Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mieli pieniądze na inwestycje, ale nie potrafili ich wydać

Jolanta Sobczyńska
Władze Łodzi podczas inauguracji budowy Trasy Górnej
Władze Łodzi podczas inauguracji budowy Trasy Górnej Krzysztof Szymczak
Radni przeznaczyli na inwestycje w 2011 r. 642 mln zł. Jednak władze Łodzi plan wydatków zmniejszyły o 101 mln zł (do 541 mln zł). Ale nawet tego nie potrafiły wydać. Nie zrobiono inwestycji za ponad 100 mln zł. Dokonaniom magistratu w tej dziedzinie poświęcona była wczorajsza komisja finansów Rady Miejskiej w Łodzi.

A plany były imponujące. W 2011 r. po raz pierwszy wydatki Łodzi miały przekroczyć 3 mld zł. Na same inwestycje przeznaczono w budżecie miasta 642 mln zł.

Ale to był początek 2011 r. Później wydatki na inwestycje ograniczono do 541 mln zł. Ostatecznie władzom miasta udało się wydać jedynie trochę ponad 400 mln zł.

- To 75,6 proc. pieniędzy przeznaczonych na inwestycje - przyznał Krzysztof Mączkowski, skarbnik miasta. - Ale były lata, kiedy wykonanie budżetu też było niskie. Np. w 2003 r. wyniosło 72,1 proc., a w 2001 r. - 77,3 proc.

Te wyjaśnienia nie uspokoiły radnego Witolda Rosseta (PO), przewodniczącego komisji finansów.

- Jeśli inwestycje najpierw ograniczono o 100 mln zł, a potem nie wykorzystano kolejnych ponad 100 mln zł to tak naprawdę wykonanie budżetu jest na poziomie poniżej 60 proc.- zauważył radny Rosset. - Rozumiem, że budżet był przygotowany przez poprzednią ekipę rządzącą (zarząd komisaryczny wskazany przez premiera Donalda Tuska - przyp. red.) i że były w tam inwestycje, które nie powinny się w nim znaleźć, bo np. nie były do końca przygotowane. Ale czy problem nie leży też np. w urzędniczej niewydolności.

Okazuje się, że w 2011 r. kulało wykonanie inwestycji na drogach. Nie rozpoczęła się planowana budowa Trasy Górnej (od al. Jana Pawła II do ul. Rzgowskiej). Pracownicy Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi tłumaczyli radnym, że dopiero w grudniu 2011 r. dostali tzw. decyzję ZRiD, która pozwala w szybszym trybie przejmować prywatne grunty pod drogi. Do tego czasu inwestycja nie mogła ruszyć. Te same problemy miały dotyczyć budowy tzw. węzła multimodalnego, czyli sieci połączeń przy dworcu Łódź Fabryczna. Dlatego z przeznaczonych 3,3 mln zł na węzeł wydano... 19 tys. zł.

25 mln zł przeznaczono w 2011 r. na remonty torowisk. Przeprowadzono przetargi i wybrano wykonawców prac (ZDiT podpisał umowy na 22 mln zł). Ale zrobiono roboty warte jedynie... 1,1 mln zł. Nie wydano nawet 5 proc. przeznaczonych pieniędzy. ZDiT tłumaczy, że remont torowiska na ul. Kopcińskiego dokończono już w styczniu 2012 r. Zaś przy torowisku na ul. Przybyszewskiego pojawiły się problemy z siecią energetyczną, co utrudniło zakończenie prac w terminie...

Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki