Międzynarodowe Triennale Tkaniny: Magdalena Abakanowicz [ZDJĘCIA]

Łukasz KaczyńskiZaktualizowano 
"Magdalena Abakanowicz. Opus et fabulas" - wystawa towarzyszących 14. Międzynarodowemu Triennale Tkaniny - Łódź 2013 w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi. Grzegorz Gałasiński
"Magdalena Abakanowicz. Opus et fabulas" to tytuł jednej z ważniejszych wystaw towarzyszących 14. Międzynarodowemu Triennale Tkaniny - Łódź 2013. Dzieła ikony polskiej sztuki XX i XXI wieku, dzięki której oczy świata skierowały się na polską tkaninę unikatową, goszczą w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi.

- Ideą, która nam przyświecała, było po raz pierwszy tak silnie zaakcentować istnienie tej niezwykłej kolekcji prac w Łodzi, do której artystka przywiązuje ogromne znaczenie - podkreśla Elżbieta Fuchs, dyrektor MGS i jedna z kuratorek wystawy. - Gdy zaczynaliśmy pracę nad wystawą, profesor Abakanowicz bardzo się ucieszyła i powiedziała, że możemy dołączyć wszystko, co znajduje się w jej pracowni. Oczywiście nie mogliśmy tego zrobić. Wybraliśmy prace najbardziej monumentalne.

Wernisaż odbył się we wtorek wieczorem w Ośrodku Propagandy Sztuki w Parku im. Sienkiewicza, gdzie w 1978 roku miała miejsce niezwykle ważna dla Abakanowicz wystawa. Odbyła się ona z okazji 3. Międzynarodowemu Triennale Tkaniny. Sama zaś "Opus et fabulas" to próba podążenia przez kolejne artystyczne "stacje" Abakanowicz: płaskie tkaniny malarskie, tkaniny przestrzenne (symbolem tego etapu jest słynny "Abakan trójczęściowy czarny", w roku 1972 nagrodzony medalem I. Ogólnopolskiego Triennale Tkaniny Przemysłowej i Unikatowej w Łodzi), formy przestrzenne (reprezentują je ażurowe "Ptaki, czy jedna z najnowszych prac "Giganci"). Wystawę otwiera szlachetna w wyrazie tkanina nawiązująca do form organicznych.

- Na początku artystka eksperymentowała z tkaniną, kształtując ją jak płótno malarskie. To były lata 60. i czas jej debiutu w warszawskiej Kordegardzie. Krytycy dzielili włos na czworo zastanawiając się, czy jest to jeszcze tkanina czy wspaniały przykład malarstwa. Nic dziwnego, można tam odnaleźć wiele odniesień do nurtów malarskich tego czasu - mówi dyrektor Elżbieta Fuchs.

Zbliżające się w swym wyrazie do rzeźb tkaniny Abakanowicz (słynne abakany) wzbudziły podziw już w 1962 roku na Biennale w Lozannie. W 1965 roku w Sao Paulo cykl monumentalnych tkanin został nagrodzony złotym medalem.

- Lata 60. sprawiają, że artystka zaczyna być obecna w obiegu międzynarodowym. Za jej sprawą zaczyna rodzić się pojęcie polskiej szkoły tkaniny. Wielką rolę odegrało też ówczesne Muzeum Historii Włókiennictwa w Łodzi kierowane przez Krystynę Kondratiuk, które było jedyną taką przestrzenią spotkania tkaniny światowej - zaznacza dyrektor Fuchs.

Niedługo później, w 1972 roku, trójczęściowy "Abakan czarny" zdobył główną nagrodę 1. Triennale w Łodzi.

- A gdy w 1978 roku przygotowuje swą indywidualną wystawę w naszej Galerii, jest już osobą uznaną, szanowaną. Także krytycy akceptują jej drogę od płaskich tkanin malowanych po tkane z poranieniem palców gobeliny, który zawierają nie tylko naturalne materiały, ale też sznury, sizale, tworzywa czy nawet końskie włosie - mówi dyrektor Fuchs. - To moment, w którym rodzi się wielki mit polskiej tkaniny w świecie, który unaoczniają prace Magdaleny Abakanowicz. To wszystko pokazuje wystawa, jako swego rodzaju źródłowy punkt, który sprawił, że później artystka podjęła się realizacji wielkich kompleksów prac prezentowanych w przestrzeniach otwartych.

To właśnie tam w większości pojawiały się tak charakterystyczne człekopodobne sylwetki z obciętymi głowami, wydrążonymi korpusami, realizowane w materiałach twardych. Często tworzyły grupy rzeźbiarskie liczące niekiedy nawet sto obiektów. Korzystanie z efektu skali stało się jedną ze strategii typowych dla artystki.

Najważniejsze wydarzenia w biografii Abakanowicz oddają plakaty, zaś niema prezentacja filmowa obrazuje najistotniejsze realizacje w przestrzeni publicznej. Ponad 80-letnia artystka nie pojawiła się na wernisażu. Od kilku lat nie bierze czynnie udziału w życiu towarzyskim.

Wystawa już wzbudziła spory oddźwięk. Miejska Galeria Sztuki oczekuje na przyjęcie zorganizowanych grup z Polski i świata.

Damy ci więcej - zarejestruj się!

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3