Łódzkie. Od kiedy otwarte restauracje? Klienci wrócili do centrów handlowych. Handel czeka na pełne odmrożenie restauracji
Od 21 do 23 maja Manufaktura obchodzi 15. urodziny, więc w ten weekend na brak gości nie może narzekać. To zresztą jedno z najbardziej obleganych centrów handlowych w Łodzi i w całym województwie. Już 4 maja, gdy sklepy zostały otwarte, kupujących nie brakowało, a na korytarzach tłoczno jest zwłaszcza w weekendy.
Dużo, ale jednak mniej
Klientami wypełniły się także inne łódzkie centra handlowe: Port Łódź, Galeria Łódzka, M1, Tulipan, Pasaż Łódzki i mniejsze obiekty. W Porcie Łódź duży ruch odnotowano 4 maja, w kolejnych dniach nieco spadł, ale popołudniami i w weekendy klientów nie brakuje, choć nie ma ich aż tylu aż przed pandemią.
Tak wynika choćby z analizy Polskiej Rady Centrów Handlowych, która sprawdzała liczbę klientów w centrach zarówno przed pandemią jak i obecnie.
- Średni wynik odwiedzalności centrów handlowych w drugim tygodniu po wznowieniu działalności wszystkich sklepów, czyli od 10 do16 maja) w dni handlowe był wyższy o 42 proc. w odniesieniu do rezultatów z 2020 roku i osiągnął 84 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 roku (przed pandemią) - wyliczyła Polska Rada Centrów Handlowych. - Najwięcej wizyt odnotowano w obiektach o średniej wielkości.
Małym jest łatwiej
Okazuje się, że w czasie pandemii lepiej sobie radzą mniejsze obiekty, które są nastawione na codziennych klientów mieszkających w pobliżu.
Zobacz również:
Kopalnia węgla w Turowie ma natychmiast wstrzymać wydobycie - orzekł unijny trybunał
Pożar na stadionie w Bełchatowie, opóźniony mecz i porażka GKS
Wysoki czynsz dzierżawny ZWiK. Sprawę bada już prokuratura, jest też wniosek o kontrolę do NIK
Kamienica przy Kilińskiego 49 grozi zawaleniem! ZDJĘCIA. Kilińskiego w Łodzi zamknięta dla ruchu. Zmiany komunikacji MPK Łódź
Komendant Wojewódzki Policji w Łodzi wyrzucił z pracy dwoje policjantów z Piątku
W Łodzi można zdobyć nawet 50 tys. zł na otwarcie własnej firmy. Kto może skorzystać? Do kogo adresowany jest projekt UMŁ i firmy HRP Group?
Unikatowe samochody klasyczne i youngtimery do kupienia w województwie łódzkim
- W roku 2020 pomimo nowej rzeczywistości w handlu i mniejszej liczby klientów, obroty na jednego kupującego wzrosły aż o 5,8 proc. - wyliczyli przedstawiciele centrum Nowa Górna przy ul. Kolumny w Łodzi. - W Nowej Górnej w czasie lockdownu notujemy wyższą odwiedzalność klientów niż obserwowana na rynku zarówno w małych i średnich, jak i dużych centrach handlowych. Jednym z powodów jest oferta, dopasowana pod obecne czasy i lokalny rynek. Łodzianie znajdą m.in. dużego operatora spożywczego, drogerie, apteki czy szeroki wachlarz usług. Istotny jest również mniejszy rozmiar obiektu, który zapewnia kluczowe w dobie pandemii udogodnienia zakupowe, a także ułatwia wprowadzanie i monitorowanie reżimu sanitarnego.
Będzie lepiej, gdy...
Przedstawiciele dużych centrów handlowych są przekonani, że uda im się wrócić do stanu sprzed pandemii. Trzeba jednak spełnić pewien warunek.
- Czekamy na pełne otwarcie restauracji, tak by goście mogli zjeść posiłek na miejscu oraz miejsc rozrywki i aktywności - tłumaczą przedstawiciele Manufaktury.
Wydajemy jak przed świętami
Z wyliczeń Polskiej Rady Centrów Handlowych wynika, że w po pierwszym tygodniu od otwarcia liczba klientów w centrach się ustabilizowała. W dniach handlowych między 10 a 15 maja wyniki odwiedzalności były wyższe o 42 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku. W odniesieniu do okresu sprzed pandemii w 2019 roku wahały się od 81 do 88 proc. w zależności od dnia. Są też dobre wieści dla handlowców.
- Klienci mimo niższej odwiedzalności w porównaniu do czasów przedpandemicznych, wydają więcej i realizują swoje potrzeby zakupowe na poziomach obserwowanych w najlepszych świątecznych okresach sprzedażowych - podkreśla PRCH.
Według ekspertów banku PKO BP wartość transakcji kartowych klientów tego banku w tygodniu 10 - 16 maja była zbliżona do notowanej przed Bożym Narodzeniem 2020. Ponadto szacują oni wzrost konsumpcji w drugim kwartale 2021 r. o 15 proc. rok do roku.
Gdzie najczęściej kupujemy?
Najczęściej odwiedzanymi obiektami handlowymi były centra o średniej wielkości, o powierzchni od 20 do 40 tys. mkw., gdzie średni ruch klientów w dni handlowe osiągnął 89 proc. wyników z analogicznego okresu w 2019 roku. W badanym tygodniu w największych galeriach handlowych, których powierzchnia przekracza 60 tys. mkw., odnotowano więcej kupujących niż w obiektach małych do 20 tys. mkw.
Najwięcej odwiedzin odnotowano w centrach handlowych w Regionie Północno-Zachodnim i Północnym, gdzie średnie wyniki z dni handlowych przekraczały 90 proc. odwiedzalności z 2019 roku. Niższą odwiedzalność miały obiekty w Regionie Wschodnim.
Rosnące stopniowo wyniki to efekt przystosowania klientów do funkcjonowania w warunkach pandemii, ale też rosnącego poczucia bezpieczeństwa i stale zwiększającej się liczby osób zaszczepionych. Nieograniczone działanie centrów handlowych umożliwia rozłożenie wizyt w czasie i pozwala na bieżące bezpieczne realizowanie potrzeb zakupowych.
Strefa Biznesu: Polska nie jest gotowa na system kaucyjny?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?