Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura z matematyki odwołana? Po druzgocącym raporcie NIK jest dosadna riposta MEN: To byłaby powtórka błędu z 1982 r.

Bartosz Wojsa
Bartosz Wojsa
Matematyki nie będzie na maturze? NIK: "To obciążenie dla uczniów"
Matematyki nie będzie na maturze? NIK: "To obciążenie dla uczniów"
Koniec matury z matematyki? Najwyższa Izba Kontroli przygotowała raport, w którym przekonuje, że egzamin maturalny z matematyki nie powinien być dla uczniów obowiązkowy. - Egzamin maturalny z matematyki jest istotnym obciążeniem (czas i koszty korepetycji, stres) dla prawie jednej trzeciej osób kończących ten typ szkoły - podaje NIK. Zdaniem NIK polscy uczniowie są źle przygotowani. Co na to Ministerstwo Edukacji Narodowej? "Postulowane przez NIK „zawieszenie” obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki byłoby powtórką fatalnej decyzji podjętej w 1982 r., bez żadnego uzasadnienia naukowego" - informuje MEN.

Koniec matury z matematyki? Raport NIK jest druzgocący

Czy egzamin maturalny z matematyki przestanie być obowiązkowy? Najwyższa Izba Kontroli przygotowała raport, w którym przekonuje, że test z tego przedmiotu jest dla uczniów jedynie obciążeniem, a zdobyta na nim wiedza nie ma bezpośredniego wpływ na miejsce danego państwa w rankingu innowacyjności gospodarki. - Nie zauważono tutaj bezpośredniej korelacji - podaje NIK.

Jaki jest wniosek?

- Należy rozważyć obecny status egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym - podaje NIK.

Riposta MEN jest szybka: Postulowane przez NIK „zawieszenie” obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki byłoby powtórką fatalnej decyzji podjętej w 1982 r., bez żadnego uzasadnienia naukowego.

CZYTAJCIE KONIECZNIE
MATURA 2019: TERMINY EGZAMINÓW PRZEDMIOTOWYCH BEZ ZMIAN

Zacznijmy od początku. NIK wskazuje, że nauczanie matematyki w szkołach pozostawia wiele do życzenia. - Świadczą o tym osiągane przez uczniów niskie wyniki:

  • W latach 2015-2017 średnio co szósty nie zdał matury z tego przedmiotu.
  • Aż 42 proc. uczniów kontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych miała na świadectwach z matematyki tylko ocenę dopuszczającą.

Przyczyna tkwi w wadliwym procesie nauczania. Nie dzieli się klas na grupy pod względem umiejętności i wiedzy oraz nie dostosowuje się zadań i tempa pracy na lekcji do możliwości uczniów - czytamy w raporcie.

Matura 2018: w jakich powiatach woj śląskiego były najlepsze wyniki, a w jakich najgorsze? Kliknij i sprawdź >>>

Matura 2018: TOP10 powiatów z najlepszymi i najgorszymi wyni...

Wśród powtarzających klasę w latach 2015-2017 aż 61 proc. w szkołach ponadgimnazjalnych otrzymało ocenę niedostateczną z matematyki, a w gimnazjach i szkołach podstawowych - 70 proc. Także liczba uczniów zdających egzaminy poprawkowe z matematyki świadczy o nie najlepszej edukacji tego przedmiotu

Według ostatnich opublikowanych wyników testów PISA w 2015 r. obniżyły się umiejętności matematyczne polskich uczniów w stosunku do 2012 r. Wtedy średni wynik polskich uczniów w zakresie matematyki wyniósł 518 pkt, a w 2015 r. 504 pkt. W 2015 r. Polska była pod względem wyników z matematyki na świecie na miejscu 17, a w naukach ścisłych na 22. Spośród krajów UE lepsze od Polski wyniki uzyskały m.in.

  • Estonia,
  • Holandia,
  • Dania
  • Finlandia

.

- W kontekście powyższych wyników matury, rezultatów badań kwestionariuszowych wśród uczniów i doświadczeń innych krajów, w których nie wprowadzono obligatoryjnego egzaminu z tego przedmiotu, a które plasują się wysoko w badaniach międzynarodowych obejmujących przedmioty ścisłe (np. Finlandia), należy rozważyć obecny status egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym - podaje NIK.

Znasz matematykę? Rozwiąż te zadania

- Nie można również wskazać, że obowiązkowy dla wszystkich uczniów egzamin maturalny z matematyki ma bezpośredni wpływ na miejsce danego państwa w rankingu innowacyjności gospodarki. Nie zauważono tutaj bezpośredniej korelacji. Zupełną ciekawostką jest ograniczenie liczby egzaminów w Singapurze - państwie od lat zajmującym czołowe miejsca w badaniu PISA i zaliczanym do grona tzw. azjatyckich tygrysów. Władze tego azjatyckiego państwa zdecydowały, że szkoła będzie kłaść większy nacisk na rozwój umiejętności pracy zespołowej i analitycznego myślenia, zamiast uczyć wiedzy encyklopedycznej i wzmagać ducha rywalizacji - czytamy w raporcie.

Matura z matematyki: Jaki wniosek?

Z raportu NIK wynika, że obowiązkowy egzamin maturalny z matematyki nie stanowi sam jako taki wartości dodanej w procesie nauczania w szkołach ponadpodstawowych kończących się maturą. - Wręcz przeciwnie, jest istotnym obciążeniem (czas i koszty korepetycji, stres) dla prawie jednej trzeciej osób kończących ten typ szkoły.

W ten sposób osoby nieplanujące związków z przedmiotami ścisłymi w swej dalszej ścieżce kształcenia mogłyby w sposób bardziej efektywny skupić się na przedmiotach istotnych z punktu widzenia ich dalszej drogi zawodowej. Co więcej, wstępna selekcja na poziomie liceum i technikum pozwoliłaby dyrektorom i nauczycielom matematyki na odpowiednią do potrzeb uczniów organizację zajęć w zróżnicowanych grupach, koncentrując uwagę szkoły na uczniach o uzdolnieniach matematycznych.

Zapewniłoby to wzrost kompetencji uczniów pragnących kształcić się dalej na kierunkach ścisłych i politechnicznych, które są obecnie powszechnie kwestionowane przez rektorów uczelni - czytamy.

Wybór odpowiedniego kierunku to nie wszystko. Ważne, by wybrać uczelnię, po której jest szansa na pracę. Ogólnopolski system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych (ELA) pozwala poznać zarobki absolwentów rok po ukończeniu studiów. [promo]4015;1;[/promo]Wybraliśmy 20 popularnych kierunków studiów i porównaliśmy średnie zarobki absolwentów wszystkich uczelni w kraju, gdzie można studiować dany kierunek. Sprawdź, co dzieje się rok po ukończeniu studiów z absolwentami. Którzy mają szanse na najwyższe zarobki?

Studiując tutaj, zarobisz najwięcej na etacie TOP 10 uczelni

Matura bez matematyki? OŚWIADCZENIE MEN

Ministerstwo Edukacji Narodowej postanowiło odnieść się do raportu NIK-u w sprawie egzaminu maturalnego z matematyki. Jak czytamy w komunikacie MEN, „matematyka nadal będzie przedmiotem obowiązkowym na egzaminie maturalnym, tak jak w większości krajów europejskich".

- Postulowane przez NIK „zawieszenie” obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki byłoby powtórką fatalnej decyzji podjętej w 1982 r., bez żadnego uzasadnienia naukowego. Nowa podstawa programowa, będąca efektem reformy edukacji podkreśla rozwijanie kompetencji innowacyjnych uczniów, m.in. przez stosowanie innowacyjnych metod nauczania, jak np. metoda projektu, a także wykorzystywanie w szkole nowych technologii - podaje MEN.

W dalszym uzasadnieniu czytamy, że „wyłączenie, choćby czasowe, egzaminu z matematyki z części obowiązkowej egzaminu maturalnego zniszczyłoby obiektywne i porównywalne w skali kraju narzędzie rekrutacyjne polskich szkół wyższych. O obecny kształt tego narzędzia, z obowiązkowym egzaminem z matematyki, polskie środowisko akademickie, zarówno przedstawiciele nauk ścisłych, jak i humanistycznych, zabiegało przez wiele lat".

- Należy podkreślić, że postulowana przez NIK zmiana zawiera wewnętrzną sprzeczność. NIK wysnuwa wnioski o skuteczności na podstawie przede wszystkim wyników matury z matematyki, której „zawieszenie” Izba proponuje - pisze MEN. - Egzaminy gimnazjalny i ósmoklasisty z matematyki oraz egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowym to jedyne, rzetelne narzędzia służące weryfikacji poziomu wiadomości, a także umiejętności uczniów, m.in. w zakresie kompetencji matematycznych. Bez tych narzędzi nie będzie żadnej możliwości wyciągnięcia jakichkolwiek wniosków służących kształceniu. Wymagania wszystkich egzaminów zewnętrznych, o których wcześniej wspomnieliśmy odzwierciedlają wymagania ustalone w podstawie programowej.

Matura z matematyki: Gdzie leży problem?

NIK podaje, że główną przyczyną niepowodzeń polskich uczniów są wady procesu nauczania matematyki. Zarówno kontrola przeprowadzona w 20 szkołach, jak i badania kwestionariuszowe potwierdzają, że pomimo iż uczniowie posiadają zróżnicowaną wiedzę i umiejętności, zdecydowana większość szkół nie dzieli klas na grupy w zależności od umiejętności matematycznych. A tak już się dzieje w przypadku nauki języków obcych.

- Tymczasem do podstawowych barier przy realizacji wymaganego programu, uczestniczący w badaniu kwestionariuszowym NIK nauczyciele matematyki zaliczyli właśnie zróżnicowany poziom wiedzy uczniów w klasie. Zapytani o czynniki mogące usprawnić nauczanie matematyki wskazywali m.in. konieczność podziału klas na grupy w zależności od zaawansowania wiedzy i umiejętności matematycznych uczniów. Wymieniali także zmniejszenie liczby uczniów w klasach - podaje.

Matura 2019: Terminy CKE. Tak wygląda harmonogram egzaminów maturalnych 2019?

Bolączką polskich szkół ma być także to, że nauczyciele nie dostosowują zadań i tempa pracy na lekcji do możliwości uczniów. Deklarują to ankietowani przez NIK uczniowie. Ponad połowa z nich oceniała, że tempo pracy na lekcjach matematyki jest nieodpowiednie i nie nadążają ze zrozumieniem materiału. Tymczasem z ankiet przeprowadzonych wśród rodziców wynikało, że znaczna część dzieci - bo aż 57 proc. - zgłaszała rodzicom problemy ze zrozumieniem matematyki.

„Mając na uwadze istotne wady procesu nauczania matematyki w szkołach i związany z nimi wzrost odsetka uczniów z ocenami dopuszczającymi z tego przedmiotu na kolejnych etapach edukacyjnych, Najwyższa Izba Kontroli wnosi również o rozważenie możliwości zawieszenia egzaminu maturalnego z matematyki jako obowiązkowego dla wszystkich uczniów do czasu poprawy skuteczności nauczania tego przedmiotu w szkołach" - ten komunikat mówi sam za siebie.

10 dochodowych zawodów, do których nie potrzeba studiów. W k...

TYDZIEŃ Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki