1/8
Najczęstsze błędy na maturze z języka polskiego. Lepiej ich...
fot. Marzena Bugala Polska Press

Najczęstsze błędy na maturze z języka polskiego. Lepiej ich nie popełniać!

2/8
"Dokładnie czytajcie polecenia!" – powtarzają nauczyciele...
fot. 123 RF/ zdjęcie seryjne

Niedokładne czytanie poleceń

"Dokładnie czytajcie polecenia!" – powtarzają nauczyciele przed maturą. I chociaż brzmi jak banał, to warto wziąć sobie te słowa do serca. Kiedy w pierwszej części arkusza mamy do rozwiązania zadania do tekstów (tzw. czytanie ze zrozumieniem), to powinniśmy udzielać odpowiedzi własnymi słowami. Jedyny wyjątek jest wtedy, gdy w poleceniu zostało przykazane inaczej (np. wypisz z tekstu).

Podobnie jest z rozprawkami maturalnymi. Warto zwrócić uwagę na liczbę słów, ale także na to, czy mamy przywołać teksty kultury, czy jedynie teksty literackie i ile przykładów powinniśmy zamieścić w rozprawce. Dokładne czytanie poleceń (czasami kilkukrotne) jest więc jedną z podstawowych zasad dobrze zdanej matury.

3/8
Brak tezy lub hipotezy w rozprawce maturalnej to poważny...
fot. Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press

Brak tezy lub hipotezy w rozprawce maturalnej

Brak tezy lub hipotezy w rozprawce maturalnej to poważny błąd. Skutkuje on tym, że maturzysta za całe wypracowanie otrzymuje zero punktów, co jest równoznaczne z niezdaną maturą.

W jaki sposób i gdzie postawić tezę w rozprawce maturalnej? Powinna ona znaleźć się we wstępie (najlepiej pod koniec). Biorąc sobie za przykład temat maturalny z 2015 roku, teza mogłaby brzmieć w następujący sposób: O ludzkim losie decyduje przede wszystkim wolna wola człowieka, a hipoteza mogłaby zostać sformułowana tak: Trudno jest jednoznacznie stwierdzić, czy o ludzkim losie decyduje wolna wola człowieka czy siły od niego niezależne.

4/8
Niektórzy uczniowie przyzwyczajeni są do tego, by w...
fot. usnplash/ Ben Mullins

Zbyt częste stosowanie w rozprawce sformułowań "myślę że"

Niektórzy uczniowie przyzwyczajeni są do tego, by w rozprawce maturalnej zamieszczać następujące zwroty: "Myślę, że udowodniłam moją tezę", "Z przedstawionych przeze mnie argumentów wynika...", "Pierwszym argumentem jest..." itd.

Nie są to błędy, ale wielu nauczycieli podkreśla, że rozprawka jest pracą, w której nie ma być przedstawiane jedynie czyjeś zdanie na dany temat. Warto więc zwrócić uwagę, czy nie nadużywa się powyższych i podobnych zwrotów. Na przykład zdanie: "Mam nadzieję, że udowodniłam przedstawioną przeze mnie tezę" nie wnosi żadnej nowej informacji do tekstu, a jedynie pokazuje, że uczeń lub uczennica na różne sposoby starają się zwiększyć liczbę słów w rozprawce.

Kontynuuj przeglądanie galerii
Dalej

Polecamy

Horoskop na weekend od piątku do niedzieli

Horoskop na weekend od piątku do niedzieli

Kto może liczyć na strzałę amora? Oto prawdziwy horoskop miłosny na maj

Kto może liczyć na strzałę amora? Oto prawdziwy horoskop miłosny na maj

Wypadek na ul. Broniewskiego. Zabił kolegów i uciekł. Zatrzymano Wiktora K.!

Wypadek na ul. Broniewskiego. Zabił kolegów i uciekł. Zatrzymano Wiktora K.!

Zobacz również

Wypadek na ul. Broniewskiego. Zabił kolegów i uciekł. Zatrzymano Wiktora K.!

Wypadek na ul. Broniewskiego. Zabił kolegów i uciekł. Zatrzymano Wiktora K.!

Nowy Renault Symbioz. Rodzinne auto w segmencie C

Nowy Renault Symbioz. Rodzinne auto w segmencie C