Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MATURA USTNA POLSKI 2016 TEMATY 18.05: Pytania na maturze ustnej z polskiego 18 maja 2016 [PYTANIA]

tst
MATURA USTNA POLSKI 2016: 18 MAJA 2016 [TEMATY, PYTANIA]. JĘZYK POLSKI USTNY [PYTANIA z 18 maja]. Środa, 18 maja to kolejny dzień zmagań z maturą ustną z polskiego 2016. Egzamin ustny z polskiego 2016, podobnie jak ubiegłoroczny ma formę wypowiedzi, do której abiturienci przystępują po wylosowaniu pytania. Tym razem, maturzyści, którzy odpowiadają po południu nie mają już tak prostego zadania, jak ich koledzy zdający w 2015 roku i nie znają od razu całej puli pytań. Jednak dzielą się z nami zagadnieniami, które już się pojawiły i przygotowują do swojego egzaminu. Wszystko to zgodnie z aktualnie obowiązującym systemem. Na bieżąco publikujemy TEMATY, które pojawiają się na USTNEJ MATURZE Z JĘZYKA POLSKIEGO 2016. Możecie również sprawdzić wszystkie PYTANIA, które znalazły się na maturze w roku 2015. Część z nich pojawia się również w tym roku. Trzymamy kciuki za wszystkich, życzymy powodzenia!

MATURA USTNA POLSKI 2016 - TEMATY, PYTANIA 18 MAJA 2016 - ŚRODA

Podczas matury 2015 większość absolwentów, idąc na spotkanie z komisją wiedziała już, na jakie pytania może trafić. Twórcy systemu na każdy dzień przygotowali bowiem po ok. 20 zagadnień, losowanych przez uczniów. Już od rana maturzyści zaczynali sporządzać pełną listę pytań i dzięki takiej samopomocy, absolwenci zdający ustnie polski w późniejszych godzinach mogli choć "na szybko" przejrzeć cały, przewidziany na dany dzień, materiał.

Śledź pytania z 20 maja 2016:MATURA USTNA POLSKI 2016 [TEMATY, PYTANIA] - 20 maja 2016

MATURA USTNA POLSKI 18.05.2016

W 2016 roku CKE na MATURĘ USTNĄ Z POLSKIEGO 2016 przygotowała zestawy zmieniające się co godzinę. W puli są 32 pytania, które w ciągu dnia mogą się powtórzyć. W każdej godzinie część pytań znika z puli, inne dochodzą. Zestawy pytań są takie same w szkołach w całym kraju. Przy niektórych numerach zestawów może pojawić się więcej zagadnień.

Maturzyści i w tym roku przygotowują się do matury ustnej w oparciu o tematy, które pojawiają się na bieżąco. W ramach powtórki można również sięgnąć do pytań, które na maturze ustnej z języka polskiego pojawiły się w roku ubiegłym. Jak informują uczniowie - Na maturze ustnej z polskiego w 2016 roku pojawiają się podobne zagadnienia co w 2015. Czasem jest tylko zmienione dzieło, do którego należy się odnieść, bądź pytanie jest inaczej sformułowane. Każdego dnia publikujemy bieżącą pulę pytań.

Pojawiające się pytania wraz z numerem tematu wpisujcie również w komentarzach. Życzymy powodzenia!

MATURA USTNA POLSKI 2016 [TEMATY, PYTANIA] - 18 maja 2016

1. Motyw wędrówki. Jak autorzy tekstów pokazują życie ludzkie. W oparciu o dołączony utwór "Wędrówką życie jest człowieka" Edwarda Stachury i teksty kultury (temat 1)

Wędrówką jedną życie jest człowieka;
Idzie wciąż,
Dalej wciąż,
Dokąd? Skąd?
Dokąd? Skąd?
Jak zjawa senna życie jest człowieka;
Zjawia się,
Dotknąć chcesz,
Lecz ucieka?
Lecz ucieka!
To nic! To nic! To nic!
Dopóki sił
Jednak iść! Przecież iść!
Będę iść!
To nic! To nic! To nic!
Dopóki sił,
Będę szedł! Będę biegł!
Nie dam się!
Wędrówką jedną życie jest człowieka;
Idzie tam,
Idzie tu,
Brak mu tchu?
Brak mu tchu!
Jak chmura zwiewna życie jest człowieka!
Płynie wzwyż,
Płynie w niż!
Śmierć go czeka?
Śmierć go czeka!
To nic! To nic! To nic!
Dopóki sił
Jednak iść! Przecież iść!
Będę iść!
To nic! To nic! To nic!
Dopóki sił,
Będę szedł! Będę biegł!
Nie dam się!

2. Co jest inspiracją dla artysty na podstawie utworu Gustawa Herlinga-Grudzińskiego (temat 2)

3. Jak artyści przedstawiają emocje i stany psychiczne. Na podstawie obrazu Edwarda Muncha "Niepokój" i tekstów literackich (temat 3)

4. Co łączy a co dzieli ludzi. Na podstawie wskazanej ilustracji (stosy książek, ludzie z dwóch stron idą w swoim kierunku po niewidzialnym moście). Odwołać się do tekstów literackich (temat 4)

5. Temat związany z komunikacją. Co jest przyczyną problemów z odbiorem komunikacji? Na podstawie tekstu publicystycznego, własnych doświadczeń i innego tekstu kultury (temat 5)

6. Co może inspirować twórców? Na podstawie wiersza Mirona Białoszewskiego "Szare eminencje zachwytu" i dwóch wybranych teksów kultury. (temat 6)
Jakże się cieszę,
że jesteś niebem i kalejdoskopem,
że masz tyle sztucznych gwiazd,
że tak świecisz w monstrancji jasności,
gdy podnieść twoje wydrążone
pół-globu
dokoła oczu,
pod powietrze.
Jakżeś nieprzecedzona w bogactwie,
łyżko duszlakowa!
Piec też jest piękny:
ma kafle i szpary,
może być siwy,
srebrny,
szary - aż senny...
a szczególnie kiedy
tasuje błyski
albo gdy zachodzi
i całym rytmem swych niedokładności
w dzwonach palonych
polanych biało
wpływa w żywioły
obleczeń monumentalnych.

- Jak dziecko postrzega świat? Odwołanie do wskazanej fotografii i tekstów literackich (temat 6)

7. W jaki sposób artyści ukazują postacie uczonych? Odwołać się do obrazu świętego Hieronima (w pracowni z 1435 roku) i do innych tekstów literackich. (temat 7)

8. Jak artyści przedstawiają obraz ziemiańskiego dworu w oparciu o wskazany tekst, fragment "Kariery Nikodema Dyzmy" Tadeusza Dołęgi-Mostowicza. Podaj opis innych dzieł (temat 8)

9. Manipulacje językowe. Odwołać się do własnego doświadczenia i tekstu kultury. (temat 9)

10. Jaką rolę pełni maska w życiu człowieka? Na podstawie obrazu i tekstów literackich (temat 10) - motyw maski pojawił się już w innych dniach

11. Jak twórcy dzieł przedstawiają życiowe wybory młodych ludzi? Odwołanie do fragmentu "Ludzi bezdomnych" Stefana Żeromskiego i wybranych tekstów kultury (temat 11)

12. Co inspiruje artystów? Odniesienie do obrazu "Portret żony artysty z pegazem" Józefa Mehoffera i wybranych tekstów literackich. (temat 12)

13. Omów rolę stylizacji języka w oparciu o fragment utworu Sławomira Mrożka "Ad Astra" i innego tekstu literackiego (temat 13)

14. Jaką funkcję pełni historia w utworach literackich. Odwołanie do obrazu Jana Matejki "Rejtan - upadek Polski" (temat 14)

15. Jakie refleksje na temat ludzkiego życia możemy znaleźć w tekstach kultury. Na podstawie fragmentu utworu "Żołnierz" Bolesława Leśmiana i innych tekstów kultury (temat 15)

Wrócił żołnierz na wiosnę z wojennej wyprawy,
Ale bardzo niemrawy i bardzo koślawy.
Kula go tak schłostała po nogach i bokach,
Że nie mógł iść inaczej, jak tylko w poskokach.
Stał się smutku wesołkiem, skoczkiem swej niedoli,
Śmieszył ludzi tym bólem, co tak skacząc, boli.
Śmieszył skargi hołubcem i żalu wyrwasem
I żmudnego cierpienia nagłym wywijasem.
Zwlókł się do swej chałupy : "Idź precz popod płoty,
Niepotrzebny nam skoczek w polu do roboty!"
Pobiegł do swego kuma, co w kościele dzwonił,
Lecz ten nie chciał go poznać i kijem postronił.
Podreptał do kochanki, a ta się zaśmiała
Ramionami, biodrami, wszystką mocą ciała !
"Z takim w łożu drygałą mam tańczyć do śmierci?
Ciała ledwo ćwierć miary, a skoków - trzy ćwierci!
Ani myślę ci dotrwać w takim niedopląsie!
Ani myślę wargami sypiać na twym wąsie!
Zanadtoś mi wyskoczny do nieba na przełaj !
Idźże sobie gdziekolwiek i nie klnij i nie łaj !"
Więc poszedł do figury, co stała przy drodze:
"Chryste, na wskroś sosnowy, a zamyśl się srodze!
Nie wiem, czyja cię ręka ciosała wyśmiewna,
Lecz to wiem, że skąpiła urody i drewna.
Masz kalekie kolana i kalekie nogi,
Pewno skaczesz, miast chodzić, unikając drogi?
Taki z ciebie chudzina, takie nic z obłoków,
Że mi będziesz dobranym towarzyszem skoków."
Chrystus, słysząc te słowa, zsunął się na ziemię,
Ów, co Boga wyciosał, bity bywał w ciemię!
Obie ręce miał lewe, obie nogi - prawe,
Sosnowymi stopami podziurawił trawę.
"Marna ze mnie sośnina, lecz piechur nie marny,
Przejdę wieczność piechtami, chociażem niezdarny.
Pójdziemy nierozłącznie, bo wspólna nam droga,
Będzie nieco człowieka, będzie nieco Boga.
Podzielimy się męką - podzielnać jest męka! -
Wszak ta sama nas ludzka skoślawiła ręka.
Tobie trocha śmieszności, mnie śmieszności trocha,
Kto się pierwszy - zaśmieje - ten pierwszy pokocha.
Ty podeprzesz mię ciałem, ja ciebie sośniną;
A co ma się nam zdarzyć, niech się zdarzy ino!"
I wzięli się za ręce i poszli niezwłocznie,
Wadząc nogą o nogę śmiesznie i poskocznie.
I szli godzin wieczystych nie wiadomo ile,
Gdzież bo owe zegary, co wybrzmią te chwile?
Mijały dnie i noce, którym mijać chce się,
I mijało bezpole, bezkrzewie, bezlesie.
I nastała wichura i ciemność bez końca
I straszna nieobecność wszelakiego słońca.
Kto tam z nocy na północ w burzę i zawieję
Tak bardzo człowieczeje i tak bożyścieje?
To dwa boże kulawce, dwa rzewne cudaki
Kuleją byle jako w świat nie byle jaki!
Jeden idzie w weselu, drugi w bezżałobie,
A obydwaj nawzajem zakochani w sobie.
Kulał Bóg, kulał człowiek, a żaden - za mało,
Nikt się nigdy nie dowie, co w nich tak kulało?
Skakali jako trzeba i jako nie trzeba,
Aż wreszcie doskoczyli do samego nieba!

16.Zdrobnienia - infantylizacja języka czy wyrażenie różnorodności uczuć? Odwołanie do tekstu kultury i własnych doświadczeń (temat 16)

17. Wpływ przeżyć wojennych na bohatera. Na podstawie tekstu Ryszarda Kapuścińskiego oraz wybranego tekstu kultury (temat 17)

18. Funkcje ukazywania obrzędów w literaturze. W oparciu o zdjęcie z filmu "Chłopi" (temat 18)

19. Czym dla człowieka jest kraj dzieciństwa. Odwołanie do fragmentu "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza (temat 19)

20. Co o wartościach ważnych dla człowieka mówią teksty kultury. Odwołanie do utworu "Pożegnanie z Marią" Tadeusza Borowskiego (temat 20)

21. Artysta, człowiek przeciętny, czy wyjątkowy. Odwołanie do obrazu naukowca (temat 21)

22. Motyw domu rodzinnego. W odwołaniu do wiersza Zbigniewa Herberta "Dom" i innych tekstów kultury (temat 22)

Dom nad porami roku
dom dzieci zwierząt i jabłek
kwadrat pustej przestrzeni
pod nieobecną gwiazdą
dom był lunetą dzieciństwa
dom był skórą wzruszenia
policzkiem siostry
gałęzią drzewa
policzek zdmuchnął płomień
gałąź przekreślił pocisk
nad sypkim popiołem gniazda
piosenka bezdomnej piechoty
dom jest sześcianem dzieciństwa
dom jest kostką wzruszenia
skrzydło spalonej siostry
liść umarłego drzewa

23. Jak twórcy ukazują artystów w swoich dziełach. Odwołanie do obrazu "Poeta" G. Moreau i tekstów literatury (temat 23)

24. Jakie skutki może mieć używanie modnych słów? Tekst Jana Miodka o nadużywaniu słowa "fajnie" itp. Odwołać się do tekstu, własnych doświadczeń i tekstu kultury (temat 24)

25. Czym dla współczesnego człowieka jest przeszłość? Omów temat na podstawie wiersza Wisławy Szymborskiej "Muzeum" i tekstów kultury (temat 25)

Są talerze, ale nie ma apetytu.
Są obrączki, ale nie ma wzajemności
od co najmniej trzystu lat.
Jest wachlarz - gdzie rumieńce?
Są miecze - gdzie gniew?
I lutnia ani brzęknie o szarej godzinie.
Z braku wieczności zgromadzono
dziesięć tysięcy starych rzeczy.
Omszały woźny drzemie słodko
zwiesiwszy wąsy nad gablotką.
Metale, glina, piórko ptasie
cichutko tryumfują w czasie.
Chichocze tylko szpilka po śmieszce z Egiptu.
Korona przeczekała głowę.
Przegrała dłoń do rękawicy.
Zwyciężył prawy but nad nogą.
Co do mnie, żyję, proszę wierzyć.
Mój wyścig z suknią nadał trwa.
A jaki ona upór ma!
A jakby ona chciała przeżyć!

26. Człowiek wobec natury na podstawie obrazu "Muzeum I" i tekstów literackich (temat 26)

27. Jaką funkcję pełni groteska w literaturze? Odwołaj się do fragmentu S. Mrożka "Chcę być koniem" i innych tekstów kultury. (temat 27)

- W jaki sposób w tekstach kultury ukazana jest przeszłość. Omówić na podstawie fragmentu "Wschód" Andrzeja Stasiuka. (temat 27 - drugie wskazanie)

28. Jakimi środkami buduje się wypowiedź argumentacyjną. Odwołanie do "Kronik tygodniowych" Bolesława Prusa. (temat 28)

30. Jak artyści portretują naturę? Odwołanie do obrazu Stanisława Wyspiańskiego "Krajobraz znad Rudawy" i wybranych tekstów literackich. (temat 30)

32. Jak przedstawiany jest motyw rozstania? Na podstawie utworu "Rozłączenie" Juliusza Słowackiego i tekstu kultury (temat 32 - niepotwierdzony)

ROZŁĄCZENIE - JULIUSZ SŁOWACKI
Rozłączeni - lecz jedno o drugim pamięta;
Pomiędzy nami lata biały gołąb smutku
I nosi ciągłe wieści. Wiem, kiedy w ogródku,
Wiem, kiedy płaczesz w cichej komnacie zamknięta;
Wiem, o jakiej godzinie wraca bolu fala,
Wiem, jaka ci rozmowa ludzi łzę wyciska.
Tyś mi widna jak gwiazda, co się tam zapala
I łzę różową leje, i skrą siną błyska.
A choć mi teraz ciebie oczyma nie dostać,
Znając twój dom - i drzewa ogrodu, i kwiaty,
Wiem, gdzie malować myślą twe oczy i postać,
Między jakimi drzewy szukać białej szaty.
Ale ty próżno będziesz krajobrazy tworzyć,
Osrebrzać je księżycem i promienić świtem:
Nie wiesz, że trzeba niebo zwalić i położyć
Pod oknami, i nazwać jeziora błękitem.
Potem jezioro z niebem dzielić na połowę,
W dzień zasłoną gór jasnych, w nocy skał szafirem;
Nie wiesz, jak włosem deszczu skałom wieńczyć głowę,
Jak je widzieć w księżycu odkreślone kirem.
Nie wiesz, nad jaką górą wschodzi ta perełka,
Którąm wybrał dla ciebie za gwiazdeczkę-stróża?
Nie wiesz, że gdzieś daleko, aż u gór podnóża,
Za jeziorem - dojrzałem dwa z okien światełka.
Przywykłem do nich, kocham te gwiazdy jeziora,
Ciemne mgłą oddalenia, od gwiazd nieba krwawsze,
Dziś je widzę, widziałem zapalone wczora,
Zawsze mi świecą - smutno i blado - lecz zawsze...
A ty - wiecznie zagasłaś nad biednym tułaczem;
Lecz choć się nigdy, nigdzie połączyć nie mamy,
Zamilkniemy na chwilę i znów się wołamy
Jak dwa smutne słowiki, co się wabią płaczem.

TEMATY, które się pojawiają, ale nie mają potwierdzonego numeru
- Omówić kompetencje komunikacyjne i kompetencje językowe. Jaką rolę odgrywają w życiu człowieka.
- Motyw theatrum mundi. Świat i życie ludzkie pojmowane jako przedstawienie.
- Motyw starości w tekstach literackich
*pytania będą pojawiały się na bieżąco. Będą również aktualizowane oraz modyfikowane, tak aby zawierały jak najwięcej szczegółów. Są dostarczane przez maturzystów, więc mogą odbiegać nieco od oryginalnej formy. Przy niektórych numerach zestawów może pojawić się więcej zagadnień - trzeba na to zwracać uwagę.
** Numer pytania nie musi być numerem zestawu. Numer zestawu pojawia się w nawiasie. Jeśli w nawiasie jest "?" to oznacza, że nie został jeszcze wskazany numer zestawu
A w ramach ćwiczeń [b]do USTNEJ MATURY Z JĘZYKA POLSKIEGO 2016 proponujemy powtórkę
. Pod poniższymi linkami znajdziecie wszystkie tematy, które pojawiły się zarówno w tym roku, jak i w ubiegłym.

[*]

MATURA USTNA POLSKI 2016 - TEMATY, PYTANIA Z POSZCZEGÓLNYCH DNI

***

MATURA 2015: Matura ustna z języka polskiego [PYTANIA z poszczególnych dni]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki