Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MATURA USTNA POLSKI 2016 TEMATY 16.05: Pytania na maturze ustnej z polskiego 16 maja 2016 [PYTANIA]

tst
MATURA USTNA POLSKI 2016 16 MAJA TEMATY: Pytania na maturze ustnej z polskiego 16 maja 2016 [PYTANIA]
MATURA USTNA POLSKI 2016 16 MAJA TEMATY: Pytania na maturze ustnej z polskiego 16 maja 2016 [PYTANIA] Krzysztof Szymczak
MATURA USTNA POLSKI 2016: 16 MAJA 2016 [TEMATY, PYTANIA]. JĘZYK POLSKI USTNY [PYTANIA z 16 maja]. Poniedziałek, 16 maja otwiera drugi tydzień matury ustnej z polskiego 2016. Egzamin ustny z polskiego 2016, podobnie jak ubiegłoroczny ma formę wypowiedzi, do której maturzyści przystępują po wylosowaniu pytania. Tym razem, abiturienci, którzy odpowiadają po południu nie mają już tak prostego zadania, jak ich koledzy zdający w 2015 roku i nie znają od razu całej puli pytań. Jednak dzielą się z nami zagadnieniami, które już się pojawiły i przygotowują do swojego egzaminu zgodnie z aktualnie obowiązującym systemem. Na bieżąco publikujemy TEMATY, które pojawiają się na USTNEJ MATURZE Z JĘZYKA POLSKIEGO 2016. Możecie również sprawdzić wszystkie PYTANIA, które znalazły się na maturze w roku 2015. Część z nich pojawia się również w tym roku. Trzymamy kciuki za wszystkich, życzymy powodzenia!

MATURA USTNA POLSKI 2016 - TEMATY, PYTANIA 16 MAJA 2016 - PONIEDZIAŁEK

Podczas matury 2015 duża część absolwentów, idąc na spotkanie z komisją wiedziała już, na jakie pytania może trafić. Twórcy systemu na każdy dzień przygotowali bowiem po ok. 20 zagadnień, losowanych przez uczniów. Już od rana maturzyści zaczynali sporządzać pełną listę tych pytań - dzięki takiej samopomocy, absolwenci zdający ustnie polski w późniejszych godzinach mogli choć "na szybko" przejrzeć cały, przewidziany na dany dzień, materiał.

MATURA USTNA POLSKI 2016 - TEMATY, PYTANIA 17 MAJA 2016 - WTOREK

MATURA USTNA POLSKI 16.05.2016

W 2016 roku CKE na MATURĘ USTNĄ Z POLSKIEGO 2016 przygotowała zestawy zmieniające się co godzinę. W puli są 32 pytania, które w ciągu dnia mogą się powtórzyć. W każdej godzinie część pytań znika z puli, inne dochodzą. Zestawy pytań są takie same w szkołach w całym kraju. Przy niektórych numerach zestawów może pojawić się więcej zagadnień.

Maturzyści i w tym roku przygotowują się do matury ustnej w oparciu o zagadnienia, które pojawiają się na bieżąco. W ramach powtórki można również sięgnąć do tematów, które na maturze ustnej z języka polskiego pojawiły się w roku ubiegłym. Jak informują uczniowie - Na maturze ustnej z polskiego w 2016 roku pojawiają się podobne tematy co w 2015. Czasem jest tylko zmienione dzieło, do którego należy się odnieść, bądź pytanie jest inaczej sformułowane. Każdego dnia publikujemy bieżącą pulę pytań.

Pojawiające się pytania wraz z numerem tematu wpisujcie również w komentarzach. Powodzenia!

MATURA USTNA POLSKI 2016 [TEMATY, PYTANIA] - 16 maja 2016

1. Refleksja nad sytuacją człowieka we współczesnym świecie. Odwołanie do "Fotografii tłumu" Wisławy Szymborskiej. (temat 1)

Na fotografii tłumu
moja głowa siódma z kraja,
a może czwarta na lewo
albo dwudziesta od dołu;
moja głowa nie wiem która,
już nie jedna nie jedyna,
już podobna do podobnych,
ni to kobieca ni męska;
znaki, które mi daje,
to znaki szczególne żadne;
może widzi ją Duch Czasu
ale się jej nie przygląda;
moja głowa statystyczna,
co spożywa stal i kable
najspokojniej, najglobalniej;
bez wstydu, że jakakolwiek,
bez rozpaczy, że wymienna;
jakbym wcale jej nie miała
po swojemu i z osobna;
jakby cmentarz odkopano
pełen bezimiennych czaszek
o niezłej zachowalności
pomimo umieralności;
jakby ona już tam była,
moja głowa wszelka, cudza;
gdzie, jeżeli coś wspomina,
to chyba przeszłość głęboką.

2. Jakie refleksje snują twórcy na temat samotności? Na podstawie obrazu "Pokój w Brooklynie". Odwołać się do tekstów literackich (temat 2)

5]])

3. Jak ukazany jest paraboliczny charakter w tekstach kultury. Odwołanie do wiersza "Przypowieść" Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. (temat 3)

Pan Bóg uśmiechnął się i wtedy powstała ziemia,
podobna do jabłka złotego i do zwierciadła przemian.
Po niej powoli się sączą zwierząt dojrzałe krople
wstępując z wód w powietrza - drgające srebrem - stopnie.
A śpiew najcichszego z ptaków zamienia się w miękki obłok
i wtedy powstają chmury do ziemi i gwiazd podobne.
Więc knieje do mórz przychodzą i kładą włosy na wodę
i wtedy fale się barwią na kolor dojrzałej jagody.
Światło przenika do ziemi, a ziemia blask przygarnia;
bory wrastają w powietrze, powietrze od lasów - czarne.
Zwierzęta wnikają w korę, a kora porasta życie
i niewidzialne, w przestrzeni, wiruje ziemi odbicie.
Wtedy są wszystkie kolory, każdy od innych różny,
które są wszystkie te same pod szklaną kopułą próżni.
I zafrasował się Bóg, że sam swych dzieł nie ogarnie,
więc cisza złożyła się w fałdy, a światło stało się czarne
i z ciężkich kowadeł gór rosły łodygi ogniste,
a gromy w wysiłku kuły, zmarszczone w groźnym namyśle,
aż się wykrzesał z kuźni pod niebo od huku białe
z chmur i ziemi ulany - człowiek ciemny i mały.
Teraz uśmiechnął się Bóg i we śnie znużony oniemiał,
i do dziś błądzi wśród grozy człowiek ciemny jak ziemia.

4. W jaki sposób autorzy przedstawiają obraz władcy. Jest podany obraz Stanisława Augusta. Odwołanie do tekstów literackich (temat 4 )
PRAWDOPODOBNY obraz Stanisława Augusta Poniatowskiego

5. Język mówiony czy pisany. Komunikacja ustna czy pisemna? Która forma jest lepsza do wyrażania emocji? Odpowiedz, odwołując się do podanego tekstu, wybranego tekstu kultury oraz własnych doświadczeń komunikacyjnych. (temat 5)

6. Omów obraz ojców w tekstach kultury na podstawie fragmentu "Sklepów cynamonowych" Brunona Schulza. (temat 6)

7. Obrazy dworków szlacheckich. Jak artyści przedstawiają dwory szlacheckie w swoich dziełach. Jak obrazują związane z nimi wydarzenia. Na podstawie obrazu i tekstów literackich (temat 7)

8. Jak artyści przedstawiają przywiązanie do ojczyzny? Na podstawie utworu "Nie pytaj mnie o Polskę" (Obywatel GC). Odwołać się do innych tekstów kultury. (temat 8)


To nie karnawał,
Ale tańczyć chcę
I będę tańczył z nią po dzień.
To nie zabawa,
Ale bawię się
Bezsenne noce senne dnie.
To nie kochanka,
Ale sypiam z nią
Choć śmieją ze mnie się i drwią.
Taka zmęczona
I pijana wciąż
Dlatego nie
Nie pytaj mnie.
Nie pytaj mnie, dlaczego jestem z nią,
Nie pytaj mnie, dlaczego z inną nie,
Nie pytaj mnie, dlaczego myślę że,
Że nie ma dla mnie innych miejsc.
Nie pytaj mnie, co ciągle widzę w niej,
Nie pytaj mnie, dlaczego w innej nie,
Nie pytaj mnie, dlaczego ciągle chcę,
Zasypiać w niej i budzić się.
Te brudne dworce
Gdzie spotykam ją,
Te tłumy które cicho klną,
Ten pijak który mruczy coś przez sen
Że PÓKI MY ŻYJEMY ona żyje też.
Nie pytaj mnie,
Nie pytaj mnie,
Co widzę w niej.
Nie pytaj mnie, co ciągle widzę w niej,
Nie pytaj mnie, dlaczego w innej nie,
Nie pytaj mnie, dlaczego ciągle chcę,
Zasypiać w niej i budzić się.
nie pytaj mnie dlaczego jestem z nią
nie pytaj mnie dlaczego z inną nie
nie pytaj mnie dlaczego myślę że
że nie ma dla mnie innych miejsc
Nie pytaj mnie, dlaczego jestem z nią,
Nie pytaj mnie, dlaczego z inną nie,
Nie pytaj mnie, dlaczego myślę że,
Że nie ma dla mnie innych miejsc.
Nie pytaj mnie, co ciągle widzę w niej,
Nie pytaj mnie, dlaczego w innej nie,
Nie pytaj mnie, dlaczego ciągle chcę,
Zasypiać w niej i budzić się...

9. Jak artyści interpretują zachowania międzyludzkie. Na podstawie wskazanego muralu Banksy'ego i wybranych utworów literackich (temat 9)

- Obraz żony (pojawił się podobny temat 13 maja pod numerem 9)
- Motyw przyjaźni w tekstach kultury.

10. Jak w języku wyrażane jest tabu. Odwołać się do tekstu, utworu kultury i własnych doświadczeń (temat 10)

11. Czy istnieją wartości większe niż osobiste szczęście i ludzkie życie? Odwołanie do utworu "Nocny lot" Antoine de Saint-Exupéry (temat 11)

12. Motyw vanitas, marności świata na podstawie wskazanego obrazu, teksów literackich i innych tekstów kultury(temat 12) - pojawił się na maturze w tym roku kilkakrotnie, m.in. 10 maja w pytaniu nr 3

13. Omówić kompetencje komunikacyjne i kompetencje językowe. Jaką rolę odgrywają w życiu człowieka. Na podstawie wskazanego tekstu, własnego doświadczenia i tekstu kultury (temat 13)

14. Jakie emocje towarzyszą osobie przebywającej na emigracji. Odwołanie do utworu "Pielgrzym" Adama Mickiewicza i innych tekstów kultury. (temat 14)

15. W jaki sposób artyści przedstawiają walkę w obronie ojczyzny na podstawie Artura Grottgera, "Bitwa" i innych tekstów kultury. (temat 15)

16. Temat archaizacji w tekstach literackich. Odwołanie do tekstu "Niewola tatarska" Henryka Sienkiewicza (temat 16)

17. Zasady dobrego wychowania na podstawie "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza i innych tekstów kultury. (temat 17)

18. Motyw maski. Odniesienie do zdjęcia ilustrującego twarz kobiety z pomalowaną twarzą. (temat 18)

19. Jaką rolę odgrywają duchy, widma i zjawy. Odnieś się do podanego fragmentu "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego, znajomości całego utworu i innego tekstu kultury (temat 19)

-> Motyw świata jako teatru w literaturze. Odwołanie do wiersza Wisławy Szymborskiej i dwóch tekstów kultury. (temat 19 niepotwierdzony)

20. W jaki sposób i dlaczego bohaterowie walczą ze złem? Odwołanie do obrazu, na którym widnieje rycerz. (temat 20)

21. Z czego wynikają nieporozumienia językowe. Odwołanie do "Na wieży Babel" Wisławy Szymborskiej, do wybranego tekstu kultury i modelu aktu językowego (temat 21)

- Która godzina? - Tak, jestem szczęśliwa,
i brak mi tylko dzwoneczka u szyi,
który by brzęczał nad Tobą, gdy śpisz.
- Więc nie słyszałaś burzy? Murem targnął wiatr,
wieża ziewnęła jak lew, wielką bramą
na skrzypiących zawiasach. - Jak to, zapomniałeś?
Miałam na sobie zwykłą szarą suknię
spinaną na ramieniu. - I natychmiast potem
niebo pękło w stubłysku. - Jakże mogłam wejść,
przecież nie byłeś sam. - Ujrzałem nagle
kolory sprzed istnienia wzroku. - Szkoda,
że nie możesz mi przyrzec. - Masz słuszność,
widocznie to był sen. - Dlaczego kłamiesz,
dlaczego mówisz do mnie jej imieniem,
kochasz ją jeszcze? - O tak, chciałbym,
żebyś została ze mną. - Nie mam żalu,
powinnam była domyślić się tego.
- Wciąż myślisz o nim? - Ależ ja nie płaczę.
- I to już wszystko? - Nikogo jak ciebie.
- Przynajmniej jesteś szczera. - Bądź spokojny,
wyjadę z tego miasta. - Bądź spokojna,
odejdę stąd. - Masz takie piękne ręce.
- To stare dzieje, ostrze przeszło
nie naruszając kości. - Nie ma za co,
mój drogi, nie ma za co. - Nie wiem
i nie chcę wiedzieć, która to godzina.

- Barokowy konceptyzm w oparciu o poezję Jana Andrzeja Morsztyna (temat 21- niepotwierdzony)

22. Motyw marzeń. Odwołanie do fragmentu "Lalki" Bolesława Prusa, całego utworu i innego tekstu kultury (temat 22)

23. Elementy satyry i pamfletu politycznego. Odwołanie do III części "Dziadów" Adama Mickiewicza (temat 23)

- Jakie emocje wywołuje krajobraz w oparciu o ilustrację tatr wysokich i teksty literackie (temat 23 - zgłoszony jako drugi)

24. Jak autorzy przedstawiają problemy i różnice społeczne? W oparciu o "Granicę" Zofii Nałkowskiej (temat 24)

25. Jaką rolę i funkcję pełnią mity w literaturze. Odwołanie do rzeźby "Zwierciadło Ikara" i innych tekstów literackich (temat 25)

26. W jaki sposób można wzmocnić perswazyjność tekstu? Jak perswazja wpływa na komunikację? Odwołanie do "Kazań sejmowych" Piotra Skargi, do tekstu kultury i doświadczeń z życia codziennego. (temat 26)

27. Rola erystyki w literaturze na podstawie tekstów literackich i własnych doświadczeń (temat 27 niepotwierdzony)

28. Motyw fantastyki. Jak na bohatera wpływa spotkanie z postacią fantastyczną? (temat 28)

29. Motyw wartości. Jak przedstawiane są wartości. Odwołanie do tekstu Jadwigi Puzyniny, własnych doświadczeń i tekstu kultury (temat 29)

30. Jakie nauki płyną z tekstów kultury? Odwołanie do bajki "Wilk i baran" Ignacego Krasickiego i innych tekstów kultury. (temat 30)
Pragnieniem przymuszeni, raz do jednej strugi
Pierwszy wilk pić był przyszedł, a baranek drugi;
Stanął po nim. Wilk: "Po co ty mi mącisz wodę?"
Baranek: "Do mnie płynie." Wilk: "Ja ci dowiodę,
Żeś przed sześciu miesięcy..." "Mam tylko półczwart
"Może, lecz twoja matka na wilki zażarta."
I zjadł go. Kiedy przemoc do niecnoty zajdzie,
Grzech się uświątobliwi i przyczyna znajdzie.

31. Jak jest ukazywana religijność w tekstach. Odwołanie do dzieła Vincenta Van Gogha "Modlitwa" (temat 31)

32. Czy należy pogodzić się z żargonem internetowym? Odwołać się do podanego tekstu (fragment tekstu Karoliny Kwak o żargonie internetowym), innego tekst kultury oraz własnego doświadczenia. (temat 32)

TEMATY, które się pojawiły, ale nie miały numeru pytania:
- Władza - odpowiedzialność, pokusa czy pułapka? (temat nr nieznany)
- Barokowy konceptyzm w oparciu o poezję Jana Andrzeja Morsztyna
- Motyw świata jako teatru w literaturze. Odwołanie do wiersza Wisławy Szymborskiej i dwóch tekstów kultury.
- Motyw szczęścia. Co i dlaczego może nas uszczęśliwić? Odwołanie do załączonego zdjęcia i wybranego tekstu literackiego.

*pytania będą pojawiały się na bieżąco. Będą również aktualizowane oraz modyfikowane, tak aby zawierały jak najwięcej szczegółów. Są dostarczane przez maturzystów, więc mogą odbiegać nieco od oryginalnej formy. Przy niektórych numerach zestawów może pojawić się więcej zagadnień - trzeba na to zwracać uwagę.
** Numer pytania nie musi być numerem zestawu. Numer zestawu pojawia się w nawiasie. Jeśli w nawiasie jest "?" to oznacza, że nie został jeszcze wskazany numer zestawu

A w ramach ćwiczeń do USTNEJ MATURY Z JĘZYKA POLSKIEGO 2016 proponujemy powtórkę. Pod poniższymi linkami znajdziecie wszystkie tematy, które pojawiły się zarówno w tym roku, jak i w ubiegłym.

MATURA USTNA POLSKI 2016 - TEMATY, PYTANIA Z POSZCZEGÓLNYCH DNI

***

MATURA 2015: Matura ustna z języka polskiego [PYTANIA z poszczególnych dni]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki