Łódzkie metro: zobacz jak będą drążone tunele w kierunku stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Mniejsza maszyna TBM zacznie pracę w styczniu

Stanisław Sowa
Stanisław Sowa
Budowa komory startowej dla małej maszyny TBM u zbiegu ul. Długosz i al. Włókniarzy
Budowa komory startowej dla małej maszyny TBM u zbiegu ul. Długosz i al. Włókniarzy Fot. Michał Szczepaniak/PKP PLK
Łódzki tunel średnicowy będą wiercić dwie maszyny TBM. Większa o średnicy tarczy 13 metrów wydrąży dwutorowy tunel z okolic ulicy Stolarskiej w kierunku dworca Łódź Fabryczna, mniejsza wykona cztery mniejsze, jednotorowe tunele, które z okolic ulicy Stolarskiej będą się rozgałęziać w kierunku stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.

Łódzkie metro. Na jakim etapie jest budowa tunelu?

Inwestor, PKP Polskie Linie Kolejowe, opublikował szczegółowy harmonogram prac drążenia mniejszych tuneli oraz najnowsze zdjęcia z budowy komór startowych. Wynika z niego, że mała TBM rozpocznie drążenie nie w grudniu tego roku, jak wcześniej zapowiadano, ale w styczniu.

Mała tarcza TBM wybuduje 4,5 km tuneli jednotorowych, po dwa w kierunku każdej ze wspomnianych stacji. Tunele te zostaną poprowadzone między ulicami Długosza, Włókniarzy,  Stolarską oraz Skarpową i komorami przy linii kolejowej nr 15 w stronę Żabieńca i Łodzi Kaliskiej. Zaawansowane prace budowlane komory startowej małego TBM widać przy ul. Długosza. W październiku rozpoczęła się budowa komory odbiorczej przy ul. Skarpowej. 

Komora startowa do drążenia tunelu średnicowego. Jak wygląda?

Na ulicy Długosza  postępuje budowa komory startowej małego TBM. Komora  o średnicy 24 m będzie miała 22 m głębokości, a powierzchnia jej ścian wyniesie około 1500 metrów kwadratowych. Równocześnie budowany jest o zmiennej głębokości (średnio 18,5 m) wjazd do tunelu, którego portalem jest budowana komora. Oba obiekty budowane są w technologii ścian szczelinowych.

W październiku rozpoczęła się budowa tzw. komory odbiorczej w rejonie ul. Skarpowej (kierunek Łódź Żabieniec). W tym miejscu mały TBM ukończy drążenie jednego z tuneli jednotorowych od ul.  Włókniarzy/Stolarskiej i po wydobyciu na powierzchnię zostanie przetransportowany do komory po drugiej stronie torów. W kolejnym etapie maszyna rozpocznie drążenie kolejnego tunelu jednotorowego w kierunku ul. Włókniarzy/Stolarskiej.

Łódzki tunel średnicowy ma być gotowy w drugiej połowie 2022 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Strefa Biznesu - Sytuacja na rynku pracy w 2023 roku

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
smerf maruda

Przecież za kilka miesięcy to stanie na długie lata, będzie bida i rewolucja a nie tunele , jednego wiaduktu przez 4 lata nie potrafią zbudować a tuneli im się zachciało .

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie