Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MATURA 2016 POLSKI ARKUSZ [matura 2016 POLSKI ODPOWIEDZI]

red
MATURA 2016 POLSKI. "Dziady" cz. IV Adama Mickiewicza, "Lalka" Bolesława Prusa, "Dałem słowo" Zbigniewa Herberta – to niektóre dzieła w odniesieniu, do których tegoroczni maturzyści pisali w środę maturę z języka polskiego na poziomie podstawowym. Co jeszcze było na maturze 2016 z języka polskiego? Zapraszamy po PYTANIA, TEMATY WYPRACOWAŃ, TEKSTY ŹRÓDŁOWE, ARKUSZE, SUGEROWANE ODPOWIEDZI.

MATURA 2016 POLSKI ARKUSZ

MATURA 2016 z CKE: Język polski - poziom podstawowy [ARKUSZE CKE, PYTANIA, ODPOWIEDZI]

Absolwenci ubiegający się o świadectwo dojrzałości w naszym systemie rozpoczęli egzaminy 4 maja - o godz. 9 obowiązkowym sprawdzianem pisemnym z języka polskiego na poziomie podstawowym. Część obowiązkowa matury to także pisemna podstawa z matematyki (5 maja) oraz z wybranego języka obcego (dominuje angielski). Aby otrzymać świadectwo dojrzałości absolwent musi zaliczyć na co najmniej 30 proc. również dwa ustne egzaminy z języka polskiego oraz wybranego obcego.

MATURA 2016: JĘZYK POLSKI - POZIOM PODSTAWOWY [ARKUSZ]

Na poziomie podstawowym MATURY 2016 Z POLSKIEGO pojawił się m.in. temat dotyczący nieszczęśliwej miłości w oparciu o tekst źródłowy "Dziadów" cz. IV Adama Mickiewicza. Temat wypracowania brzmiał - "Czy warto kochać pomimo cierpienia?" W tekstach źródłowych do zadań znalazły się m.in. odniesienia do "Lalki" Bolesława Prusa. Ponadto na podstawie z polskiego znalazła się analiza wiersza "Dałem słowo" Zbigniewa Herberta, czy tekst źródłowy dotyczący pisania w internecie.

MATURA 2016 POLSKI PODSTAWOWY ODPOWIEDZI

- odpowiedzi uzupełniamy na bieżąco - kliknij F5

Zadanie 1 - do tekstu "O Lalce"
Zadanie 1.1
1. Jakie negatywne aspekty ludzkiej egzystencji zawiera wizja świata ukazana w "Lalce"? - TAK
2. Jakimi metaforami bohaterowie "Lalki" określają sytuację człowieka? - TAK
3. Jakich niepokojów doświadcza stary subiekt? - TAK

Zadanie 1.2
Podaj dwa przykłady, którymi autorzy tekstu ilustrują swoje przekonanie o tym, że w "Lalce" odpowiedzią na egzystencjalne trwogi jest przyjaźń i troska o drugiego człowieka.

Przykład 1
Rzecki zwraca się w pamiętniku do swojego zmarłego przyjaciela "pamiętasz Katz, niezapomniany przyjacielu?"

Przykład 2
Węgiełek martwi się o losy Wokulskiego

Zadanie 1.3
Autorzy tekstu nie podzielają pesymizmu Rzeckiego cytując m.in. Horacego „nie wszystek umrze”, podkreślając w ostatnich zdaniach, że niczyje życie nie idzie na marne, że każde jest wartościowe – nie jesteśmy tylko „jak liście, którymi wiatr ciska”.

Zadanie 1.4

  • zwycięstwo narodu Napoleonidów
  • szczęście i ślub Wokulskiego

Zadanie 1.5
Środek stylistyczny: powtórzenie, paralelizm składniowy
Funkcja: wzmocnienie przekazu, podkreślenie roli przyjaźni

Zadanie 1.6
Na podstawie tekstu "O Lalce" uzupełnij tabelę – dobierz do każdej funkcji sformułowanie zapewniające spójność wywodu.

A. Sygnalizuje przeciwstawienie.
B. Sygnalizuje wnioskowanie.
C. Sygnalizuje uszczegółowienie treści.

1) po pierwsze…
2) zwłaszcza…
3) a jednak…
4) jeżeli…, wówczas…

A-3
B-4
C-2

Kolejne sugerowane odpowiedzi na następnej stronie

Matura 2016. HARMONOGRAM, TERMINY, GODZINY

4 maja, środa
godz. 9 - język polski, poziom podstawowy (170 min.)
godz. 14 - język polski, poziom rozszerzony (180 min.)

5 maja, czwartek
godz. 9 - matematyka, poziom podstawowy (170 min.)
godz. 14 - wiedza o tańcu poziom podstawowy (120 minut)
godz. 14 - wiedza o tańcu poziom rozszerzony (180 min.)

6 maja, piątek
godz. 9 - język angielski, poziom podstawowy (120 min.)
godz. 14 - język angielski, poziom rozszerzony (150 min)
godz. 14 - język angielski, poziom dwujęzyczny (180 min.)

9 maja, poniedziałek
godz. 9 - matematyka, poziom rozszerzony (180 min.)
godz. 14 - język łaciński i kultura antyczna, poziom podstawowy (120 min.)
godz. 14 - język łaciński i kultura antyczna, poziom rozszerzony (180 min.)

10 maja, wtorek
godz. 9 - wiedza o społeczeństwie, poziom podstawowy (120 min.)
godz. 9 - wiedza o społeczeństwie, poziom rozszerzony (180 min.)
godz. 14 - historia muzyki, poziom podstawowy (120 min.)
godz. 14 - historia muzyki, poziom rozszerzony (180 min.)

11 maja, środa
godz. 9 - biologia, poziom podstawowy (120 min.)
godz. 9 - biologia, poziom rozszerzony (180 min.)
godz. 14 - filozofia, poziom podstawowy (120 min)
godz. 14 - filozofia, poziom rozszerzony (180 min.)

12 maja, czwartek
godz. 9 - język niemiecki, poziom podstawowy (120 min.)
godz. 14 - język niemiecki, poziom rozszerzony (150 min.)
godz. 14 - język niemiecki, poziom dwujęzyczny (180 min.)

13 maja, piątek
godz. 9 - chemia, poziom podstawowy (120 min.)
godz. 9 - chemia, poziom rozszerzony (180 min.)
godz. 14 - geografia, poziom podstawowy (120 min.)
godz. 14 - geografia, poziom rozszerzony (180 min.)

16 maja, poniedziałek

godz. 9 - fizyka i astronomia, poziom podstawowy (120 min.)
godz. 9 - fizyka i astronomia, poziom rozszerzony (180 min.)
godz. 14 - historia sztuki, poziom podstawowy (120 min.)
godz. 14 - historia sztuki, poziom rozszerzony (180 min.)

17 maja (wtorek)
godz. 9 - historia, poziom podstawowy (120 min.)
godz. 9 - historia, poziom rozszerzony (180 min.)
godz. 14 - informatyka, poziom podstawowy
godz. 14 - informatyka, poziom rozszerzony (cz. I - 60 min., część II - 150 min.)

18 maja, środa
godz. 9 - język rosyjski, poziom podstawowy (120 min.)
godz. 14 - język rosyjski, poziom rozszerzony (150 min.)
godz. 14 - język rosyjski, poziom dwujęzyczny (180 min.)

19 maja, czwartek
godz. 9 - język francuski, poziom podstawowy (120 min.)
godz. 14 - język francuski, poziom rozszerzony (150 min.)
godz. 14 - język francuski, poziom dwujęzyczny (180 min.)

20 maja, piątek
godz. 9 - język hiszpański, poziom podstawowy (120 min.)
godz. 14 - język hiszpański, poziom rozszerzony (150 min.)
godz. 14 - język hiszpański,, poziom dwujęzyczny (180 min.)

23 maja, poniedziałek
godz. 9 - język włoski, poziom podstawowy (120 min.)
godz. 14 - język włoski, poziom rozszerzony (150 min.)
godz. 14 - język włoski, poziom dwujęzyczny (180 min.)

24 maja, wtorek
godz. 9 - języki mniejszości narodowych - poziom podstawowy
godz. 9 - język kaszubski - poziom podstawowy
godz. 9 - język kaszubski - poziom rozszerzony (180 min.)
godz. 9 - język łemkowski - poziom podstawowy
godz. 9 - język łemkowski - poziom rozszerzony (180 min.)
godz. 14- język mniejszości narodowych, poziom rozszerzony (180 min.)

Jak pokonać stres

MATURA 2016 z CKE: Matury już od 4 maja - TERMINY, ARKUSZE, PYTANIA, ODPOWIEDZI

W tym roku matura w ogólniakach i w technikach odbywa się na tych samych zasadach. W 2015 r. absolwenci ogólniaków pisali "nowe" arkusze, zaś techników "stare", bo cykl kształcenia w tym drugim typie szkół trwa o rok dłużej i zmiany w maturze dotarły tam dopiero teraz (w tym m.in. konieczność zdawania jednego rozszerzenia).

MATURA 2016: Matura ustna z języka polskiego - zobacz jakie pytania były w 2015 roku

MATURA 2015: Matura ustna z języka polskiego 2015 - WSZYSTKIE ZAGADNIENIA

tweety o #matura2016

MATURA 2016 POLSKI PODSTAWOWY ODPOWIEDZI

Zadanie 1.7
Autorzy tekstu nawiązują do "Lalki" Bolesława Prusa w kontekście ludzkiej egzystencji. Piszą o wizji świata, ujmując metaforycznie sytuację człowieka i przedstawiając jego niepokoje. Przywołują postać Rzeckiego, przedstawiając go jako osobę zatroskaną o losy świata, nastawioną przychylnie do życia oraz życzliwą i opiekuńczą wobec innych. Traktują również o spuściźnie, którą postawił po sobie stary subiekt, niepodzielając jego pesymizmu.

Zadanie 2.1

Nieprzestrzeganie poprawności zapisu: Brak wielkich liter przy otwieraniu zdań, czy w nazwach własnych, brak znaków interpunkcyjnych przy zamykaniu zdań, brak akapitów.

Nieprzestrzeganie poprawności stylu: wulgaryzmy, używanie skrótowców (w tym skrótowców anglojęzycznych)

Zadanie 2.2

Związek frazeologiczny: coś ciśnie się na usta
Znaczenie słownikowe: ktoś czuje wewnętrzną potrzebę wypowiedzenia czegoś
Funkcja innowacji: uwspółcześnienie związku, który bardziej pasuje do kontekstu i staje się urozmaiceniem tekstu

MATURA 2016 POLSKI PODSTAWOWY ODPOWIEDZI

Zadanie 2.3
Osobisty stosunek autora do opisywanego zjawiska można zauważyć w pierwszym tekście. Wskazują na to m.in. używanie formy pierwszej osoby liczby mnogiej, czy użycie emotikonu na końcu tekstu.

Zadanie 2.4
Argument pojawia się na końcu tekstu. Tak, jak radzimy sobie z różnymi językami, tak poradzimy sobie z różnymi odmianami jednego języka. Tak jak fast foody nie wyparły, a wręcz nie przeszkodziły w rozwoju sztuki kulinarnej.

Zadanie 2.5
Język internetu to rodzaj pisanej formy mowy. Jak mówimy, tak piszemy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki