Ministerstwo transportu: budowa dworca Fabrycznego nie jest zagrożona

Marcin Bereszczyński
Krzysztof Szymczak/archiwum Dziennika Łódzkiego
Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wydało oświadczenie, że finansowanie budowy podziemnego dworca Łódź Fabryczna nie jest zagrożone. Jeśli inwestycja nie otrzyma dofinansowania z UE, to sfinansuje ją Skarb Państwa.

Oświadczenie jest odpowiedzią na zamieszanie, jakie powstało po informacji wiceministra transportu Andrzeja Massela, że budowa dworca jest obciążona ryzykiem utraty dofinansowania z UE. Massel poinformował też, że konieczne są zmiany w projekcie i zakresie prac, co spowoduje wzrost kosztów inwestycji i wydłużenie jej terminu. Jeśli budowa dworca przedłuży się i nie zostanie rozliczona do końca 2015 roku, to inwestycja straci unijne dofinansowanie.

Przyczyną wszystkich problemów jest podziemne jezioro przy ul. Niciarnianej. Wykonawca musi znaleźć sposób i technologię, aby przez tę soczewkę wodną przeprowadzić tunel, którym pociągi będą jeździły między dworcem Łódź Widzew i Łódź Fabryczna.

- Może to, ale nie musi spowodować przesunięcie oddania podziemnego dworca Fabrycznego od użytku - czytamy w oświadczeniu ministerstwa transportu. - Szczegółowe analizy wykazały, że projekt obciążony jest jednak dużym ryzykiem wydłużenia realizacji, a w związku z tym trudnościami z rozliczeniem inwestycji ze środków UE.

Niektórzy miejscy radni nie wierzą obietnicom ministerstwa transportu. Czekają na złożenie zobowiązania na piśmie.

Zabezpieczanie finansowe inwestycji dotyczy tylko części kolejowej inwestycji. Część realizowana przez miasto, czyli sieć ulic wokół Fabrycznego, jest odrębną częścią tego projektu. - Część miejska nie jest zagrożona przesunięciem terminu zakończenia prac, ani ryzykiem utraty unijnego dofinansowania - zapewnił podczas wtorkowej konferencji prasowej wiceprezydent Radosław Stępień.

Koszt części miejskiej to 412 mln zł, w tym 262 mln zł z UE. Całość inwestycji to 1,76 mld zł.

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
krk
Nie umiesz po polsku, to nie pisz.. Zostaw swój bełkot dla siebie.
j
jeziorowiec
To chyba jakiś żart! Tory kładli, drogi budowali, wieżowce też budowali i nie było jeziora. Jak mają wykopać tunel parę metrów pod ziemią to jezioro? W ogóle to ktoś widział podziemne jezioro prócz skalnych jaskiń? Czy pod Niciarnianą są jaskinie? Sorry, ale jak jeszcze raz ktoś napisze o podziemnym jeziorze pod niciarnianą to zejdę ze śmiechu z tego świata.
c
casdfa
bardzo wiarygodni są ci z ministerstw, oj oj.
G
Grek
U nas w Grecji nie dawać już pieniądz na taki durny inwestment. Ale Lodz może jeszcze być oaza. No ale sir Vincent to szchool taki konkretny i ekonomiczny. Czy On dac 2 miliardy zloty jak on robic big problem z deficyt na 8 miliard w cala Polska? Ja myslec, ze to nie takie proste. Ale jak te z PiS zapytać Sir Vincent to On im powiedzieć co On myśli. I wtedy prawda być klarowna!
Dodaj ogłoszenie