Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mniej wielopoziomowych parkingów w centrum Łodzi

Agnieszka Magnuszewska
W tym miejscu miał powstać czteropoziomowy parking, ale skończyło się na planach
W tym miejscu miał powstać czteropoziomowy parking, ale skończyło się na planach Grzegorz Gałasiński
Miejsc parkingowych w ścisłym centrum Łodzi brakuje, dlatego łodzianie do lat czekają na wielopoziomowe parkingi. Tymczasem o ile w ubiegłym roku była jeszcze mowa o budowie dziewięciu takich obiektów, obecna koncepcja zakłada tylko cztery.

Realizacja koncepcji budowy wielopoziomowych obiektów ma się rozpocząć na początku przyszłego roku od Tuwima 7.

- Wówczas rozpocznie się procedura związana z budową parkingu na placu Komuny Paryskiej. Obecnie trwają prace związane z pozyskaniem nieruchomości, którą miasto mogłoby zamienić z Orlenem w celu przejęcia terenu zajmowanego przez stację paliw - wyjaśnia Marcin Masłowski, rzecznik prezydent Łodzi.

Podziemny parking pod pl. Komuny Paryskiej (ul. Tuwima 7) ma mieć od dwóch do trzech poziomów. Takie plany były już trzy lata temu, gdy ówczesny komisarz miasta podkreślał, że będzie to pierwszy obiekt wybudowany na zasadzie koncesji. Jednak do przetargu na projekt, budowę i użytkowanie parkingu nikt się nie zgłosił.

Czteropoziomowy parking miał powstać u zbiegu al. Mickiewicza i ul. Wólczańskiej. W tym celu w czerwcu ubiegłego roku zlikwidowano tam prywatny parking strzeżony. Inicjatywa jednak spaliła na panewce.

- Przez prawie rok, po likwidacji parkingu strzeżonego, nic na działce się nie działo. Wszyscy parkowali za darmo. W czerwcu ustawiono parkomaty, ale już we wrześniu parking przejął sąsiedni biurowiec - mówi łodzianin mieszkający przy ul. Wólczańskiej. - Jak miasto na tym skorzystało? Przecież przez rok straciło masę pieniędzy, bo poprzedni właściciel płacił miesięcznie czynsz dzierżawczy w wysokości 5,5 tys. zł.

Magistrat tłumaczy, że plany budowy wielopoziomowca pokrzyżowały sprawy majątkowe. Działki przeznaczone na parking zostały wcześniej wywłaszczone pod budowę al. Mickiewicza (1976 r.). Jednak nowa droga powstała tuż obok nich. Nawet gdyby zawiadomiono byłych właścicieli o możliwości zwrotu nieruchomości, nie zapewniłoby to pewności prawnej.

- W opinii Wydziału Majątku Miasta wywłaszczenie nastąpiło z naruszeniem prawa. Na tej podstawie pani prezydent zdecydowała, że przeznaczenie nieruchomości dla procedur partnerstwa publiczno-prywatnego jest zbyt ryzykowne - tłumaczy Marcin Masłowski.

Dlatego teren postanowiono wydzierżawić Centrum Biznesowemu Synergia, które jest właścicielem zabytkowej nieruchomości przy ul. Wólczańskiej 128/134 (dawnej fabryki A. Doube) i bierze udział w programie "Mia100Kamienic". Ze względu na planowaną rozbudowę pierzei firma będzie musiała zamknąć wjazd od ul. Wólczańskiej oraz zlikwidować części miejsc parkingowych na swojej posesji.

Co z innymi działkami, które jeszcze niedawno były brane pod uwagę? Magistrat zrezygnował z lokalizacji Gdańska - Mała.

- Na wniosek kupców "Zielonego Rynku" zapadła decyzja o wydłużeniu dzierżawy na rzecz kupców, którzy także rozpatrują możliwość budowy parkingu - wyjaśnia Masłowski.

Jako rezerwowa lokalizacja traktowany jest nadal pasaż Schillera. Przede wszystkim budowa parkingu w tym miejscu byłaby kosztowana ze względu na istniejące podziemne instalację, a to zniechęca inwestorów.

Ponadto jednoczesna budowa parkingów przy al. Schillera i pl. Komuny Paryskiej wiązałaby się poważnymi utrudnieniami w ruchu w centrum. Ale to nie jedyny kłopot. - Na części nieruchomości trwa próba uregulowania stanu prawnego na drodze sądowej - dodaje Masłowski.

Pozostaje jeszcze działka przy al. Kościuszki 42 oraz narożnik Wólczańskiej i 6. Sierpnia, które nadal są brane pod uwagę, ale tylko jako lokalizacje parkingów automatycznych, których konstrukcję można łatwo zdemontować. Powstałyby one na zasadzie dzierżawy terenu.

- W tej formule rozpatrywana jest też lokalizacja przy al. Kościuszki 50, ale wymaga ona szczegółowej analizy urbanistycznej ze względu na charakterystykę obecnej zabudowy i ewentualne kolizje z istniejącymi obiektami - mówi Masłowski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Mniej wielopoziomowych parkingów w centrum Łodzi - Dziennik Łódzki

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki