reklama

MATURA USTNA Z POLSKIEGO 2015: Pytania na maturze ustnej z polskiego [POLSKI PYTANIA 15 maja 2015]

mredZaktualizowano 
MATURA USTNA Z POLSKIEGO 2015: Pytania na maturze ustnej z polskiego [POLSKI PYTANIA 15 maja 2015] Łukasz Kasprzak
MATURA 2015: JĘZYK POLSKI USTNY [PYTANIA z 15 maja]. Kolejny, piąty już dzień maturzyści zmagają się z nową formułą ustnej matury z języka polskiego. Wypowiedź po wylosowaniu pytania zastąpiła znaną z ubiegłych lat formę przygotowanej wcześniej prezentacji. Absolwenci liceów, którzy zdają ustną maturę z polskiego rano, mają szansę podzielić się pytaniami z kolegami, którzy podchodzą do egzaminu w późniejszych godzinach. Tym samym, szansa na dobry wynik tych drugich wzrasta. PYTANIA znajdziecie również na naszej stronie.

MATURA 2015: Matura ustna z języka polskiego [PYTANIA]

Matura 2015. Premiera nowej matury ustnej z języka polskiego w ogólniakach

Od poniedziałku, 11 maja maturzyści zdają ustny egzamin maturalny z języka polskiego w nowej formule. Nie wygłaszają już przed komisją egzaminacyjną przygotowanej wcześniej tzw. prezentacji maturalnej. Zamiast niej absolwenci LO losują sobie pytanie. Mają kwadrans na przygotowanie odpowiedzi, następne 10 minut powinien zająć monolog przed egzaminatorami, a na koniec 5-minutowa rozmowa.

MATURA 2015: Matura ustna z języka polskiego [PYTANIA z poszczególnych dni]

MATURA USTNA Z JĘZYKA POLSKIEGO 2015 [PYTANIA - PIĄTEK 15 MAJA 2015]*
Lista jest na bieżąco aktualizowana

1. Motyw pracy w "Lalce" Bolesława Prusa.
2. Obraz dzieciństwa w "Panu Tadeuszu" Adama Mickiewicza.
3. Człowiek w sytuacji ograniczeń. Odniesienie do "Klatki" Magdaleny Abakanowicz i innych utworów literackich.
4. Schematy porządkują życie człowieka, czy je ograniczają.
5. Patriotyzm z Polsce. Odniesienie do załączonego obrazu.
6. Przed czym i dlaczego uciekają bohaterowie tekstów kultury. "Ferdydurke" Witolda Gombrowicza.
7. Brak skuteczności w komunikacji językowej na podstawie tekstu Moniki Kaczorek.
8. W jaki sposób wybitne postacie mogą być przedstawione w tekstach literackich? Załączony obraz "Napoleon przekraczający Alpy"

Jacques-Louis David, źródło: pixabay.com
9. Jak twórcy przedstawiali niewinność w swoich utworach.
10. Jak doświadczenia człowiek wpływają na jego światopogląd. Odniesienie do fragmentu "Lalki" Bolesława Prusa, całego utworu i innego tekstu kultury.
11. Różnice pokoleniowe w języku, w porozumiewaniu się ludzi starszych i młodszych.
12. Sposoby wzmocnienia argumentacji. Odwołanie do przytoczonego tekstu Artura Andrusa o wykrzyknikach zamieszczonego w gazecie Zwierciadło w 2004. Trzeba było omówić jakimi środkami językowymi można wzmocnić swoja wypowiedź.
13. Symbole w tekstach kultury.
14. Normy językowe w Internecie na podstawie tekstu Gruszczyńskiego, plus odwołanie do własnych doświadczeń.
15. Skrzydlate słowa we współczesności. Jakie miejsce zajmują w polszczyźnie. Artykuł prof. Miodka i "Syzyfowe prace".
16. Rola pracy w życiu człowieka na podstawie fragmentu utworu Stefana Żeromskiego.
17. Obraz wsi w literaturze. Odwołanie do obrazu Leona Wyczółkowskiego "Siewca".
18. Wpływ wyobraźni na życie człowieka. Odwołanie do Herberta.
19. Refleksje na temat przyszłości w literaturze. Tekst - Ballada historyczna.
20. Sposoby pozyskiwania odbiorcy w mediach na podstawie wskazanego tekstu i innych tekstów kultury.
21. Rola marzeń w życiu człowieka na podstawie obrazu Malczewskiego.
22. Jakie mogą być skutki braku komunikacji językowej?
23. Refleksje na temat życia człowieka. Odniesienie do plakatu
24. Grzeczność językowa i bariery. Podane wypowiedzi dwóch kobiet na temat łamania barier w stosunku do nauczycieli. Odwołaj się do rożnych tekstów kultury i własnych życiowych doświadczeń.

*PYTANIA są zbierane i publikowane przez maturzystów. Mogą się nieco różnić od oryginalnej treści

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 25

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
Maturzystka

Moim zdaniem udostępnianie pytań jest właśnie dowodem na to, że etyczne wartości istnieją. Jest to m.in. solidarność międzyludzka i chęć niesienia pomocy innym :) Z resztą udostępnianie pytań nie jest nieuczciwe- czy gdzieś jest to zabronione? Czy jest to kłamstwo? Czy oszukujesz przy tym innych ludzi? Zarówno egzaminatorzy jak i maturzyści wiedzą, że tak robimy. Oczywiście łatwiej w ten sposób zdać maturzystom w godzinach popołudniowych, ale bądźmy szczerzy- ta matura i tak opiera się głównie na szczęściu.

m
marat

Jaki m plakat był do 23 ?

j
ja

Nie było dziś pyt.nr 1,5,9,13.
W pyt. 2. nie dzieciństwo , a "Kraj lat dziecinnych"- chodzi o powrót do miejsca.
W pyt. 6. "ucieczka przed czym i w co".
W pyt.16. ten utwór Żeromskiego to "Zmierzch".
w pyt. 19. to utwór J. Koffty "Ballada historiozoficzna" .
W pyt. 22. chodzi o przyczyny ( nie skutki).
W pyt. 2.3 było zupełnie inne polecenie.

R
Robert de Clair

Pytanie które otrzymałem nie uważam za trudne, wręcz przeciwnie, uważam że trudność matury 2015 to mit. Wystarczyło bowiem mieć poukładane w głowie, i po prostu logicznie potrafić wyprowadzić wypowiedź. 70% to niby niezbyt wysoki wynik, ale na każde z tych pytań byłbym w stanie wybronić się znajomością raptem kilku lektur - ferdydurke, lalka, sklepy cynamonowe, na upartego coś z mickiewicza - dziady lub tadzio. Śmieszne natomiast jest to, że opracowali zaledwie kilkadziesiąt pytań.

1 - lalka, nad niemnem, chłopi
2 - pan tadeusz, sklepy cynamonowe, ferdydurke
3 - lalka, ferdydurke
4 - lalka, pan tadeusz
5 - pan tadeusz, dziady
6 - ferdydurke, lalka, seksmisja ;)
7 - ferdydurke, wojna polsko ruska
8 - opis podanego obrazu, pan tadeusz
9 - pan tadeusz (zosia), i w kontraście ferdydurke (zuta)
10 - pan tadeusz, lalka, przedwiośnie
11 - wojna polsko ruska, ferdydurke (gęba w zależności od wieku rozmówcy)
12 - no tutaj faktycznie lektury nie pomogą ;)
13 - ferdydurke, wesele
14 - no tutaj internauci nie powinni miec problemów (netykieta, akronimy, kultura wypowiedzi pisanej)
15 - nad niemnem, chłopi, lalka (kult pracy) + ogarnięcie tekstu miodka
16 - ludzie bezdomni, lalka, chłopi, nad niemnem
17 - chłopi, nad niemnem
18 - sklepy cynamonowe, ferdyduke
19 - temat rzeka dla osób czytających lema bułyczowa i jakąkolwiek fantastykę + odniesienie do tekstu
20 - na codzień bombardowani jesteśmy na stronach tekstami które spreparowane są tak by zachęcić nas do klikactwa, zwiastuny filmow, reklamy.
21 - brak komunikacji, odiesienie do tekstu, + robinson? + samotnosc w sieci, sala samobójców.
23 - odniesienie do tekstu, lalka, chłopi, nad niemnem
24 - grzeczność językowa, bariery, ferdydurke, wojna polsko ruska, przykład z zycia (na codzien spotykamy sie z brakiem kultury i szacunku, brakiem dialogu wynikajacym z niedostosowaia formy/gęby (ferdydurke) do rozmówcy)

to tak w skrócie co mi sie nasuwa po przeczytaniu danego tematu. Resztę sobie sami dokombinujcie :)

...

U mnie po zakończeniu matury była wyznaczona godzina. Wtedy weszli wszyscy zdający i ogłoszono wyniki.

u
uczeń

Tak ,masz rację -powinno się być uczciwym .Ale czy -skoro wszyscy wokół nie są ,to na kogo wychodzi ten ,kto nie korzysta z okazji ,aby za cenę oszustwa dobrze zdać egzamin...

m
magda

kiedy dostaje sie wynik matury ustnej? zaraz po wyjsciu z sali?

H
Halka

moim zdaniem udostępnianie pytań jest dowodem tego ,że nie istnieją już żadne etyczne wartości.Przecież powinno się być uczciwym nie dlatego ,że nie ma możliwości oszukania,lecz ponieważ ma się zasady.A swoją drogąCKEznowu wykazała ,że jest instytucją zbędną.

s
ster

Schematy - (porządkują / ograniczają życie)

Ferdydurke

*Problem formy (konwencja, schemat który jednostka przyjmuje za wzór zachowania)
- bohater zmuszony zachowywać się w określony sposób, przyjmować pozy i wykonywać odpowiednie gesty, ze względu na otoczenie które tego wymaga
- utrata swobody na rzecz nienaturalności
- wszelkie dążenie na uniezależnienie od innych jest z góry skazane na niepowodzenie
- każdy kto chce być dobrze postrzegany, uwięziony jest w formie
- nie można uniknąć formy, gdyż wynika ona ze spotkania z drugim człowiekiem
- forma powoduję że człowiek przejmuje odpowiednie zachowanie zgodne z rolą narzuconą mu przez otoczenie (Juzio kiedy zostaje uczniem,

Lalka
*Codzienne życie Rzeckiego (6 - myju, pies, herbata / 8 - otwiera sklep, sprawdza liste zajęć, / 13 - idzie na obiąd / 20 - zamyka sklep, sprawdza kase)

h
hanka

czy twórcy zmian maturalnych w CKE odebrali już premie ?

g
gimp

Trzymaj kciuki za resztę :)

g
gość

Kpiną jest to co piszesz , musisz najprawdopodobniej mieć niski poziom inteligencji i chyba nie mieć matury . Łatwo jest oceniać tym co mieli starą maturę , prace kupioną lub pożyczoną . My przynajmniej wykazujemy się jakoś wiedzą i udowadniamy że potrafimy . Jesteśmy zgranym rocznikiem i chcemy sobie pomagać , a nie czytać komentarze że unieważnić maturę . Każdy niech zajmie się swoimi sprawami . Ciekawe jak Ty byś zdał maturę , pewnie w ogóle . Ale możesz ponarzekać bo tyle Ci zostało.

k
kasia

ciekawe czy byś się odezwał jakbyś zdawał po południu
takie życie, jedni mają pod górkę a drudzy wręcz odwrotnie

M
Marta

Macie już jakieś opracowane pytania? Może się podzielimy co Wy na to

h
hanka

jasne, że to kpina i jawna niesprawiedliwość. Ale Pani Minister Edukacji udaje, że nic się nie stało.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3