Łódzkie wiadukty grożą zawaleniem?

    Łódzkie wiadukty grożą zawaleniem?

    Marcin Bereszczyński

    Dziennik Łódzki

    Aktualizacja:

    Dziennik Łódzki

    Czy przejazd pod wiaduktem Żeromskiego/Mickiewicza jest bezpieczny?

    Czy przejazd pod wiaduktem Żeromskiego/Mickiewicza jest bezpieczny? ©Krzysztof Szymczak

    Wiadukt przy Żeromskiego/Mickiewicza uległ korozji i zagraża bezpieczeństwu. Tak twierdzi łódzki rzeczoznawca budowlany Gerard Korbel. Jego zdaniem władze Łodzi wprowadzają mieszkańców w błąd twierdząc, że wiadukt jest bezpieczny.
    Czy przejazd pod wiaduktem Żeromskiego/Mickiewicza jest bezpieczny?

    Czy przejazd pod wiaduktem Żeromskiego/Mickiewicza jest bezpieczny? ©Krzysztof Szymczak

    Przypomnijmy: 20 czerwca pokruszony gruz spadł na jezdnię pod wiaduktem. Początkowo mówiło się, że oderwał się kawał betonu. Później, że była to tylko gruba warstwa tynku. Aż wreszcie następnego dnia wiceprezydent Radosław Stępień wyjaśnił podczas konferencji, że odpadła warstwa izolacyjna, która nie ma wpływu na całą konstrukcję.

    - To nie była warstwa izolacyjna ani tynk. To był fragment betonu, który jest elementem konstrukcyjnym - przekonuje Gerard Korbel, który był wykładowcą Łódzkiej Okręgowej Izbie Inżynierów Budownictwa.
    - Z moich obserwacji wynika, że beton uległ korozji, podobnie jak stalowe zbrojenia. Dlatego zewnętrzna warstwa betonu jest wypychana. Odrywa się ona i spada na jezdnię. Moim zdaniem może to się to powtórzyć w każdej chwili. Stan wiaduktu jest gorszy, niż tego na ul. Przybyszewskiego, gdzie estakada ma być rozebrana. Na Przybyszewskiego są inne rozwiązania konstrukcyjne i dlatego jest bardziej bezpieczny.

    Wiadukt Żeromskiego/Mickiewicza sypał się już wiosną 2011 r. Duży fragment betonu spadł na przejście podziemne prowadzące do przystanków tramwajowych. Zrobiła się tam duża dziura, którą tylko zacementowano i pomalowano.

    Kawałek stropu, który oderwał się od wiaduktu w czerwcu, spowodował zamknięcie jezdni na 5 godzin. Na drogę spadło wtedy około 4 mkw. betonu. Ekipy budowlane uzupełniały beton, który spadł i skuwały te miejsca, które również mogły się odłupać. Kolejne prace przeprowadzono tam nocą.

    Następnego dnia Grzegorz Sójka, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Transportu zapewniał, że przejazd pod wiaduktem jest bezpieczny. Pomimo to zlecony został przegląd techniczny wiaduktu nad al. Mickiewicza. Po zdarzeniu pod wiaduktem ZDiT nie powiadomił nadzoru budowlanego. Zgodnie z procedurą nie musiał tego robić, jeśli obiekt nie zagraża bezpieczeństwu. A właśnie taką opinię przyjął ZDiT.

    Beton, który oderwał się od stropu wiaduktu, spadł tuż przed nadjeżdżającą mazdę. Kierowca nie był w stanie wyhamować. Samochód po zdarzeniu miał poprzebijane opony i zepsute zawieszenie. Sprawą zajęła się prokuratura, a ZDiT przestał wypowiadać się na temat stanu technicznego tego wiaduktu.

    - Do czasu zakończenia śledztwa przez prokuraturę nie możemy udzielać żadnych informacji - powiedział Jacek Sarzało, rzecznik prasowy ZDiT.

    W jakim stanie są pozostałe łódzkie wiadukty? Dowiemy się niebawem. Po czerwcowym oberwaniu się stropu postanowiono przyjrzeć się im dokładnie.

    - Zleciliśmy kontrolę pozostałych obiektów. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości zlecone zostaną prace naprawcze - powiedział wtedy wiceprezydent Radosław Stępień.

    W tym roku ZDiT zamierza wyremontować most na ul. Dubois nad rzeką Jasień, naprawić podpory i gzymsy wiaduktu przy ul. Wałowej, wyremontować schody przy Śmigłego-Rydza i Przybyszewskiego. Ten ostatni wiadukt ma być za rok rozebrany i odbudowany.

    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Mój reporter

    Zadaj pytanie swojemu reporterowi!

    Chcesz wiedzieć co wydarzyło się przed chwilą na Twojej ulicy?
    Zastanawiasz się gdzie zjesz w Łodzi najsmaczniejsze lody?
    Szukasz miejsc parkingowych w centrum?
    Chcesz wiedzieć ile zarabia prezydent?
    A może masz inne pytanie związane z naszym miastem?
    Zadaj je, a nasz reporter poszuka odpowiedzi!

    Dane kontaktowe

    Dziękujemy za przesłanie pytania, prosimy o cierpliwość. Opublikujemy je na stronie Mojego_reportera kiedy redakcja rozpocznie prace nad odpowiedzią.

    Oświadczenia:

    Użytkownik, który podał w powyższym formularzu dane osobowe klikając przycisk "WYŚLIJ" potwierdza, że: (czytaj dalej)
    • został poinformowany, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne do publikacji przekazanych materiałów
    • został poinformowany, że jego dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 45, dla celów korzystania i publikacji przekazanych materiałów w internecie i prasie drukowanej, oznaczenia ich imieniem i nazwiskiem / nazwą autora oraz kontaktu z Użytkownikiem i korzystania przez Operatora z udzielonej mu na podstawie Regulaminu przez Użytkownika licencji
    • został poinformowany, że Polska Press Sp. z o.o. jest administratorem danych osobowych. Właściciel danych ma prawo wglądu do swoich danych oraz ich poprawiania siedzibie spółki. Nadto ma prawo w każdym czasie wyrazić sprzeciw oraz cofnąć zgodę na przetwarzanie przez Spółkę danych w zakresie przewidzianym przez przepisy. Oświadczenia woli o w/w treści powinny by ze względów bezpieczeństwa wyrażone na piśmie.

    Komentarze (17)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Piłsudskiego

    Łodzianin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 8

    Przy południowej nitce na jednym z wiaduktów ukruszył się wypust podtrzymujący zawieszenie wiaduktu...

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Wyjaśnienia ZDiT do tekstu

    ZDiT (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 9

    Zarząd Dróg i Transportu wyjaśnia, że:
    - wszystkie łódzkie wiadukty przechodzą cykliczne przeglądy techniczne. Opisywany w tekście wiadukt Mickiewicza/Żeromskiego ostatnie takie badanie przeszedł...rozwiń całość

    Zarząd Dróg i Transportu wyjaśnia, że:
    - wszystkie łódzkie wiadukty przechodzą cykliczne przeglądy techniczne. Opisywany w tekście wiadukt Mickiewicza/Żeromskiego ostatnie takie badanie przeszedł w sierpniu 2012 r. Po niedawnym odpadnięciu kawałka tynku (nie betonu – jak jest napisane w tekście) już uruchomiliśmy procedurę zamówienia specjalnego przeglądu tego obiektu, w skład którego wejdą m.in. badania wytrzymałościowe i chemiczne oraz ocena wytrzymałości betonu na rozciąganie i ściskanie.
    - nazwiska cytowanego w tekście jako „łódzki rzeczoznawca budowlany” pana Gerarda Korbela nie ma na dostępnej w internecie oficjalnej liście rzeczoznawców budowlanych Łódzkiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa.
    - zastosowana przez niego metoda wzrokowa (innej zastosować nie mógł) nie jest najlepszym sposobem oceny stanu wytrzymałości betonu i zbrojenia.
    - zacytowana w artykule wypowiedź przedstawiciela ZDiT o tym, że "do zakończenia śledztwa przez prokuraturę nie możemy udzielać żadnych informacji" odnosiła się, rzecz jasna, do wypadku, który wydarzył się tam w ostatni piątek, a nie – jak można zrozumieć - do stanu wiaduktu.
    - nie jest prawdą, że ZDiT „przestał wypowiadać się na temat stanu technicznego tego wiaduktu”. Wielokrotnie informowaliśmy, że odpadł kawałek na brzegu wiaduktu, czyli w miejscu najbardziej narażonym na ingerencje wody oraz w ogóle zmienne warunki atmosferyczne. Po zdarzeniu natychmiast skuto miejsca, które wykazywały zmniejszoną przyczepność tynku, i sprawdzono całą płytę. Skute miejsca wypiaskowano i zabezpieczono. Zbadano też pozostałe płyty i stwierdzono, że nie ma wykwitów, które świadczyłyby o uszkodzeniu izolacji poziomej, co jest największym zagrożeniem dla konstrukcji.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Co tu komentować?

    eh (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 7

    Moim zdaniem może zachodzić nieumyślne spowodowanie zagrożenia katastrofy w ruchu lądowym i mam nadzieję że prokuratura zbada taka okoliczność.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    To taki model gospodarki

    Sprawdź (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 6

    Dużo bardziej chwytliwe jest budowanie nowych rzeczy, niż dbanie o to, co jest. Jeśli ktoś pisze, że nie stać nas na tyle nowych dróg w Łodzi (nie wspominam o ich sensie użytkowym), to natychmiast...rozwiń całość

    Dużo bardziej chwytliwe jest budowanie nowych rzeczy, niż dbanie o to, co jest. Jeśli ktoś pisze, że nie stać nas na tyle nowych dróg w Łodzi (nie wspominam o ich sensie użytkowym), to natychmiast rzuca się do gardła grupa tzw. postępowców ( demagogów niemających pojęcia o zarządzaniu pieniędzmi + lobby architektoniczno - budowlane + urzędnicy-politycy) Utrzymywanie istniejącej infrastruktury w dobrym stanie jest bardzo pracochłonne, mało efektowne. Budować, budować, budować - wciąż słyszę. I mamy takie bezsensy jak - rozpadajace sie drogi i chodniki, sypiące się wiadukty, niebezpieczne awarie szyn tramwajowych itd. Gdy dodamy zjawiska typu - nowy "dworzec" tramwajowy przy Centralu i 30-letnie tramwaje jako podstawowy tabor, rozpadające się autobusy jeżdżące coraz rzadziej (bo brak pieniędzy) i buspasy, wywalone ogromne pieniądze na tramwaj regionalny jeżdżący tylko po Łodzi, brak pieniędzy na oświetlenie ulic, na odśnieżanie itd., itd. I wielkie zadowolenie z siebie Zdanowskiej, Stępnia, MPU, Janiaka, ZdiT, MPK i kogo tam jeszcze mamy na liście płac. Obrzydlistwo! zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    .

    . (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 5

    To świetnie, że właśnie planujemy nabudować w okolicy kolejnych, w tym zupełnie zbędnych, wiaduktów. Będzie się miało co walić.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    porządna Firma Inrod- Rydułtowy S.Lukas

    ja (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 5

    porządna Firma Inrod- Rydułtowy S.Lukas pokazałaby jak wyremontować most czy wiadukt w Łodzi,tanio i solidnie przede wszystkim.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Inrod

    Joanna (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    tak to prawda,polecam tą Firmę

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    hmm

    XYZ (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 8

    Czy przypadkiem te estakady/wiadukty nie mają by ćremontowane wraz z momentem przebudowy trasy WZ (czyli jesienią)?


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    .

    . (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 10

    Prawdopodobnie mają. Ale jeśli nikt nie wiedział w jakim są stanie, to inaczej szacował koszty ich modernizacji.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    To się cały czas wali...

    Malyneczka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 7

    Ostatnio jechałam tam taksówką i coś zleciało z tego wiaduktu na samochód...

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    wiadukt Mickiewicza

    ag (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 6

    nie jestem fachowcem budowlanym nie mniej jednak jeśli zimą na ścianie w przejściu dla pieszych warstwa lodu dochodzi do 8 cm grubości to chyba nie jest to normalne bo wiadomo co potrafi zrobić...rozwiń całość

    nie jestem fachowcem budowlanym nie mniej jednak jeśli zimą na ścianie w przejściu dla pieszych warstwa lodu dochodzi do 8 cm grubości to chyba nie jest to normalne bo wiadomo co potrafi zrobić zamarzająca woda.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    o

    qwerty2 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 16 / 13

    Ciekawe jak będą się tłumaczyć, jeśli to się faktycznie zjebi... się komuś na głowę.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    x

    x (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 18 / 15

    nie ma o czym pisać to pisze się bzdury.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Wiadukty, nawierzchnie ulic są odzwierciedleniem stanu naszej gospodarki.

    sklave

    Zgłoś naruszenie treści / 20 / 15

    Nie dba się o to co jest tylko snuje się plany nowych inwestycji.
    Dopiero kiedy zaczyna to grozić katastrofą myśli się co z tym zrobić.
    Winna temu jest miedzy innymi Unia która zwraca wpłacane...rozwiń całość

    Nie dba się o to co jest tylko snuje się plany nowych inwestycji.
    Dopiero kiedy zaczyna to grozić katastrofą myśli się co z tym zrobić.
    Winna temu jest miedzy innymi Unia która zwraca wpłacane składki przez Polskę przede wszystkim na projekty i nowe inwestycje w infrastrukturę a nie daje nam możliwości decydowania na co je przeznaczyć.
    Twarde te wielkie budowle socjalizmu pomimo że beton, druty zbrojeniowe.....
    trafiały na prywatne budowy dzielnie się trzymają ba jak trudno je rozebrać.
    Wtedy obowiązywało hasło:
    Materiałów budowlanych nie żałować, piasku i wody do oporu dawać.
    Strach pomyśleć co by było gdyby przestrzegali receptur i nie kradli.....
    Co chcieliśmy to mamy.
    Platforma Obywatelska jak jedna pięść....
    powiedział Donald Tusk na Konwencji Krajowej PO w w chorzowskiej Hali Kapelusz.
    I Tusk grozi mi pięścią....pewnie szczawiowa i mirabelki mu nie smakowały od związkowców, górników....
    Co mam myśleć o premierze który:
    ... twierdzi, że nie może być tak, żeby w Polsce wygrywał cwaniak, żeby w Polsce wygrywały łokcie a formacja jego zajmuje wszystkie możliwe stanowiska i rozdaje swoim kontrakty, przywileje, pieniądze? Nigdy partyjność nie dawała takich profitów i nigdy jeszcze partyjniakami nie byli ludzie tak pozbawieni troski o dobro wspólne, tak cyniczni....
    Foto:
    To wygląda Pięść Tuska i jego Platformy Obywatelskiej.
    http://sklave.manifo.com/galeria
    zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo