Menopauza: rozkwitanie, nie przekwitanie. Zmień podejście do życia

Patrycja Wacławska (opr.)
123RF
Menopauza to początek pięknego etapu, czas nowych wyzwań i stawiania przed sobą nowych celów

Menopauza, nazywana często okresem przekwitania, nie musi wiązać się z ograniczeniami i rezygnacją z dotychczas podejmowanych aktywności. Kobieta po 48. roku życia może nadal „rozkwitać”, realizować swoje pasje i czuć się spełniona niezależnie od zmian następujących w jej organizmie. W tym celu powinna zadbać o swoje zdrowie i samopoczucie. Jak to zrobić? Podpowiada ginekolog, seksuolog i endokrynolog prof. dr hab. Violetta Skrzypulec-Plinta.

Zmień podejście do życia

Pamiętaj, że część recepty na szczęście to Twoje nastawienie do życia. Pomyśl, że menopauza to początek pięknego etapu w życiu kobiety, czas nowych wyzwań i stawiania przed sobą nowych celów. W okresie menopauzalnym trzeba wypracować postawę względem wieku i zacząć czerpać z niej siłę. Rozwijaj swoje pasje, spełniaj marzenia i nie przestawaj dbać o siebie tak, jak kiedyś. Jeżeli postrzegasz ten czas zbyt negatywnie, poproś o wsparcie swoich najbliższych lub zwróć się o pomoc do psychologa. Zaufana osoba pomoże zaakceptować nową sytuację, nauczy jak radzić sobie z trudnościami związanymi ze spadkiem hormonów i pokaże, jak odnaleźć pozytywne aspekty.

Postaw na zdrową dietę, ruch i wypoczynek

Zdrowy tryb życia nie wystarczy, aby zwalczyć wszystkie objawy menopauzy związane ze spadkiem hormonów, ale pozwoli poprawić Twoje samopoczucie I ogólnie wpłynie na Twoje zdrowie. Postaw na ruch, spożywaj nienasycone kwasy tłuszczowe i produkty bogate w wapń, jedz codziennie warzywa i owoce. Nie zapominaj o odpoczynku i relaksie, kiedy Twój organizm podpowiada, że ma na to ochotę. Regularna aktywność fizyczna i zdrowa dieta pomoże wyeliminować dodatkowe kilogramy i ograniczyć ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.

Zdrowa dieta z naciskiem na zaprzestanie palenia papierosów, ograniczenie spożycia alkoholu oraz aktywność fizyczna, która pozwoli utrzymać korzystną masę ciała, to istotne elementy profilaktyki okresu okołomenopauzalnego. Warto na przykład ćwiczyć jogę, która wzmacnia mięśnie dna miednicy zapobiegające nietrzymaniu moczu, a do diety włączyć wapno i witaminę D3, które zmniejszają ryzyko osteoporozy. Należy przy tym pamiętać, że dieta i aktywność fizyczna to tylko jeden z elementów wspierających terapię menopauzalną.

Nie daj się pokonać huśtawce hormonów

Uderzenia gorąca, bezsenność, huśtawki nastrojów to tylko niektóre objawy będące efektem zaburzeń hormonalnych w okresie menopauzalnym. W praktyce są one spowodowane stopniowym ograniczeniem czynności hormonalnej jajników i obniżeniem poziomu estrogenów. Z tego powodu najskuteczniejszym sposobem eliminacji dolegliwości menopauzalnych jest hormonalna terapia menopauzalna (HTM). Jeżeli zauważyłaś u siebie symptomy menopauzy, skontaktuj się ze swoim ginekologiem. W przypadku potwierdzenia diagnozy dobierze odpowiednią formę hormonalnej terapii menopauzalnej (HTM).

Zatrzymaj młodość

Niski poziom estrogenów to także szereg fizycznych oraz emocjonalnych przemian zachodzących w organizmie kobiety. Niedobór wspomnianego hormonu prowadzi między innymi do utraty kolagenu, odpowiedzialnego za elastyczność skóry i jej nawilżenie, wpływa na rozkład tkanki tłuszczowej. Poza tym „estrogenowy parasol" chroni kobiecy organizm przed chorobami układu krążenia i utratą masy kostnej. Suplementacja estrogenów w formie HTM, złagodzi więc nie tylko objawy menopauzy, ale pozytywnie wpłynie na elastyczność skóry, a także prewencję osteoporozy i schorzeń sercowo-naczyniowych. Jedną z form terapii jest np. transdermalny spray z estradiolem, która zapewnia wygodę, dyskrecję stosowania i dobór indywidualnej dawki, dostosowanej do potrzeb kobiety. W przypadku kobiet z zachowaną macicą należy ją wzmacniać dodatkowo progestagenami.

Czerp satysfakcję z życia seksualnego

Wydaje się, w czasie menopauzy, kobiecy organizm sugeruje, że nie jest to już okres na planowanie macierzyństwa, a zatem i aktywność seksualną. Przeciwnie – to najlepszy etap w życiu, aby czerpać radość z bliskości. Seks nie ma ograniczeń wiekowych, wiele kobiet pozostaje aktywne seksualnie w wieku około i postmenopauzalnym. Seks wzmacnia relacje między partnerami, ale też pozytywnie wpływa na zdrowie, aktywizuje układ oddechowy, odpornościowy, krążenia i pozytywnie wpływa na kobiece samopoczucie.

ZOBACZ |_Wydarzenia minionego tygodnia w Łódzkiem_Dziennik Łódzki

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie