Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łowicka Spółdzielnia Mieszkaniowa stawia na ekologię. Kupią, pierwszy w historii spółdzielni, pojazd elektryczny

Natalia Zwolińska
Natalia Zwolińska
Władze Łowickiej Spółdzielni Mieszkaniowej stawiają na ekologiczne rozwiązania. Planowany jest zakup pierwszego w historii spółdzielni auta elektrycznego. Prąd do jego zasilania ma pochodzić ze spółdzielczych paneli fotowoltaicznych.

Spółdzielnia w Łowiczu stawia na ekologię

Trwa montaż paneli fotowoltaicznych oraz pompy ciepła w budynku siedziby Łowickiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Władze spółdzielni czekają na wprowadzenie nowego programu rządowego, który ma wesprzeć rozwój odnawialnych źródeł energii w budownictwie wielorodzinnym, w tym spółdzielczym. Uzyskana w ten sposób energia pokryje co prawda jedynie koszty zasilania części wspólnych w danym bloku, ale jej całość będzie rozliczane według cen hurtowych, a uzyskane w ten sposób pieniądze trafią na konto spółdzielni, obniżając koszty utrzymania danego budynku oraz zasilając np. jego funduszu remontowy.

Dzięki wsparciu finansowemu z tego programu panele fotowoltaiczne oraz pompy ciepła mają szansę pojawić się również w innych budynkach należących do spółdzielni.

– Trzymamy rękę na pulsie i bacznie śledzimy informacje dotyczące wprowadzenia tego proekologicznego i prooszczędnościowego programu – mówi prezes ŁSM, Mariusz Siewiera.

Władze spółdzielni idą o krok dalej.

– Idziemy za ciosem. Fotowoltaika, pompy ciepła, a teraz elektro-mobilność – mówi Mariusz Siewiera, prezes Łowickiej Spółdzielni Mieszkaniowej. – Jeszcze w tym roku park maszynowy ŁSM wzbogaci się o pierwszy w naszej 66-letniej historii samochód elektryczny. Wydatki na zakup auta będą współfinansowane z programu „Mój elektryk”.

Dopłata z programu "Mój elektryk” do takiego auta to 30 proc. (homologacja N1) zatem 42 tys. zł, dodatkowo spółdzielnia może również liczyć na zwiększone o 10 proc. umorzenie środków z termomodernizacji z uwagi na inwestycję w fotowoltaikę i elektro-mobilność czyli 70 tys. zł. Realnie koszt zakupu będzie wynosił 28 tys. zł.

– Roczny koszt paliwa (diesla) dla auta dostawczego przejeżdżającego około 40 tys. km rocznie to (40 tys. * 11 l/100 km *7,2 zł/l = 31 tys. zł) czyli troszkę więcej niż wartość realnego kosztu zakupu. Ponieważ energię do ładowania będziemy mieli ze swojej instalacji fotowoltaicznej – zatem w ciągu niecałych 12 miesięcy zakup się zwróci, a mieszkańcy zapłacą za niego 0 zł – mówi Rafał Klepczarek z ŁSM.

Kolejne lata eksploatacji auta to zyski mieszkańców z uwagi na niższe koszty eksploatacji.

- Śmiało możemy powiedzieć, że zakup samochód elektrycznego w naszym przypadku się opłaca nie tylko ze względów finansowych, ale również z uwagi na ochronę środowiska - mówi Mariusz Siewiera prezes Łowickiej Spółdzielni Mieszkaniowej."

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki