Masz kiepski nastrój i czujesz się zmęczony? To przez niedobór światła! Sprawdź, jak poprawić sobie humor bez witaminy D

Małgorzata Czuba-Skarzyńska
Małgorzata Czuba-Skarzyńska
Ilość światła naturalnego w domu ma istotny wpływ na nasze samopoczucie. Gdy w sezonie jesienno-zimowym dni są krótkie i brakuje nam dziennego światła i słońca, jesteśmy rozdrażnieni, zmęczeni i mamy obniżony nastrój. Sprawdź, jak można szybko poprawić sobie samopoczucie bez łykania witaminy D.
Ilość światła naturalnego w domu ma istotny wpływ na nasze samopoczucie. Gdy w sezonie jesienno-zimowym dni są krótkie i brakuje nam dziennego światła i słońca, jesteśmy rozdrażnieni, zmęczeni i mamy obniżony nastrój. Sprawdź, jak można szybko poprawić sobie samopoczucie bez łykania witaminy D. pheelingsmedia/123RF.com
Udostępnij:
Mała ilość słońca w sezonie jesienno-zimowym negatywnie wpływa na nasze samopoczucie oraz wywołuje smutek i apatię. Mamy kiepski humor, jesteśmy zmęczeni i sfrustrowani. Krótkie dni i deficyt naturalnego światła znacznie obniżają nam nastrój. Dowiedz się, jak Polacy radzą sobie z niedoborem słońca w okresie jesienno-zimowym wg raportu przygotowanego przez firmę Domondo we współpracy z agencją Elephate.

Spis treści

Ilość światła naturalnego w domu ma istotny wpływ na nasze samopoczucie. Gdy dni są krótkie i go brakuje, jesteśmy rozdrażnieni, zmęczeni i mamy obniżony nastrój. Ok. 30% respondentów deklaruje, że przez okna ich domów dociera zbyt mało naturalnego światła, bo wielkość, liczba i lokalizacja okien pozostawia wiele do życzenia. Skarżą się wprawdzie, że niedobór dziennego światła negatywnie wpływa na ich samopoczucie, ale starają się to jednocześnie zniwelować. Dowiedz się, w których pomieszczeniach wg respondentów jest najwięcej światła i w jaki sposób ankietowani starają się doświetlić domowe wnętrza.

Apatia, zmęczenie i brak humoru? To przez brak światła!

Większość ankietowanych ma lepsze nastawienie psychiczne latem i wiosną, kiedy dni są zdecydowanie najdłuższe i za oknem często świeci słońce. W sezonie jesienno-zimowym skarżymy się na obniżony nastrój (36%) i brak chęci do działania (aż 63% badanych). Połowa osób odczuwa silne zmęczenie, a 25% respondentów jest w tym okresie rozdrażniona i wszystko ich irytuje.

– Światło słoneczne pełni rolę regulatora funkcji życiowych człowieka (i nie tylko). Określenie „Zeitgeber” (niem. „dawca czasu”) odnosi się do wpływu światła słonecznego na regulację procesów fizjologicznych – tzw. rytm dobowy. Deprywacja światła słonecznego może wpływać na obniżenie nastroju i sprzyjać stanom depresyjnym (ale wcale nie musi). Dlatego w krajach położonych bardziej na północ mieszkańcy „doświetlają się” sztucznym światłem w ramach profilaktyki zaburzeń depresyjnych – tłumaczy Magdalena Popek, psycholożka biznesu, trenerka i współwłaścicielka Podkarpackiego Centrum Szkoleniowego.

Planujesz zmianę lokum, to koniecznie zwróć na to uwagę!

Światło dzienne istotne wpływa na nasze samopoczucie, ale również jest kluczowe dla estetyki i podczas aranżacji wnętrz. Dlatego, jeśli planujemy zmianę lokum (budowę lub zakup domu czy mieszkania), to zwróćmy szczególną uwagę, na jakie strony świata będą skierowane okna.

– Najkorzystniejszym położeniem okien w salonie jest strona południowa, która przez większą część dnia zapewnia naturalne źródło światła oraz pozyskuje ciepło. Wszystkie pomieszczenia gospodarcze (w tym kuchnię) najlepiej lokalizować po stronie północnej (najchłodniejszej i najciemniejszej). Miejsce na sypialnię zależy w dużej mierze od indywidualnych potrzeb, lecz przyjmuje się, że najkorzystniejszy dla tego pomieszczenia jest wschód, który oferuje nam dostęp do światła słonecznego o poranku, a jego brak w późniejszych godzinach pozwala na spadek temperatury pomieszczenia, zanim położymy się spać. Z kolei zachód zapewnia najwięcej światła w środku dnia, dlatego idealnie sprawdzi się np. na pokój dziecięcy i taras – mówi Małgorzata Gastoł, architektka z pracowni ATUT Architektura Wnętrz.

Ważne jest, żeby do miejsc, w których spędzamy najwięcej czasu (kuchnia, kącik do nauki i pracy czy pokój dzienny) docierało najwięcej naturalnego światła. Optymalnie doświetlone wnętrza korzystnie wpływa nie tylko na nasze samopoczucie (mamy pozytywne nastawienie do życia i więcej energii), ale również rachunki za prąd są niższe, bo w mniejszym stopniu musimy korzystać ze sztucznego oświetlenia.

We wrześniu 2022 roku zmienią się przepisy dotyczące kwestii związanych z nasłonecznieniem kawalerek powstających w centrach miast. Deweloper planujący wybudowanie nieruchomości w śródmieściu nie będzie już mógł oferować klientom niedoświetlonych mieszkań jednopokojowych. Niestety może to spowodować, że ceny kawalerek w centrum będą jeszcze wyższe.

Ilość światła w pomieszczeniach. Najlepiej doświetlone wnętrza wg Polaków

Domowy salon to najbardziej doświetlone wnętrze wg ankietowanych Polaków (74%). Druga na podium jest kuchnia (44%), a trzecie miejsce na pudle zdobyła sypialnia, na którą zagłosowało 36% respondentów.

Najgorzej wypadły w zestawieniu, jako najsłabiej doświetlone:

  • jadalnia (13%),
  • gabinet (8%),
  • łazienka (5%).

Osoby skarżące się na niedobór światła jako głównego winowajcę wskazują:

  • niekorzystną ekspozycję okien (ponad połowa ankietowanych),
  • za małą liczbę i powierzchnię okien (39%),
  • ścianę sąsiedniego budynku, która blokuje dostęp do światła (18%),
  • dekoracje okienne o zbyt małej przepuszczalności światła (11%).

Lapmy, które doświetlą i ozdobią każde mieszkanie!

Materiały promocyjne partnera

Komfortowy wypoczynek i sen – ile światła potrzebujemy?

Jakość snu oraz popołudniowego i wieczornego wypoczynku determinuje nasze samopoczucie. Żebyśmy mogli się zregenerować musimy zapewnić sobie komfortowy odpoczynek. Aż 70% ankietowanych twierdzi, że najlepiej im się śpi, kiedy w sypialni jest zupełnie ciemno. Półmrok preferuje 28% respondentów, a niektóre osoby deklarują, że lubią spać, gdy w pomieszczeniu jest jasno.

Wieczorem większość z nas (75%) najlepiej się relaksuje słuchając muzyki, czy oglądając filmy w półmroku. Pozostali preferują wieczorem ciemność lub mocno oświetlone wnętrza (ok. 50/50%).

– Dobór odpowiednich warunków oświetleniowych podczas snu zależy w dużej mierze od indywidualnych preferencji. Jednak w teorii optymalne warunki zapewnia całkowita ciemność. Sztuczne światło hamuje produkcję melatoniny i podnosi poziom kortyzolu. Melatonina odpowiada za regulację ciśnienia krwi, temperatury ciała oraz poziomu glukozy. Z kolei kortyzol jest hormonem pośrednio odpowiedzialnym za reakcję organizmu na światło i ciemność. W nocy jego poziom powinien znacznie spadać. Całkowita ciemność stwarza zatem optymalne warunki do snu w nocy, z kolei półmrok dobrze sprawdzi się przy popołudniowej drzemce, jeśli nie chcemy obudzić się po niej zaspani i zdezorientowani – wyjaśnia architektka Małgorzata Gastoł.

Jasne ściany i dodatkowe lampy. Najlepsze sposoby na doświetlenie wnętrza

Większość z nas stara się walczyć z zimowym niedoborem naturalnego światła z powodu krótkich dni. Planując domowe oświetlenie preferujemy żarówki o barwie ciepłej (64% ankietowanych), które sprzyjają relaksowi. Barwa zimna (ułatwia koncentrację i mobilizuje do działania) dominuje w domach 14% respondentów, a dla pozostałych nie ma to większego znaczenia.

Pamiętajmy, że temperatura barwowa to obiektywna miara odbierania barwy źródła światła przez człowieka, dlatego preferujemy żarówki o barwie ciepłej (między 2700 a 3500 K), która dodaje wnętrzom przytulności i kreuje miły klimat. Barwa neutralna (3300–4500 K) imituje światło dzienne, a barwa zimna jest zbliżona do naturalnego światła (powyżej 5000 K). Oznaczenie barw są widoczne na opakowaniach żarówek.

Większość osób deklarujących niedostatek światła dziennego w swoich mieszkaniach oraz domach stara się niwelować ten problem i stosuje różne sprawdzone triki na doświetlenie wnętrz. Ponad połowa ankietowanych wybiera jasne kolory ścian lub dodatków, a co druga zwiększa liczbę źródeł światła (dodatkowe lampy i mocniejsze żarówki). 22% ankietowanych modyfikuje dekoracje okienne (rolety, zasłony, żaluzje, plisy), tak żeby zapewniały nadal intymność, ale nie zabierały zbyt dużo naturalnego światła.

Złamana biel, jasne odcienie farb i pastele najlepiej odbijają światło. Jeśli pomalujemy na takie kolory ściany, to rozświetlimy wnętrza i wydadzą się one przestronniejsze. Wykorzystajmy również lustrzane tafle i błyszczące fronty mebli, które odbiją światło i spowodują, że pomieszczenie sprawi wrażenie większego.

Źródło:
Raport „Naturalne światło a radość z życia, czyli jak odpowiednio doświetlone wnętrze wpływa na nasze samopoczucie, pracę, wypoczynek i sen?” Domondo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

KE akceptuje Krajowy Plan Odbudowy - wizyta Ursuli von der Leyen

Wideo

Materiał oryginalny: Masz kiepski nastrój i czujesz się zmęczony? To przez niedobór światła! Sprawdź, jak poprawić sobie humor bez witaminy D - RegioDom.pl

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Łódzki