Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MATURA USTNA POLSKI 2016 TEMATY 20.05: Pytania na maturze ustnej z polskiego 20 maja 2016 [PYTANIA]

tst
MATURA USTNA POLSKI 2016: 20 MAJA 2016 [TEMATY, PYTANIA]. JĘZYK POLSKI USTNY [PYTANIA z 20 maja]. TEMATY MATURA USTNA POLSKI 2016 20 MAJA. Piątek, 20 maja to dla większości absolwentów ostatni dzień maratonu ustnej matury z języka polskiego 2016. Matura ustna z polskiego 2016, podobnie jak w ubiegłym roku, ma formę wypowiedzi, do której abiturienci przystępują po wylosowaniu pytania. Tym razem, maturzyści, którzy odpowiadają po południu nie mają już tak prostego zadania, jak ich koledzy zdający w 2015 roku i nie znają od razu całej puli pytań. Jednak dzielą się z nami zagadnieniami, które już się pojawiły i przygotowują do swojego egzaminu. Wszystko to zgodnie z aktualnie obowiązującym systemem. Na bieżąco publikujemy TEMATY, które pojawiają się na USTNEJ MATURZE Z JĘZYKA POLSKIEGO 2016. Możecie również sprawdzić wszystkie PYTANIA, które znalazły się na maturze w roku 2015. Część z nich pojawia się również w tym roku. Trzymamy kciuki za wszystkich, życzymy powodzenia!

MATURA USTNA POLSKI 2016 - TEMATY, PYTANIA 20 MAJA 2016 - PIĄTEK

Podczas matury 2015 większość absolwentów, idąc na spotkanie z komisją wiedziała już, na jakie pytania może trafić. Twórcy systemu na każdy dzień przygotowali bowiem po ok. 20 zagadnień, losowanych przez uczniów. Już od rana maturzyści zaczynali sporządzać pełną listę pytań i dzięki takiej samopomocy, absolwenci zdający ustnie polski w późniejszych godzinach mogli choć "na szybko" przejrzeć cały, przewidziany na dany dzień, materiał.

MATURA USTNA POLSKI 20.05.2016

W 2016 roku CKE na MATURĘ USTNĄ Z POLSKIEGO 2016 przygotowała zestawy zmieniające się co godzinę. W puli są 32 pytania, które w ciągu dnia mogą się powtórzyć. W każdej godzinie część pytań znika z puli, inne dochodzą. Zestawy pytań są takie same w szkołach w całym kraju. Przy niektórych numerach zestawów może pojawić się więcej zagadnień.

Maturzyści i w tym roku przygotowują się do matury ustnej w oparciu o tematy, które pojawiają się na bieżąco. W ramach powtórki można również sięgnąć do pytań, które na maturze ustnej z języka polskiego pojawiły się w roku ubiegłym. - Na maturze ustnej z polskiego w 2016 roku pojawiają się podobne zagadnienia co w 2015. Czasem jest tylko zmienione dzieło, do którego należy się odnieść, bądź pytanie jest inaczej sformułowane. - informują absolwenci. Każdego dnia publikujemy bieżącą pulę pytań.

Pojawiające się pytania wraz z numerem tematu wpisujcie również w komentarzach. Zwracajcie uwagę na aktualizacje tematów. Życzymy powodzenia!

MATURA USTNA POLSKI 2016 [TEMATY, PYTANIA] - 20 maja 2016

1. Jakie funkcje pełnią symbole w tekstach kultury. Odwołać się do fragmentu "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego, całego utworu i innych tekstów kultury. (temat 1)

2. Motyw arkadii, krainy wiecznej szczęśliwości na podstawie obrazu przedstawiającego arkadyjskie szczęście (temat 2)

3. Zazdrość w literaturze w oparciu o fraszkę Jana Kochanowskiego "O zazdrości" (temat 3)
Ani przyjaciel, ani wielkość złota,
Ani uchowa złej przygody cnota;
Przeklęta Zazdrość dziwnie się frasuje,
Kiedy u kogo co nad ludzi czuje.
Więc jesli nie zje, tedy przedsię szczeka,
A ustawicznie na twoje złe czeka.
To na nię fortel: nic nie czuć do siebie
A wszytko mężnie wytrzymać w potrzebie.

4. Różne oblicza miłości w odniesieniu do wskazanego obrazu "Narcyz" i tekstów literackich (temat 4)
obraz Narcyz - Caravaggio

5. Jak intencje kształtują komunikat? Odwołać się do tekstu Tadeusza Pszczołowskiego "Sztuka przekonywania", innych tekstów kultury i własnych doświadczeni językowych (temat 5)

6. Jaką rolę pełni kompozycja w utworach? Funkcja kompozycyjna i znaczeniowa na początku dzieł artystycznych. W odwołaniu do Inwokacji w "Panu Tadeuszu" Adama Mickiewicza, całości utworu i innych tekstów kultury (temat 6)

7. Jak artyści ukazują motyw odpoczynku. Odwołanie do obrazu "Babie lato" Józefa Chełmońskiego (temat 7)

8. Jaką rolę pełnią i jakie mają znaczenie związki frazeologiczne w reklamie? Temat wyjaśnić na podstawie wskazanego tekstu "Język na sprzedaż" Jerzego Bralczyka i dwóch przykładów reklamowych (temat 8)

9. Jaką funkcję w utworach pełnią sny i widzenia. Na podstawie III cz. "Dziadów" Adama Mickiewicza, całego utworu i innego tekstu kultury. (temat 9)

10. Jak artyści przedstawiają żywioły na podstawie obrazu "Latarnia morska" i innych tekstów literackich (temat 10)
obraz Mariusza Lewandowskiego

11. Miasto przestrzenią dla człowieka w odwołaniu do fragmentu "Lalki" Bolesława Prusa, całego utworu i innych tekstów kultury (temat 11)

12. Motyw matki cierpiącej w odwołaniu do ilustracji rzeźby "Pieta watykańska" Michała Anioła (temat 12)

13. Jakie środki językowe nadają tekstowi charakter perswazyjny. Odniesienie do fragmentu tekstu, tekstu kultury i własnych doświadczeń komunikacyjnych. (temat 13)

14. Czym dla człowieka jest nadzieja? Na podstawie wiersza Czesława Miłosza "Pod koniec dwudziestego wieku" i w odwołaniu do innych tekstów kultury. (temat 14)

"Pod koniec dwudziestego wieku"

Pod koniec dwudziestego wieku, urodzony na jego początku,
po napisaniu książek, złych czy dobrych, ale pracowitych,
po zdobywaniu, traceniu i odzyskiwaniu,
Jestem tutaj z nadzieją, że można zaczynać na nowo
i własne życie uleczyć myśląc mocno o rzeczach poznanych,
tak mocno, że miejsc i ludzi nie odejmie czas
i wszystko będzie trwało prawdziwiej niż było.
Nie rozumiejąc skąd lata ekstazy i razem udręki,
przyjmując swój los i błagając o inny,
nie pobłażałem sobie, zaciskałem usta.
Dumny z jednej tylko, mnie wiadomej, cnoty:
smagania się wieloramienną dyscypliną.
Ciągle zaczynam na nowo, ponieważ co złożę w opowieść
okazuje się fikcją, dla innych, nie dla mnie, czytelną,
i oplątuje mnie, i zakrywa mnie,
i z pożądania prawdy jestem nieuczciwy.
Wtedy myślę o prawidłach wysokiego stylu
i o ludziach, którym nigdy nie były potrzebne.
Jak i o tym, że całe życie zwodzi mnie nadzieja.

15. Jak autorzy w tekstach kultury przedstawiają życie na wsi? Na podstawie obrazu "Orka" i wybranych tekstów literackich (temat 15)
PRZYKŁADOWO obraz "Orka" Józefa Chełmońskiego

16. Jakie są przyczyny błędów językowych? Rozważ problem na podstawie tekstu Andrzeja Markowskiego "Włączać-włanczać", własnych doświadczeń językowych i wybranego tekstu kultury. (temat 16)

17. Motyw fantastyki. Jaką funkcję pełni fantastyka na podstawie fragmentu "Doliny Issy" Czesława Miłosza i innych tekstów kultury (temat 17)

18. Jak kultura wysoka wpływa na kulturę popularną? Odwołaj się do znaczka pocztowego "Pana Tadeusza", całego dzieła i innego tekstu literackiego. (temat 18)

19. Środki językowe w świecie natury. Na podstawie na fragmentu "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza, całego utworu oraz odwołanie do tekstu kultury (temat 19)

20. Rola sztuki w życiu człowieka. Odwołać się do fragmentu "Innego świata" Gustawa Herlinga-Grudzińskiego i do innych tekstów kultury (temat 20)

21. Jak artyści budują nastrój grozy? Na podstawie obrazu Blake'a "Wielki czerwony smok i kobieta obleczona w słońce" i w odwołaniu do tekstów literackich (temat 21)

22. Jak w tekstach kultury przedstawiana jest rzeczywistość wojenna? Odwołaj się do piosenki "Siekiera, motyka” i innych tekstów kultury (temat 22)
Siekiera, motyka, styczeń luty,
Niemiec z Włochem gubią buty.
Siekiera, motyka, linka, drut,
I pan malarz jest kaputt.
Siekiera, motyka, piłka, szklanka,
W nocy nalot, w dzień łapanka.
Siekiera, motyka, piłka, gaz,
Uciekajmy póki czas.
Siekiera, motyka, żandarm, buda,
Każdy zwiewa gdzie się uda.
Po co siedzieć w cytadeli
Albo w jakiejś innej celi.
Siekiera, motyka, piłka, deska,
Ta ulica Skaryszewska.
Siekiera motyka i dwie deski,
Już jesteśmy na Skaryszewskiej.
Jak tu być i o czym śnić, Hycle nam nie dają żyć. Wszak kultura nie zabrania robić takie polowania.
Siekiera motyka, piłka, szklanka.
W nocy nalot w dzień łapanka.
Siekiera motyka, piłka, gwóźdź.
Masz górala i mnie puść.
A jak nie masz tysiąc złotych
to wyjeżdżasz na roboty.
Siekiera motyka, piłka, linka,
Tutaj Prusy tam Treblinka.
Już nie mamy gdzie się skryć, Hycle nam nie dają żyć. Po ulicach gonią wciąż, Patrzą kogo jeszcze wziąć.
Bo przecież kultura nie zabrania
Robić takie polowania
I widocznie z nimi źle
Kiedy za nas biorą się.
Siekiera, motyka, piłka, alasz.
Przegrał wojnę głupi malarz.
Siekiera, motyka, piłka nóż.
Przegrał wojnę już, już, już.
Siekiera, motyka, gaz i prąd
Kiedyż oni pójdą stąd.
Siekiera, motyka, prąd i gaz,
a żeby w was piorun trzasł.

23. Motyw przyjaźni. Różne oblicza przyjaźni na podstawie wskazanego obrazu i tekstów literackich (temat 23)
Obraz Cristiano Banti

24. W jaki sposób artyści przedstawiają walkę o przetrwanie (temat 24 - niepotwierdzony)

25. Jaką rolę pełni język i kultura ludowa. Odwołać się do tekstu, własnych doświadczeń i innych tekstów kultury (temat 25)

26. Miejsca ważne dla bohaterów na podstawie fragmentu "Ludzi bezdomnych " Stefana Żeromskiego (temat 26)

27. W jaki sposób twórcy wzbogacają polszczyznę? Odwołać się do fragmentu tekstu o neosemantyzmie (temat 27)

28. W jaki sposób przedstawione są udręki miłości w literaturze. (temat 28)

29. Motyw manipulacji w odwołaniu do wskazanego tekstu i innego tekstu kultury (temat 29)

30. Rola modlitwy w życiu człowieka. Odwołanie do obrazu "Anioł pański" Milleta (temat 30 - niepotwierdzony)

31. Motyw starości. Jak artyści ukazują starość, starszych ludzi w literaturze (temat 31)

32. Motyw tęsknoty za ojczyzną na podstawie fragmentu "Latarnika" Henryka Sienkiewicza. Odwołać się do innych tekstów kultury (temat 32 - NIEPOTWIERDZONY) - może być z innego dnia

TEMATY, które się pojawiają, ale nie mają potwierdzonego numeru, bądź treści
- Czym styl artystyczny różni się od innych stylów. Odwołaj się do wiersza Bolesława Leśmiana "W malinowym chruśniaku"
W malinowym chruśniaku, przed ciekawych wzrokiem
Zapodziani po głowy, przez długie godziny
Zrywaliśmy przybyłe tej nocy maliny.
Palce miałaś na oślep skrwawione ich sokiem.
Bąk złośnik huczał basem, jakby straszył kwiaty,
Rdzawe guzy na słońcu wygrzewał liść chory,
Złachmaniałych pajęczyn skrzyły się wisiory
I szedł tyłem na grzbiecie jakiś żuk kosmaty.
Duszno było od malin, któreś, szapcząc, rwała,
A szept nasz tylko wówczas nacichał w ich woni,
Gdym wargami wygarniał z podanej mi dłoni
Owoce, przepojone wonią twego ciała.
I stały się maliny narzędziem pieszczoty
Tej pierwszej, tej zdziwionej, która w całym niebie
Nie zna innych upojeń, oprócz samej siebie,
I chce się wciąż powtarzać dla własnej dziwoty.
I nie wiem, jak się stało, w którym okamgnieniu,
Żeś dotknęła mi wargą spoconego czoła,
Porwałem twoje dłonie - oddałaś w skupieniu,
A chruśniak malinowy trwał wciąż dookoła.

- Jaką postawę przyjmuje człowiek wobec nieszczęścia? Odwołanie do wskazanego tekstu
- Znaczenie przedmiotu nadawane przez autorów w ich dziełach. Odwołaj się do "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego
- Jakie cechy powinna posiadać wypowiedź retoryczna?

*pytania będą pojawiały się na bieżąco. Będą również aktualizowane oraz modyfikowane, tak aby zawierały jak najwięcej szczegółów. Są dostarczane przez maturzystów, więc mogą odbiegać nieco od oryginalnej formy. Przy niektórych numerach zestawów może pojawić się więcej zagadnień - trzeba na to zwracać uwagę.
** Numer pytania nie musi być numerem zestawu. Numer zestawu pojawia się w nawiasie. Jeśli w nawiasie jest "?" to oznacza, że nie został jeszcze wskazany numer zestawu

A w ramach ćwiczeń do USTNEJ MATURY Z JĘZYKA POLSKIEGO 2016 proponujemy powtórkę. Pod poniższymi linkami znajdziecie wszystkie tematy, które pojawiły się zarówno w tym roku, jak i w ubiegłym.

MATURA USTNA POLSKI 2016 - TEMATY, PYTANIA Z POSZCZEGÓLNYCH DNI

***

MATURA 2015: Matura ustna z języka polskiego [PYTANIA z poszczególnych dni]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki