Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

LOT zajmie się promocją Łodzi turystycznej

Piotr Brzózka
Piotr Brzózka
Łódź chce powołać lokalną organizację turystyczną z udziałem miejscowych hotelarzy i restauratorów. By ci również zrzucali się na promocję miasta.

Lokalna organizacja turystyczna (LOT) ma być kolejnym bytem zajmującym się promocją Łodzi. Jej organizacją zajmuje się Bartłomiej Wojdak, który... w najbliższy piątek odchodzi z łódzkiego magistratu, gdzie kierował biurem promocji i turystyki. Które to biuro, przy okazji jego dymisji, zostało rozwiązane i rozparcelowane po innych wydziałach urzędu.

Rada Miejska w Łodzi. Radni kłócili się o 1 mln zł na imprezy promujące miasto

- Lokalna organizacja turystyczna, to taki byt, który istnieje w innych miastach w Polsce, w Warszawie, w Poznaniu i świetnie się tam sprawdza, gdyby nie te doświadczenia, nikt by sobie tym nie zawracał głowy - przekonuje Bartłomiej Wojdak. - Organizacja ma działać na zasadach stowarzyszenia, musi więc być 15 członków założycieli, jednym z nich będzie miasto Łódź. Jest to tworzone, po to, żeby skoncentrować całą branżę turystyczną w jednym miejscu i żeby ta branża mogła się zrzucać na działania promocyjne. Żeby nie było tak, że za wszystko płaci miasto, a korzystają wszyscy. Chcemy, żeby hotelarze, restauratorzy, właściciele innych obiektów turystycznych, dokładali się do wydatków na promocję, ale też, żeby z drugiej strony mieli wpływ na to, jak te pieniądze są wydawane. Myślimy głównie o współpracy ze skategoryzowanymi, wielogwiazdkowymi hotelami, ale też innymi obiektami żyjącymi z turystyki, takimi jak Atlas Arena. Widać zainteresowanie tym projektem już dzisiaj, ale dziś mamy jeszcze trzy, cztery miesiące na przekonanie do wejścia w to przedsięwzięcie.

Marcin Masłowski: - W urzędzie jest teraz jeden dyrektorski etat mniej

Stowarzyszenie powstaje w wyraźnym kontekście światowej wystawy Expo 2022, o której organizację zabiega Łódź. W staraniach tych wspiera ją rząd. W związku z imprezą planowany jest przyjazd do stolicy województwa 8 milionów turystów, z czego 15 procent z zagranicy.

Centrum Informacji Turystycznej w Łodzi przenosi się na Piotrkowską 27. Czy turyści tam trafią?

- Warto im przy tej okazji pokazać miasto, żeby tu zostali dwa, trzy dni - dodaje Wojdak, który najwyraźniej zakłada, że Łodzi zostanie przyznana organizacja tej imprezy.

Wojdak podkreśla przy tym, że powołanie stowarzyszenia, oprócz zaangażowania zewnętrznych firm, pomogłoby zdjąć obowiązki związane z turystyką z pracowników magistratu. Podobne miałoby za to pozostać zaangażowanie finansowe. Wojdak mówi, że składka odprowadzana przez miasto na rzecz stowarzyszenia mogłaby być na poziomie zbliżonym do tego, ile Łódź dziś wydaje na turystykę (między innymi konkursy dotacyjne, składka na regionalną organizację turystyczną), czyli około 500 tysięcy złotych rocznie.

Co ciekawe, sam Wojdak właściwie jest już jedną nogą poza urzędem. Odchodzi do pracy w prywatnej firmie w Łodzi. Co więc łączy go z nowym miejskim projektem? Zapewnia, że nie będzie w stowarzyszeniu pracować ani pełnić w nim żadnej płatnej funkcji, ma jedynie doradzać, jako osoba która zaczęła projekt, przygotowała dokumenty, statut, harmonogram działań...

Festiwal Transatlantyk promuje Łódź, a co robi Łódzkie Centrum Wydarzeń?

Na korytarzach UMŁ można usłyszeć, że odejście Wojdaka ma drugie dno, nasi rozmówcy domyślają się, że mogło pójść o konflikt ambicjonalny lub kompetencyjny Wojdaka z Łódzkim Centrum Wydarzeń, czyli jednostką zajmującą się organizacją imprez. Sam zainteresowany odpiera, że nie ma żadnego drugie dna, a on po prostu zmienia pracę. Nie ukrywa natomiast, że jego odejście przyspieszyło planowaną od dłuższego czasu reorganizację w urzędzie miasta. Kierowane przez niego biuro zostało zlikwidowane, a jego kompetencje rozdzielone między inne biura (szczegóły w ramce).

- Dzięki temu, w urzędzie jest o jeden etat dyrektora mniej - mówi Marcin Masłowski, rzecznik prezydenta Łodzi.

Wszyscy od promocji

• Lokalna organizacja turystyczna będzie kolejnym ciałem zajmującym się promocją Łodzi, w szerokim tego słowa znaczeniu. Jednym z wielu...
• W strukturze Urzędu Miasta Łodzi jest Biuro Rzecznika Prasowego i Nowych Mediów (znajduje się w departamencie prezydenta), którego szefem jest Marcin Masłowski oraz Biuro Promocji, Komunikacji Społecznej i Turystyki, prowadzone przez Mariusza Gossa. Tak to wygląda od 31 sierpnia.
• Wcześniej kompetencje te były rozrzucone po trzech komórkach - dodatkowo istniało jeszcze Biuro Promocji i Turystyki, zarządzane przez Bartłomieja Wojdaka. W wyniku przeprowadzonej właśnie reorganizacji w urzędzie, czterech jego pracowników przeszło pod skrzydła rzecznika prasowego (m.in. graficy), gdzie mają się zajmować: nowymi mediami, czyli m.in. Facebookiem miasta. Pozostała część zespołu Wojdaka, na czele z jego zastępczynią, Bogną Witkowską, trafiła do poszerzonego biura promocji Mariusz Gossa i tu , z grubsza, mają się zajmować podobnymi sprawami, jak wcześniej. Należy pamiętać, że jeszcze wcześniej część kompetencji biura Wojdaka (a mianowicie współpraca z zagranicą, została przerzucona do Biura Obsługi Inwestora i Współpracy z zagranicą.
• Oprócz tego istnieje jeszcze Łódzkie Centrum Wydarzeń, czyli samorządowa instytucja kultury, która zajmuje się koncertami, festiwalami i innymi wydarzeniami.
• Jest także zespół do spraw Expo 2022, który również ma funkcje związane z promocją. I Co ciekawe, zespół ten ma pracować nad aktualizacją strategii promocyjnej miasta. Strategia, przyjęta w lutym 2011 r., obowiązuje tylko do końca grudnia tego roku.

Wydarzenia tygodnia w Łódzkiem. Przegląd wydarzeń 22-28 sierpnia 2016 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki