Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MATURA 2017. Matematyka niechciana, ale do zdania [ZDJĘCIA]

Maciej Kałach
Maciej Kałach
MATURA 2017 | 18 tys. maturzystów w woj. łódzkim zdawało w piątek 5 maja matematykę na poziomie podstawowym. Większość uczniów po egzaminie była dobrej myśli. Zadania były prostsze niż się spodziewali

Ile zwierząt liczyła w 2011 r. populacja zagrożonego gatunku, jeśli od tamtego czasu wzrosła o 120 proc. i teraz wynosi 8.910 osobników? To jedno z 25 pytań zamkniętych, na które odpowiadali wczoraj maturzyści, zdający rano egzamin z matematyki na poziomie podstawowym. W końcu arkusza znaleźli także dziewięć zadań otwartych, na które nie było już gotowych wariantów „do wyboru”.

MATURA 2017 z CKE: Matematyka - poziom podstawowy [ARKUSZE CKE, ZADANIA, ODPOWIEDZI]

Aby zdobyć świadectwo dojrzałości, każdy z absolwentów musi uzyskać z wczorajszego arkusza co najmniej 30 proc. możliwych do zdobycia punktów, ponieważ „podstawa” z matematyki to jeden z obowiązkowych przedmiotów maturalnych.

W Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 pierwsi absolwenci zaczęli wychodzić z sali egzaminacyjnej na godzinę przed wyznaczonym czasem. Arkusz ich nie zaskoczył. Mówili, że większy kłopot sprawiła im walka o dopuszczenie do matury przez wymagających nauczycieli z technikum niż sam egzamin dojrzałości z matematyki.

- Kto się uczył i potrafi korzystać z tablic z wzorami, na pewno sobie poradził - mówił po wczorajszym egzaminie Marek Włodarczyk, absolwent ZSP nr 3. - Ale sprawdzanie wiedzy z matematyki powinno być dobrowolne.

Taki pogląd podziela większość szkolnych kolegów i koleżanek Marka Włodarczyka.

30 procent punktów z możliwych do zdobycia musi uzyskać absolwent, aby zdać „matmę”

Jednak Katarzyna Nowak, matematyczka z ZSP nr 3 uważa te głosy za „tradycyjne uczniowskie narzekanie”. - Matematyka uczy logicznego myślenia na wszystkich płaszczyznach - przypomina nauczycielka.

Jej zdanie podziela dr Jacek Stańdo z Centrum Nauczania Matematyki i Fizyki Politechniki Łódzkiej. - Ponadto cały świat coraz mocniej stawia na rozwój nowoczesnych technologii, a zrozumienie zasad ich działania nie jest możliwe bez opanowania podstaw matematyki - mówi pracownik PŁ.

Dr Stańdo nie ukrywa, że wśród matematyków toczą się dyskusje o kształcie egzaminu z „podstawy”. Pojawia się m.in. postulat podniesienia progu potrzebnego do zaliczenia egzaminu, bo obecne 30 proc. to za mało.- Ale wydaje się to mało realne - przewiduje dr Stańdo. - Podobnie jak zniesienie obowiązku zdawania matematyki. Gdyby nawet rządzący wysunęli pomysł zniesienia obowiązkowej matematyki na maturze, nasze środowisko potrafiłoby się mu skutecznie przeciwstawić.

Inni pracownicy szkół wyższych podkreślają, że umiejętności matematyczne uczniów są dużo niższe niż 30 lat temu. Dlatego rektorzy politechnik i ich podwładni najmocniej lobbowali za powrotem obowiązkowego egzaminu maturalnego z tego przedmiotu (piszemy o tym w ramce obok). Zależało im, by kandydaci na uczelnie prezentowali wyższy poziom. Dzięki obowiązkowej matematyce każdy posiadacz matury musiał choć trochę obeznać się z „królową nauk”.

We wtorek absolwenci ponownie będą pisać sprawdzian z matematyki - tym razem na poziomie rozszerzonym. Nie jest on obowiązkowy, ale i tak jest trzecim najchętniej wybieranym spośród dodatkowych „rozszerzeń”. Będzie go rozwiązywać 5,1 tys. maturzystów w Łódzkiem (bardziej popularne są tylko egzaminy na poziomie rozszerzonym z angielskiego i geografii).

Uzdolnieni matematycznie maturzyści często trafiają na Politechnikę Łódzką oraz „ścisłe” wydziały Uniwersytetu Łódzkiego, ale i Uniwersytet Medyczny uwzględnia punkty z matematyki w naborze na studia lekarskie.

Poniedziałek będzie dniem jęz. angielskiego. Rano 16 tys. absolwentów spróbuje zaliczyć arkusz z „podstawy” jako swój obowiązkowy egzamin z języka obcego, natomiast po południu 9,2 tys. zdających podejdzie do poziomu rozszerzonego.

Ósmy raz obowiązkowa

  • Matematyka, zdawana na poziomie podstawowym, powróciła na listę przedmiotów obowiązkowych na maturze w 2010 r.
  • Wcześniej w „zestawie obowiązkowym” była do 1983 r. Jej zniesienie część środowiska naukowego wiązało z próbą podniesienia popularności władzy komunistycznej po wprowadzeniu stanu wojennego.
  • Plan przywrócenia matematyki ogłosił w 2007 r. Roman Giertych, ówczesny minister edukacji (jako reprezentant Ligi Polskich Rodzin w koalicyjnym rządzie PiS). Późniejszy rząd PO-PSL nie wycofał się z decyzji poprzedników, twierdząc, że w Polsce brakuje inżynierów.
  • Obowiązkowa matematyka (mimo niskiego poziomu na tzw. podstawie) stała się główną przyczyną maturalnych porażek.
  • W 2010 r. matury w woj. łódzkim nie zdało 20 proc. absolwentów - 13 proc. nie zdało matematyki.
  • W 2011 r. egzaminu dojrzałości nie zdało 24 proc. abiturientów, 20 proc. „poległo” na matematyce.
  • Najgorszy był rok 2014. Nie zdało aż 29 proc. maturzystów. 25 proc. nie zaliczyło matematyki.
  • W zeszłym roku matury nie zdało 20 proc. absolwentów, a za sprawą matematyki - 16 proc.

ZOBACZ CO BYŁO NA EGZAMINACH:
MATURA USTNA POLSKI 2015: Pytania na maturze ustnej z polskiego 23 maja 2015 [PYTANIA]

**

MATURA 2016 ANGIELSKI - poziom podstawowy i rozszerzony [ODPOWIEDZI, ARKUSZE, PYTANIA, TRANSKRYPCJE]

**

MATURA 2016 MATEMATYKA: poziom podstawowy [matematyka ODPOWIEDZI, ZADANIA, ARKUSZE CKE, ROZWIĄZANIA]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki