reklama

Łódzkie śluzy przed przystankami tramwajowymi bez sygnalizacji świetlnej cieszą kierowców i martwią pieszych

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
Zaktualizowano 
Na przystankach tramwajowych na Piotrkowskiej są śluzy. ZDiT podjął decyzję, aby zrezygnować z sygnalizacji świetlnej przed śluzami przystankowymi. Krzysztof Szymczak
Na początku grudnia Zarząd Dróg i Transportu wyłączył sygnalizację przed tzw. śluzami na przystankach tramwajowych. Ucieszyli się kierowcy, bo ruch odbywa się płynniej. Natomiast nie wszyscy pasażerowie tramwajów są zadowoleni, bo zdarza się im wysiadać tuż przed nadjeżdżającym samochodem.

Śluzy na przystankach mają odseparować ruch pojazdów od podróżnych wsiadających i wysiadających z tramwajów. Rozwiązanie zastosowano tam, gdzie jest wąska jezdnia i nie ma wysepki dla podróżnych. Pasażerowie wsiadają tam do tramwajów prosto z jezdni. Śluza polega na tym, że ustawiono sygnalizację świetlną dla tramwajów i samochodów przed przystankiem, a także za nim, gdzie znajduje się skrzyżowanie. Tramwaj podjeżdżający do śluzy zatrzymywał się w oczekiwaniu na zielone światło. Gdy je otrzymywał, dla samochodów zapalało się czerwone światło. Dzięki temu tramwaj podjeżdżał na przystanek i dochodziło do bezpiecznej wymiany pasażerów, bo samochody stały przed przystankiem na czerwonym świetle.

To rozwiązanie było nowatorskie w skali kraju. Łączyło koncepcję tzw. przystanku wiedeńskiego ze śluzą. Przystanek wiedeński to rozwiązanie stosowane na przystankach, gdzie nie da się zrobić wysepki dla pasażerów. Wynosi się tam jezdnię na poziom chodnika, aby ułatwić wsiadanie i jednocześnie spowalnia się ruch pojazdów. Rozwiązanie wprowadzono przy budowie linii Łódzkiego Tramwaju Regionalnego, czyli niespełna 10 lat temu. Na początku nie budziło to kontrowersji, bo tramwaje nie jeździły Piotrkowską tak często, jak po reformie łódzkiej komunikacji miejskiej. Obecnie kursuje tam sześć linii tramwajowych, w tym linia 11, która jeździ co 6 minut. Pozostałe linie tramwajowe kursują co 12 minut. To spowodowało, że tramwaje jadą jeden za drugim. Nieustannie podjeżdżają na przystanek, więc czerwone światło dla samochodów przed przystankiem świeciło się bez przerwy. Tworzyły się korki. Narzekali też motorniczy, którzy nie mogli od razu wjechać na przystanek, tylko czekali przed śluzą na zmianę świateł.

Zarząd Dróg i Transportu na początku grudnia podjął decyzję o wyłączeniu sygnalizacji świetlnej przed śluzami i skróceniu cyklu świateł za śluzami, czyli przed skrzyżowaniami.

- Kierowcy nie narzekają. Częściej zmieniają się światła, a ruch jest płynniejszy. Będziemy dalej przyglądać się zmianom. Pierwsze spostrzeżenia są pozytywne - mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy ZDiT.

Zadowolenia kierowców nie podzielają podróżni. Zdarza się, że samochody nie zatrzymują się przed przystankiem i pasażerowie muszą wsiadać i wysiadać pomiędzy pojazdami. Dochodzi też do sytuacji, gdy kierowcom wydaje się, że już wszyscy wysiedli i wsiedli do tramwaju, więc ruszają w stronę skrzyżowania, jadąc obok tramwaju. Wtedy nagle podróżnemu przypomina się, że miał wysiąść i wyskakuje tuż przed jadący pojazd. Dochodzi o awantur, gróźb i krzyków przerażonych pasażerów i zaskoczonych kierowców.

- Tramwaj ma tam pierwszeństwo i kierowca nie może ruszyć dopóki nie zamkną się drzwi w tramwaju. Nie słyszałem o takich sytuacjach. To musiały być wyjątkowe przypadki - twierdzi Tomasz Andrzejewski.

Zobacz też:symulator jazdy tramwajem

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 31

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

x
xxz

haha ciekawe jak będą kwiczeć wielcy kierowcy dgy podobny do nich potrąci kogoś z ich rodziny ,bo nie zawsze mają czas dla najbliższych.!

Ł
Łodzianka

Niestety to nie są wyjątkowe przypadki. Niemal za każdym razem kiedy otwierają się drzwi tramwaju, wysiadający muszą uważać na samochody. Mnie zdarzyło się w ost chwili łapać dziecko, bo kierowca za nic miał to, że wysiadamy, a jesteśmy bardzo ostrożne i szanujemy kierowców (nie ociagamy sie wysiadajac, czy nie spacerujemy przez jezdnie). Nie mam nic przeciwko temu, zeby odblokowac tam ruch samochodowy, jednak uwazam, ze kierowcy powinni miec pieszych na uwadze, a nie tylko siebie.

X
XYZ

Jak tramwaj ma tam pierwszeństwo i pasażerowie są bezpieczni, to zapraszam pana rzecznika do wyjścia z auta i przejścia się nieopodal swojego biura na przystanek. Kierowcy nie ustępują pierwszeństwa pieszym. Uznali, że jak nie ma świateł, to droga wolna. Tramwaj się nie liczy, bo nie koliduje z ruchem samochodów. Pieszy nie ma znaczenia, bo jak jeździ MPK to frajer lub slums.

r
russel

wszedzie w cywilizowanych europejskich miastach (czyli niekoniecznie POlskich) piesi i rowerzysci sa absolutnie uprzywilejowani w centrach miast w stos. do kierowcow - bo to dla nich sa centra miast a nie dla swietych krow za kolkiem, ktorzy nie tylko truja i zabieraja dla swych blachosmrodow najwiecej przestrzeni, tworza korki ale i przede wszystkim stanowia najwieksze zagrozenie dla zdrowia i zycia ludzi - ten przyklad wyjatkowego w Polsce a powszechnego na zachodzie rozwiazania ktore teraz lodzka wladza bez przerwy deklarujaca jaka to jest przyjazna pieszym w centrum I proekologiczna a robi wszystko dokladnie odwrotnie - jeszcze bardziej ulatwia zycie kierowcom kosztem pieszych (czego przykladem jest slynne juz w Polsce przejscie dla pieszych na Kopcinskiego wlasnie zamykane), totalnie wrogie pieszym I rowerzystom tzw. nowe centrum Lodzi wokol Fabrycznego, jak rowniez wyciecie prawie 80 tys. drzew w czasie kadencji hanki (o czym pisze lodzka wyborcza dzis przeczac tak chetnie POwtarzanej tezie jakoby to szyszko stal za masowym wycinaniem drzew miejskich w trakcie ostatniej dekady)

A
Adam

Dla mnie to lepiej. Przez te podwójne światła jako pasażer mpk traciłem czAs. Teraz tramwaj wjeżdża normalnie, a nie wielokrotnie miał czerwone niewiadomo czemu. Mnie się nie zdarzyło zdby kierowcy nie zatrzymali sis. Tak samo moim sąsiadom z osiedla manhatan.

s
scepan

i wyszla Ci sloma z butow, prostatku. Na twoje nieszczescie jest duzo takich co mysla i nie maja silnika zamiast mozgu.

.

jak autor artykułu nie zna przepisów PoRD.

k
kałdun

tylko tam zobaczysz swojego małego sisiorka

x
xxx

NIe ma takiego przepisu, który nakazuje czekać aż motornoczy zamknie drzwi.

p
przy okazji

Generalnie trzeba ich douczyć wszystkich przepisów Prawa o ruchu drogowym i wyegzekwować ich znajomość na egzaminie państwowym.

K
Kierowca

Znajdź mi przepis który mówi że może ruszyć dopiero gdy tramwaj ma zamknięte drzwi. Przepis mówi że możesz omijać go z prawej strony tylko musisz ustąpić pierwszeństwa chcącym skorzystać z tramwaju lub wysiadającym z niego. Nie ma nigdzie że masz stac

v
von Kalkstein

To tak miało działać to na przejazdach kolejowych powinny zatrzymywać się pociągi... Są największe..

G
Gość

To chamstwo za kólkim nie nauczy myślenia żaden przepis ani sygnalizacja ! Jako pieszy wnikliwie obserwuję wyczyny tych "gwiazd" za kółkiem-KATASTROFA !!! Trzeba przejechać przed pieszym na pasach albo zaoszczędzić pół minuty i przemknąć na czerwonym - nie .Oczywiście nie dotyczy to wszystkich. Dużo ludzi prowadzących samochód używa mózgu i dla nich szacun. Niestety jesteście w miejszości !!! Nie będę też twierdził, że piesi są bez winy! No ale jakie mają szansę na wyjście obronną ręką po kontakcie z samochodem ? Konkluzja jest taka- nic tak nie wspomaga myślenia jak kara pieniężna ! Poprostu kary dla jednych i drugich są śmiesznie małe !!!

G
Gość

czy ty kiedykolwiek jechałeś tramwajem ??? To spróbuj , szczególnie na Piotrkowskiej !!! Te kmioty jeżdżące mercedesami i lexsusami nie znają prawa o ruch drogowym, nie wiedzą ,że wolno im ruszyć tylko wtedy. kiedy motorniczy zamknie drzwi !!! No ale takich badziewiaków za kółkiem jest ponad połowa !!!

g
gosc

Już po 10 latach urzędnicy doszli do wniosku, ze to absurdalne rozwiązanie to wyjątkowy bubel.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3