Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Małe firmy tną koszty bo obawiają się o swoją przyszłość

Zbigniew Biskupski AIP
Paweł Lacheta
Małe i średnie polskie firmy teraz mają znacznie więcej obaw związanych z przyszłością niż jeszcze rok temu. 23 proc. przedsiębiorców z sektora przewiduje pogorszenie swojej sytuacji finansowej, a aż 41 proc. za priorytet na najbliższe 12 miesięcy uznało cięcie kosztów.

Polscy mikro, mali i średni przedsiębiorcy oceniają kondycję swoich firm podobnie jak w tym samym okresie ubiegłego roku. Prawie połowa badanych (45 proc. wobec 49 proc. jesienią 2015 r.) uważa, że sytuacja finansowa ich firmy jest dobra lub bardzo dobra. 12 proc. przedsiębiorców deklaruje natomiast, że kondycja ich firmy jest zła lub bardzo zła. W 2015 r. negatywną ocenę wystawiło sobie 9 proc. przedsiębiorców.

Wyraźne pogorszenie nastrojów widoczne jest natomiast w kontekście oceny przyszłości sektora. Poprawy kondycji swojej firmy spodziewa się jedynie 24 proc. przedsiębiorców, czyli o 9 punktów procentowych mniej niż przed rokiem.

- 23 proc. badanych przedsiębiorców wyraziło obawę, że sytuacja ich firm w ciągu najbliższych 12 miesięcy pogorszy się. W 2015 r. pesymistycznie na przyszłość firmy spoglądało tylko niecałe 10 proc. badanych. Spadł natomiast odsetek firm, które uważają, że sytuacja ich przedsiębiorstwa w ciągu roku nie zmieni się – taką deklarację złożyło niecałe 40 proc. badanych, wobec 50 proc. firm przed rokiem – mówi Katarzyna Fatyga, prezes Diners Club Polska.

MŚP planują cięcie kosztów

W nadchodzącej przyszłości polskie MŚP zamierzają przede wszystkim ciąć koszty – będzie to priorytet na najbliższe 12 miesięcy dla aż 41 proc. przedsiębiorców. W 2015 r. taki cel stawiało sobie tylko 9 proc. MŚP.
18 proc. przedsiębiorstw w przyszłym roku chce skupić się przede wszystkim na pozyskaniu nowych klientów. W 2015 r. było to głównym wyzwaniem, jakie stawiały przed sobą firmy z sektora – podjąć je zamierzało trzykrotnie więcej przedsiębiorców niż obecnie (61 proc.). 26 proc. firm będzie się starało utrzymać obecnych klientów. 8 proc. za najważniejsze zadanie uznało zwiększenie zatrudnienia. Co ciekawe, rok wcześniej przyjmowanie nowych pracowników nie było priorytetem dla żadnego z badanych przedsiębiorców.

- Cięcie kosztów nie musi oznaczać zwolnień pracowników. Redukcję etatów planuje 19 proc. firm, czyli tyle samo, co jesienią 2015 r. Połowa przedsiębiorstw chce utrzymać zatrudnienie na niezmienionym poziomie, a 13 proc. zwiększy liczbę etatów. Aż 8 proc. badanych firm uważa to za priorytet na najbliższe 12 miesięcy – dodaje Katarzyna Fatyga, prezes Diners Club Polska.
Sposobem na oszczędności może być m.in. lepsze zarządzanie wydatkami oraz wprowadzenie do firmy płatności bezgotówkowych. Na rynku są dostępne kompletne rozwiązania, które wspierają procesy zakupowe i pomagają zarządzać płatnościami całego przedsiębiorstwa.

- Odpowiednie systemy raportowania online tzw. Ekonta nie wiążą się z kosztami, natomiast ich funkcjonalności mogą być dla przedsiębiorcy bezcenne. E-konto to dostęp do informacji o wszystkich bieżących i archiwalnych transakcjach, możliwość ściągania wyciągów i automatycznego tworzenia raportów pokazujących wartość obrotów i liczbę przeprowadzonych transakcji w podziale na dostawców, tak by przedsiębiorca łatwo zorientował się, gdzie wydatki mogłyby być mniejsze. Wprowadzenie płatności bezgotówkowych to natomiast szansa na eliminację kosztów obsługi gotówki i poprawę płynności – dzięki darmowemu kredytowi nawet na 59 dni – wyjaśnia Katarzyna Fatyga.

Udany rok czy nieudany

Jaki był dla firm miniony rok? 51 proc. badanych ostatnie 12 miesięcy określiła, jako udane dla firmy, natomiast 45 proc. odniosła się do nich negatywnie. Przewidywania przedsiębiorców z 2015 r. w dużej mierze nie sprawdziły się. Co trzeci z nich twierdził wówczas, że sytuacja jego firmy w ciągu najbliższego roku polepszy się, a tylko 9 proc. miało negatywne przewidywania odnośnie przyszłości. Jesienią 2015 r. firmy z sektora MŚP planowały przede wszystkim pozyskanie nowych klientów (61 proc.), utrzymanie obecnych (23 proc.) oraz ograniczenie kosztów (9 proc.). Te plany udało się zrealizować 45 proc. przedsiębiorców. Dziś prawie 1/3 firm deklaruje, że nie osiągnęła zamierzonych celów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Małe firmy tną koszty bo obawiają się o swoją przyszłość - Strefa Biznesu

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki