym, choć wykonawca jeszcze w zeszłym tygodniu nie wykluczał przesunięcia otwarcia na pierwszą sobotę sierpnia.

Stacje Łódzkiego Roweru Publicznego. Czy rowery i piesi się zmieszczą?

Ale są też inne wątpliwości. Fundacja Fenomen zwróciła uwagę, że część stacji ustawiono tak, że na chodniku będzie za wąsko. Długość roweru to około 1,7 m. Takie miejsce to m.in. skrzyżowanie ul. Legionów z ul. Zachodnią, gdzie na chodniku często parkują samochody, oraz skrzyżowanie ul. Pojezierskiej i ul. Zgierskiej, gdzie po wstawieniu rowerów będzie wąsko.

Hubert Barański z Fundacji Fenomen zwraca uwagę, że system mógł być lepiej przygotowany.

- Rower miał rok opóźnienia w tym czasie można było przemyśleć sprawę i naprawić błędy - podkreśla. Wśród niezrozumiałych decyzji wymienia likwidację stacji przed XXVI LO lub powtórzenie stacji na wąskim chodniku na rogu ul. Kilińskiego i Narutowicza przed hotelem Polonia, który zdążył zostać zamknięty.

Lokalizacje stacji wskazał Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi. Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy ZDiT podkreśla, że stacje nie będą przeszkadzały pieszym.

- Stacje zostały zamontowane, a w pewnych lokalizacjach będą zmiany w otoczeniu stacji, aby wszystko było bezpieczne i wygodne - podkreśla.

Jak to zadziała w praktyce przekonamy się w sobotę.

Łódzki Rower Publiczny 2.0

To druga już edycja Łódzkiego Roweru Publicznego.. System ma być złożony z 1500 rowerów i 150 stacji. Początkowo miał ruszyć 18 maja z 500 rowerami, a cały system 1500 rowerów miał być gotowy miesiąc później. Jednak z powodu braku rowerów na rynku start się opóźnił. Pierwsze 300 rowerów ma wyjechać na ulice Łodzi w sobotę, a pozostałe 1200 w transzach w kolejnych tygodniach. W tym roku ma działać do listopada i wrócić w przyszłym roku w marcu. Pierwsze 20 minut jazdy będzie darmowe (dla posiadaczy migawki – pierwsze 25 minut), do 1 godziny zapłacimy złotówkę, kolejne godziny będą już po 4 zł. Rowery będzie można pożyczać i oddawać tylko w stacjach, za pozostawienie poza stacją grozić będą kary od 500 do 1 tys. . Operatorem systemu jest firma Homeport Polska, za cztery sezony obsługi systemu otrzyma niecałe 26 mln zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki