Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Marszałek Grzegorz Schreiber: Stawiamy na rozwój małych przedsiębiorstw

Sławomir Sowa
Marszałek Grzegorz Schreiber zapowiada nową koncepcję promocji regionu, z naciskiem na małych przedsiębiorców
Marszałek Grzegorz Schreiber zapowiada nową koncepcję promocji regionu, z naciskiem na małych przedsiębiorców materiały prasowe
Rozmowa z Grzegorzem Schreiberem, marszałkiem województwa łódzkiego

Z jakich programów wsparcia mogą aktualnie korzystać przedsiębiorcy i do których sektorów w szczególności to wsparcie jest skierowane?

Zachęcam do korzystania z pieniędzy unijnych będących w dyspozycji instytucji podległych Urzędowi Marszałkowskiemu. To przede wszystkim konkursy na wsparcie organizowane przez Centrum Obsługi Przedsiębiorcy. Do pozyskania są pieniądze na unowocześnianie firm, działalność badawczo-rozwojową przedsiębiorstw czy promocję, m.in. poprzez udział w targach krajowych i zagranicznych. Niestety, spotykam się z zarzutami, że konkursy są nakierowane na zbyt wąską grupę odbiorców, dlatego w trakcie roku będę bacznie przyglądał się ich regulaminom, żeby stały się jak najbardziej po-wszechne i mogło z nich korzystać jak najwięcej przedsiębiorców z regionu, zwłaszcza drobnych, którzy najbardziej potrzebują wsparcia. Właściciele firm mogą również korzystać z nisko oprocentowanych pożyczek na rozwój w ramach tzw. inicjatywy Jeremie2. Ciekawą propozycją są bony rozwojowe na szkolenia dla przedsiębiorców i pracowników. Pozwalają one uzyskać do 80 procent dofinansowania na wybrane kursy zawodowe studia czy inne zajęcia podnoszące kwalifikacje zawodowe.

A działania pozafinansowe?

Są to przedsięwzięcia realizowane głównie przez Departament Przedsiębiorczości. Takim kompleksowym projektem jest program „Lodzkie4Business”. Działania polegają na zapraszaniu firm na targi i gospodarcze misje zagraniczne, warsztaty i wydarzenia biznesowe. W regionie działają Centra Innowacji Biznesowej - zespoły specjalistów, które mają bezpłatnie pomagać w rozwoju firm. W ramach Biura Wsparcia Eksportu powołany został zespół konsultantów, który jest odpowiedzialny za wspieranie procesu internacjonalizacji oraz opiekę nad inwestorami. Z usług oraz doradztwa mogą korzystać przedsiębiorcy z województwa łódzkiego, którzy chcą rozpocząć lub rozwinąć działalność eksportową oraz poszukujący nowych rynków zbytu. Wreszcie w wieżowcu Red Tower przy ul. Piotrkowskiej w Łodzi znajduje się SkyHUB - przestrzeń do prowadzenia działalności gospodarczej małych firm z komplementarnymi usługami doradczymi i miejscem na organizację wydarzeń gospodarczych.

Jakie inicjatywy zaplanowało Województwo Łódzkie na 2019 r. w celu wypromowania marek regionalnych?

Lata 2019-2021 to okres realizacji projektu „Lodzkie4Business+” - kompleksowego systemu wsparcia gospodarki, w ramach którego zaplanowano szereg aktywności, również międzynarodowych, podczas których promocja marek regionalnych będzie najbardziej zintensyfikowana. Przewidziany jest m.in. udział przedsiębiorców w wielu prestiżowych targach. Organizowane będą misje gospodarcze np. do Niemiec. Pozostałe działania zostaną wypracowane w ramach departamentów promocji i przedsiębiorczości tak, by produkty regionalne i przedsiębiorcy, którzy je wytwarzają zetknęli się z nową jakością i zwiększonymi możliwościami promocji.

Jakie kierunki są ważne dla eksportu regionalnego?

Ważne są wszystkie te, które interesują przedsiębiorców i branże dominujące w województwie. Będziemy chcieli dopasować kierunki promocji i rozwoju eksportu do zainteresowania firm. W szczególności wspierać będziemy te, które będą się pokrywać z polityką gospodarczą naszego kraju. Pamiętajmy, że jesteśmy województwem o charakterze rolniczym. Rynki zbytu dla płodów rolnych, owoców, a zwłaszcza jabłek, czy wieprzowiny, której w Łódzkiem produkuje się znaczące ilości - to kierunek naszego rozwoju. Oczywiście nie zapominamy o przedsiębiorcach zajmujących się włókiennictwem, produkcją materiałów budowlanych, sprzętu AGD czy farmaceutykami. Dla nich też potrzebne są otwarte drzwi na rynki zbytu, możliwość poszukiwania kontrahentów. W tym celu będziemy chcieli wykorzystywać pieniądze unijne i możliwości Urzędu.

W jaki sposób Łódzkie jest i będzie promowane za granicą?

Wykorzystujemy do tego targi, misje gospodarcze, oficjalne spotkania delegacji samorządowych. W jaki sposób będziemy obecni za granicą z szyldem „Łódzkie” - to temat na nową strategię promocji regionu i promocji gospodarczej województwa. Na razie realizowane są założenia poprzedników, ale wypracowana zostanie nowa koncepcja promocji regionu, z postawieniem na pierwszym miejscu przedsiębiorców, zwłaszcza tych małych, od których faktycznie zależy kondycja gospodarcza województwa. Przecież to mikro- i małe firmy stanowią 98 procent wszystkich przedsiębiorstw w Łódzkiem. Każde z nich musi mieć dostęp do promocji, możliwości dofinansowania unijnego, pomocy publicznej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki