Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MATURA USTNA POLSKI 2017 TEMATY 15.05: Pytania na maturze ustnej z polskiego 15 maja 2017 [PYTANIA]

tst
MATURA USTNA POLSKI 2017: 15 MAJA 2017 [TEMATY, PYTANIA]. JĘZYK POLSKI USTNY [PYTANIA z 15 maja]. TEMATY MATURA USTNA POLSKI 2017 15 MAJA. Poniedziałek, 15 maja otwiera drugi tydzień ustnej matury z języka polskiego w nowej formule, obowiązującej od 2015 roku. Tegoroczny egzamin ustny z polskiego, podobnie jak w latach ubiegłych ma formę wypowiedzi, do której abiturienci przystępują po wylosowaniu pytania. Maturzyści nie znają od razu całej puli pytań, ale na bieżąco dzielą się zagadnieniami, które się już pojawiły i przygotowują do swojego egzaminu. Wszystko to zgodnie z aktualnie obowiązującym systemem. Publikujemy i aktualizujemy TEMATY, które pojawiają się na USTNEJ MATURZE Z JĘZYKA POLSKIEGO 2017. Możecie również sprawdzić wszystkie PYTANIA, które znalazły się na maturze w latach 2016 i 2015. Część z nich może pojawić się również w tym roku. Trzymamy kciuki za wszystkich, życzymy powodzenia! PYTANIA NA MATURZE USTNEJ Z POLSKIEGO 15 MAJA 2017

MATURA USTNA POLSKI 2017 - TEMATY, PYTANIA 15 MAJA 2017 - PONIEDZIAŁEK

Nowa formuła ustnej matury z języka polskiego pojawiła się w 2015 roku. Wówczas większość absolwentów, idąc na spotkanie z komisją wiedziała już, na jakie pytania może trafić. Twórcy systemu na każdy dzień przygotowali bowiem po ok. 20 zagadnień, losowanych przez uczniów. Już od rana maturzyści zaczynali sporządzać pełną listę pytań i dzięki takiej samopomocy, absolwenci zdający ustnie polski w późniejszych godzinach mogli choć "na szybko" przejrzeć cały, przewidziany na dany dzień, materiał.

W 2016 roku CKE na MATURĘ USTNĄ Z POLSKIEGO 2016 przygotowała zestawy zmieniające się co godzinę. W puli były 32 pytania, które w ciągu dnia mogły się powtórzyć. W każdej godzinie część pytań znikała z puli, inne dochodziły. Zestawy pytań były takie same w szkołach w całym kraju.

MATURA USTNA POLSKI 15.05.2017

Matura ustna z języka polskiego 2017 bazuje na systemie z 2016 roku. Zestawy tematów zmieniają się co godzinę, a w całej puli są 32 pytania. Konkretne numery pytań trafiają do puli w różnych godzinach, a w rozszyfrowaniu kolejności pomaga kalkulator maturalny. Tym sposobem maturzyści przygotowują się do matury ustnej w oparciu o tematy, które pojawiają się na bieżąco.

W ramach powtórki można również sięgnąć do pytań, które na maturze ustnej z języka polskiego pojawiły się w latach ubiegłych. Na maturze ustnej z polskiego w 2016 roku pojawiały się podobne zagadnienia co w 2015. Czasem było tylko zmienione dzieło, do którego należało się odnieść, bądź pytanie było inaczej sformułowane. Podobnie jest w roku 2017. Każdego dnia publikujemy bieżącą pulę pytań.

Pojawiające się pytania wraz z numerem tematu wpisujcie również w komentarzach. Zwracajcie uwagę na aktualizacje tematów. Życzymy powodzenia!

MATURA USTNA POLSKI 2017 [TEMATY, PYTANIA] - 15 maja 2017

1. Motyw ludzkiego dramatu na podstawie wskazanego obrazu "Rozstanie" Edwarda Muncha. Odwołać się do innych tekstów literackich (temat 1)

2. Motyw marzenia w odwołaniu do powieści "Lord Jim" Josepha Conrada (temat 2)

3. Jaką rolę pełnią zdrobnienia w literaturze. Odwołanie się do tekstu "Wszystko zależy od przyimka", własnych doświadczeń i wybranego tekstu kultury. (temat 3)

4. Motyw ikaryjski jako inspiracja dla pisarzy. Odwołanie do wskazanej rzeźby i tekstów literackich. (temat 4 )

5. Jak autorzy przedstawiają miasto i jego mieszkańców? W odwołaniu się do fragmentu "Zbrodni i kary" Fiodora Dostojewskiego oraz wybranych tekstów kultury. (temat 5)

6. Przejawy i cele groteski w tekstach kultury na podstawie obrazu "Obraz 1698. Motyw polski - oczekiwanie 2" Jerzego Dudy-Gracza i tekstów literackich. (temat 6)

7. Motywy odwagi i tchórzostwa w literaturze. Odwołanie do ,"Pieśni o obronie Trembowli" i innych tekstów kultury (temat 7)

Pieśń o obronie Trembowli - Andrzej Waligórski
...a kiedy tatarskie hordy podeszły pod Trembowlę,
To komendant Chrzanowski zgubił ze strachu pantofle,
Wypił pół kwarty miodu, rozbił czekanem stągiew
I powlókł się na wały wywieszać białą chorągiew.
Atoli jego małżonka, niewiasta wielkiego ducha,
Krzyknęła: - Zwariowałeś? Zrobią z ciebie eunucha!
Tu załkała na myśl o tym, nerwy w niej dziarsko zagrały,
Chwyciła w rękę pogrzebacz i wrzasnęła:
- Wszyscy na wały!
I dalejże rzucać w pohańców miski, sztućce, kawałki jarzyn,
Lać kaszkę mannę wrzącą, aż się z bólu skręcał Tatarzyn
I bluzgać gorącym barszczem, w którego zdradliwych falach
Tonęli krwiożerczy Nogajcy Jęcząc żałośnie "O Allach!"
Wtem nagle Dreptak-Aga, pryszczaty, wąsaty potwór,
Zaszedł Trembowlę od tyłu, babach i wybił otwór
I właził już do środka, a ta pani bęc w łeb go pięścią
I zatkała wyłom. Sama sobą. A raczej swoją częścią.
Obróciwszy się jednak uprzednio twarzy do wnętrza fortecy,
By móc wydawać rozkazy, a w tę dziurę wstawiwszy...
hm ... plecy.
Długo by opowiadać jak czterdzieści tysięcy napastników
Zdobywało tę barykadę bez najmniejszych bodajże wyników!
Jak się nad nią straszliwie znęcali przy użyciu dzid, jataganów,
Samopałów, strzał zapaląjących i oblężniczych taranów.
Jakie piekielne petardy i miny zastosowali,
I jakie ohydne świństwa na niej wypisywali,
Aż nadszedł hetman Sobieski, przepędził całą tę zgraję,
Podszedł pod mur i zapytał: - Przebóg, a cóż to wystaje?
A sześć chorągwi husarskich krzyknęło: Jezus, Maryja!
O ile nas wzrok nie myli, to pani Chrzanowska Zofija!
Wówczas hetman zdjął z szyi medalion - przypiął jej z wielką wprawą,
Kazał pochylić sztandary i trzykroć zawołał: Brawo!!!
Następnie zaś - chcąc wyrazić najwyższą cześć i szacunek -
Złożył na męczennicy hetmański pocałunek.
A pani Chrzanowska, myśląc, że ma dale za sobą tę tłuszczę,
Ryknęła: - Możecie całować! Po dobroci też was nie wpuszczę!

8. Czy język internetu i SMS'ów zagraża współczesnej polszczyźnie? Odwołanie się do wskazanego tekstu, własnych doświadczeń i tekstu kultury.(temat 8)

9. Motyw matki i macierzyństwa w tekstach literackich. Odwołanie do obrazu Olgi Boznańskiej "Macierzyństwo" i wybranych tekstów literackich. (temat 9, u części maturzystów pojawił się pod numerem 14)

artyzm.com

10. Co o wartościach ważnych dla człowieka mówią teksty kultury. Odwołanie do SONETU V "O nietrwałej miłości rzeczy świata tego - Mikołaja Sępa Szarzyńskiego" i innych tekstów literackich (temat 10)

SONET V
O nietrwałej miłości rzeczy świata tego

I nie miłować ciężko, i miłować
Nędzna pociecha, gdy żądzą zwiedzione
Myśli cukrują nazbyt rzeczy one,
Które i mienić, i muszą się psować.
Komu tak będzie dostatkiem smakować
Złoto, sceptr, sława, rozkosz i stworzone
Piękne oblicze, by tym nasycone
I mógł mieć serce, i trwóg się warować?
Miłość jest własny bieg bycia naszego,
Ale z żywiołów utworzone ciało
To chwaląc, co zna początku równego,
Zawodzi duszę, której wszystko mało,
Gdy Ciebie, wiecznej i prawej piękności
Samej nie widzi, celu swej miłości.

11. Jak ukazany jest dom w dziełach. Odwołać się do tekstów literackich i obrazu "Odwiedziny Jana Zamoyskiego w Czarnolesie" (temat 11)

12. Jak twórcy ukazują kontrast między światem biedy i światem bogactwa? Odwołanie do fragmentu oraz całości "Lalki" Bolesława Prusa i innego tekstu kultury. (temat 12)

13. Jaka funkcje pełni stylizacja gwarowa? W odniesieniu do opowiadania Kazimierza Przerwy - Tetmajera "Babski Wybór, własnych doświadczeń i tekstu kultury (temat 13)

14. Jak artyści ukazują postacie wielkich ludzi? Odwołanie do obrazu "Aleksander zdobywca" i innych tekstów kultury. (temat 14)
Tomek Sętowski

15. Jakie postawy wobec Boga ukazują twórcy w swoich dziełach. Na podstawie "Listu do Hioba" Janusza St. Pasierba i innych tekstów kultury (temat 15)

niebezpiecznie jest
być sprawiedliwym
jak światło nocą
ściągać ćmy
zwracać uwagę
nieba i piekła
zarazem
uważaj Hiobie
gdy szatan wyzwie
Stwórcę
kiedy się staniesz
przedmiotem
zakładu
pozbawiony dzieci
obsypany trądem
nie przeklnij Boga
przebacz Mu
był z ciebie zbyt
dumny
gorzko jest ponosić
tyle klęsk
gdy się wierzy w
ludzi
bądź wyrozumiały
wytrzymaj
ta próba nie może
trwać dłużej niż
życie
nie wspominaj
przeszłości
nie licz na nagrodę
jeśli możesz
zrób to po prostu
dla Niego
trochę za nas
wszystkich

(Ks. Janusz St. Pasierb)

16. W jaki sposób przedstawiana jest podróż i podróżnik w tekstach literackich? Odwołaj się do "Stepów Akermańskich: Adama Mickiewicza, wskazanej ilustracji pomnika podróżnika z Hiszpanii oraz innych tekstów literackich. (temat 16)

17. W jaki sposób autorzy ukazują wizję apokalipsy. Odwołanie do utworu "Widma-Poemat" Tadeusza Gajcy oraz do innych tekstów kultury (temat 17)

18. Obraz śmierci w tekstach kultury. Odwołanie do obrazu "Modelka" Jacka Malczewskiego i wybranych tekstów literackich (temat 18)

Modelka - Jacek Malczewski

19. Jak artyści postrzegają szczęście? Na podstawie utworu "Dziady cz. II", odwołanie do całego utworu i innych tekstów kultury. (temat 19)

20. Jak interpunkcja wpływa na odbieranie uczuć nadawcy na podstawie utworu "Śluby panieńskie" Aleksandra Fredry, własnych doświadczeń komunikacyjnych i wybranego tekstu kultury. (temat 20)

21. W jaki sposób przedstawiane są pory roku i jaki ma to wpływ na życie człowieka. Na podstawie obrazu Elżbiety Kowalskiej-Matuszewskiej. (temat 21)

- "Mowa jest srebrem, a milczenie złotem" - motyw ciszy na podstawie "Trenu IX" Jana Kochanowskiego. Odwołanie do innych tekstów kultury. (temat 21 - czeka na potwierdzenie)

22. Ojciec jako autorytet na podstawie wiersza Zbigniewa Herberta "Rozmyślania o ojcu" (temat 22)

Jego groźna twarz w chmurze nad wodami dzieciństwa
(tak rzadko trzymał w ręku moja ciepłą głowę)
podany do wierzenia win nie przebaczający
karczował bowiem lasy i prostował ścieżki
wysoko niósł latarnię gdy weszliśmy w noc
myślałem że usiądę po jego prawicy
i rozdzielać będziemy światło od ciemności
i sądzić naszych żywych
-- stało się inaczej
tron jego wiózł na wózku sprzedawca starzyzny
i hipoteczny wyciąg mapę naszych włości
urodził się po raz drugi drobny bardzo kruchy
skórze przeźroczystej chrząstkach bardzo nikłych
pomniejszał swoje ciało abym mógł je przyjąć
w nieważnym miejscu jest cień pod kamieniem
on sam rośnie we mnie jemy nasze klęski
wybuchamy śmiechem
gdy mówią jak mało trzeba
aby się pojednać

- Jak artyści ukazują emocje i czemu to służy? Na podstawie obrazu "Krzyk "Edvarda Muncha i innych tekstów kultury. (temat 22 - czeka na potwierdzenie)

23. Jak za pomocą środków stylistycznych wyrażane są nastrój i emocje? Funkcja magiczna języka w oparciu o utwór "Deszcz jesienny" Leopolda Staffa, na podstawie własnych doświadczeń i innego tekstu kultury (temat 23)

O szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny
I pluszcze jednaki, miarowy, niezmienny,
Dżdżu krople padają i tłuką w me okno...
Jęk szklany... płacz szklany... a szyby w mgle mokną
I światła szarego blask sączy się senny...
O szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny...
Wieczornych snów mary powiewne, dziewicze
Na próżno czekały na słońca oblicze...
W dal poszły przez chmurną pustynię piaszczystą,
W dal ciemną, bezkresną, w dal szarą i mglistą...
Odziane w łachmany szat czarnej żałoby
Szukają ustronia na ciche swe groby,
A smutek cień kładzie na licu ich miodem...
Powolnym i długim wśród dżdżu korowodem
W dal idą na smutek i życie tułacze,
A z oczu im lecą łzy... Rozpacz tak płacze...
To w szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny
I pluszcze jednaki, miarowy, niezmienny,
Dżdżu krople padają i tłuką w me okno...
Jęk szklany... płacz szklany... a szyby w mgle mokną
I światła szarego blask sączy się senny...
O szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny...
Ktoś dziś mnie opuścił w ten chmurny dzień słotny...
Kto? Nie wiem... Ktoś odszedł i jestem samotny...
Ktoś umarł... Kto? Próżno w pamięci swej grzebię...
Ktoś drogi... wszak byłem na jakimś pogrzebie...
Tak... Szczęście przyjść chciało, lecz mroków się zlękło.
Ktoś chciał mnie ukochać, lecz serce mu pękło,
Gdy poznał, że we mnie skrę roztlić chce próżno...
Zmarł nędzarz, nim ludzie go wsparli jałmużną...
Gdzieś pożar spopielił zagrodę wieśniaczą...
Spaliły się dzieci... Jak ludzie w krąg płaczą...
To w szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny
I pluszcze jednaki, miarowy, niezmienny,
Dżdżu krople padają i tłuką w me okno...
Jęk szklany... płacz szklany... a szyby w mgle mokną
I światła szarego blask sączy się senny...
O szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny...
Przez ogród mój szatan szedł smutny śmiertelnie
I zmienił go w straszną, okropną pustelnię...
Z ponurym, na piersi zwieszonym szedł czołem
I kwiaty kwitnące przysypał popiołem,
Trawniki zarzucił bryłami kamienia
I posiał szał trwogi i śmierć przerażenia...
Aż, strwożon swym dziełem, brzemieniem ołowiu
Położył się na tym kamiennym pustkowiu,
By w piersi łkające przytłumić rozpacze,
I smutków potwornych płomienne łzy płacze...
To w szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny
I pluszcze jednaki, miarowy, niezmienny,
Dżdżu krople padają i tłuką w me okno...
Jęk szklany... płacz szklany... a szyby w mgle mokną
I światła szarego blask sączy się senny...
O szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny...

24. Relacje międzyludzkie jako inspiracja dla artystów na podstawie wskazanego obrazu "Separation" (Tomasz Alen Kopera) oraz innych tekstów literackich (temat 24)

25. Jak twórcy w swoich dziełach przedstawiają relacje kobieta - mężczyzna? Odnieść się do fragmentu "Lalki" Bolesława Prusa, całej powieści oraz wybranego tekstu kultury. (temat 25)

26. Jak przysłowia i mądrości z nich płynące wpływają na rozumienie świata? Omówienie zagadnienia na podstawie wskazanego fragmentu tekstu, tekstu kultury i własnych doświadczeń językowych. (temat 26)

Motyw epikureizmu w utworach Jana Kochanowskiego i innych tekstach kultury. (temat 26)

27. Relacje międzypokoleniowe - jak ukazywane są przez twórców. Na podstawie wskazanego obrazu (temat 27 - niepotwierdzony)

28. Motyw komizmu w dziełach... (temat 28)

29. Motyw relacji matki z dzieckiem w oparciu o fragment "Granicy" Zofii Nałkowskiej i innych tekstów kultury. (temat 29 - niepotwierdzony)

30. Dobro i zło w życiu człowieka na podstawie inscenizacji "Dziadów cz. III" Adama Mickiewicza, całego utworu i innego tekstu kultury. (temat 30)

31. Przyczyny konfliktów międzypokoleniowych na podstawie utworu "Moralność pani Dulskiej" i innych tekstów kultury. (temat 31)

32. Za pomocą jakich środków językowych i w jakim celu twórcy przedstawiają potęgę natury? Na podstawie utworu "Burza" Adama Mickiewicza, własnych doświadczeń komunikacyjnych i tekstu kultury. (temat 32)

Zdarto żagle, ster prysnął, ryk wód, szum zawiei,
Głosy trwożnej gromady, pomp złowieszcze jęki,
Ostatnie liny majtkom wyrwały się z ręki,
Słońce krwawo zachodzi, z nim reszta nadziei.
Wicher z tryumfem zawył. a na mokre góry
Wznoszące się piętrami z morskiego odmętu
Wstąpił genijusz śmierci i szedł do okrętu,
Jak żołnierz szturmujący w połamane mury.
Ci leżą na pół martwi, ów załamał dłonie,
Ten w objęcia przyjaciół żegnając się pada,
Ci modlą się przed śmiercią, aby śmierć odegnać.
Jeden podróżny śledział w milczeniu na stronie
I pomyślił: szczęśliwy, kto siły postrada,
Albo modlić się umie, lub ma z kim się żegnać.

PYTANIA [POCZEKALNIA]
TEMATY, które się pojawiają, ale nie mają potwierdzonego numeru, bądź treści

  • W jaki sposób mówcy oddziałują na odbiorców? Odwołać się do fragmentu "Kazań sejmowych" Piotra Skargi, innych tekstów kultury i własnych doświadczeń (temat niepotwierdzony)
  • W jaki sposób przedstawiany jest sensualizm w tekstach kultury? Odwołanie do utworu Kazimierza Przerwy-Tetmajera "Lubię kiedy kobieta" (temat niepotwierdzony)
  • W jaki sposób artyści ukazują taniec? Odwołanie do obrazu z baletnicą (temat 23 niepotwierdzony)
  • Jakie warunki wg racjonalizmu musi spełniać każde poznanie? Na podstawie fragmentu "Wesela", całości utworu oraz innego tekstu kultury. (temat niepotwierdzony, przypisany do zestawu 17)
  • Bogowie i bóstwa w tekstach literackich. Jak są przedstawiani? W odwołaniu to mitologii. (temat niepotwierdzony)
  • Motyw podróży w oparciu o "Przedwiośnie" Stefana Żeromskiego i inne teksty. (temat niepotwierdzony)
  • Różnice społeczne w "Lalce" Bolesława Prusa. Odwołanie do innych tekstów kultury (temat niepotwierdzony)

WAŻNE
*pytania będą pojawiały się na bieżąco. Będą również aktualizowane oraz modyfikowane, tak aby zawierały jak najwięcej szczegółów. Są dostarczane przez maturzystów, więc mogą odbiegać nieco od oryginalnej formy. Przy niektórych numerach zestawów może pojawić się więcej zagadnień - trzeba na to zwracać uwagę.
** Numer pytania nie musi być numerem zestawu. Numer zestawu pojawia się w nawiasie. Jeśli w nawiasie jest "?" to oznacza, że nie został jeszcze wskazany numer zestawu

MATURA USTNA POLSKI 2017 - TEMATY, PYTANIA Z POSZCZEGÓLNYCH DNI


MATURA USTNA POLSKI 2017 [TEMATY, PYTANIA] - 9 maja 2017

**


MATURA USTNA POLSKI 2017 [TEMATY, PYTANIA] - 10 maja 2017

**


MATURA USTNA POLSKI 2017 [TEMATY, PYTANIA] - 11 maja 2017

**


MATURA USTNA POLSKI 2017 [TEMATY, PYTANIA] - 13 maja 2017

**


MATURA USTNA POLSKI 2017 [TEMATY, PYTANIA] - 15 maja 2017

**


MATURA USTNA POLSKI 2017 [TEMATY, PYTANIA] - 18 maja 2017

**


MATURA USTNA POLSKI 2017 [TEMATY, PYTANIA] - 20 maja 2017

**

A w ramach ćwiczeń do USTNEJ MATURY Z JĘZYKA POLSKIEGO 2017 proponujemy powtórkę. Pod poniższymi linkami znajdziecie wszystkie tematy, które pojawiły się zarówno w 2016, jak i w 2015 roku.

MATURA USTNA POLSKI 2016 - TEMATY, PYTANIA Z POSZCZEGÓLNYCH DNI


MATURA USTNA POLSKI 2016 [TEMATY, PYTANIA] - 14 maja 2016

**


MATURA USTNA POLSKI 2016 [TEMATY, PYTANIA] - 17 maja 2016

**


MATURA USTNA POLSKI 2016 [TEMATY, PYTANIA] - 18 maja 2016

**


MATURA USTNA POLSKI 2016 [TEMATY, PYTANIA] - 20 maja 2016

**

MATURA 2015: Matura ustna z języka polskiego [PYTANIA z poszczególnych dni]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki