MON nie chce terminalu kolejowego w Łodzi?

    MON nie chce terminalu kolejowego w Łodzi?

    Marcin Darda

    , Agnieszka Magnuszewska

    Dziennik Łódzki

    O budowie chińskiego terminalu mówił się od kilkunastu miesięcy. Na zdjęciu: pociąg towarowy na łódzkim Olechowie, sierpień 2015

    O budowie chińskiego terminalu mówił się od kilkunastu miesięcy. Na zdjęciu: pociąg towarowy na łódzkim Olechowie, sierpień 2015 ©Grzegorz Gałasińśki

    Łódzcy i wojewódzcy radni PO obawiają się, że w Łodzi nie powstanie chiński terminal kolejowy, o budowę którego region zabiega od lat.
    O budowie chińskiego terminalu mówił się od kilkunastu miesięcy. Na zdjęciu: pociąg towarowy na łódzkim Olechowie, sierpień 2015

    O budowie chińskiego terminalu mówił się od kilkunastu miesięcy. Na zdjęciu: pociąg towarowy na łódzkim Olechowie, sierpień 2015 ©Grzegorz Gałasińśki

    Podczas najbliższej sesji Rady Miejskiej w Łodzi klub PO chce przyjąć stanowisko skierowane do ministra obrony narodowej, by nie niszczył szans na budowę w Łodzi chińskiego terminalu kolejowego. Radni odnoszą się do materiału opublikowanego w „Gazecie Wyborczej”.

    Cytuje ona Antoniego Macierewicza, szefa MON, który w rozmowie z polonijną telewizją Goniec TV stwierdził, że „w Łodzi nic nie powstaje”. Zasugerował, że plan ekspansji gospodarczej Chin, a zatem i plany budowy hubu kolejowego, to spisek Rosji, Chin i Europy Zachodniej zmierzający do „wyeliminowania z obszaru euroazjatyckiego wpływów Stanów Zjednoczonych oraz zlikwidowania jako niepodległego podmiotu Polski”.

    - Opieramy się na informacjach prasowych, ale faktem jest, że nie nastąpiła sprzedaż terenów przy ul. Pryncypalnej pod terminal kolejowy. Przetarg kolejny raz został odwołany przez Agencję Mienia Wojskowego - podkreśla Mateusz Walasek, szef klubu radnych PO. - Dla inwestora jest istotne jest, by sprawował władzę nad tym terenem. Korzystanie z innych terminali w Łodzi go nie zadowoli. Pojawiły się informacje, że znajdzie sobie teren w Kutnie.

    Znacznie większe obawy ma Marcin Bugajski, radny PO Sejmiku Województwa Łódzkiego.

    - Gdy okażemy się niewiarygodni po wielu latach starań politycznych o tę inwestycję, zostanie to odebrane bardzo negatywnie przez Chińczyków. Obawiam się reperkusji na skalę ogólnopolską- mówi Bugajski. - Argumentacja, że jak w Łodzi nie powstanie terminal, to zlikwidowane zostanie zagrożenia dla inwestorów amerykańskich w Europie, jest nieprawdą. Szlak jedwabny przebiega też przez Czechy i Słowację. Chińczycy zainwestują u nich albo w Niemczech.

    Dramatyczny ton doniesień o rezygnacji Chińczyków łagodzi Ireneusz Jabłoński, wiceprezydent Łodzi. - Nie dotarły do mnie informacje o wycofaniu się inwestora - mówi Jabłoński. - AMW odwołała przetarg, ale z tego co wiem po to, by mieć czas na wypracowanie nowej formuły zaangażowania się w to przedsięwzięcie, być może innej niż tylko sprzedaż działki.

    Jabłoński zaleca ostrożność w stawianiu tez, że budowa terminalu to „temat zamknięty”. Zresztą wypowiedź Macierewicza pochodzi z 2015 r., prawdopodobnie, gdy nie był on jeszcze szefem MON. Dawna jednostka wojskowa weszła w obszar Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

    Jej prezes - należący do PiS Marek Michalik - nieraz zachwalał polsko-chińskie interesy i ich dobry klimat. Co mówi teraz? Według ŁSSE „jeśli chodzi o projekt dotyczący terenu przy ul. Pryncypalnej, (...) nie ma on planu zagospodarowania przestrzennego. Te trudności nie przekreślają jednak projektu. Obawiamy się natomiast, że klimat wokół bardzo ważnej inwestycji mogą zepsuć publikacje prasowe oparte w znacznej mierze nie na faktach, a na anonimowych źródłach.”

    TERMINAL

    O budowie chińskiego terminalu w Łodzi mówiło się już w lipcu 2015 r. , gdy w Łodzi otwarto biuro miasta Chengdu.

    Ówczesny ambasador Polski w Chinach Tadeusz Chomicki podkreślał, że Łódź i woj. łódzkie są najbardziej aktywnymi partnerami współpracy polsko-chińskiej w ostatnich latach, a prowincja Syczuan i Chengdu prowadzą najbardziej dynamiczną współprace z Polską. Osią tej współpracy ma być połączenie kolejowe między Łodzią a Chengdu. Promocją tego towarowego połączenia wśród przedsiębiorców w Łódzkiem zajmuje się właśnie biuro Chengdu w Łodzi.

    Natomiast na terenie dawnej jednostki wojskowej, która jest własnością Agencji Mienia Wojskowego ma powstać hub kolejowy i centrum logistyczne. Inwestorem jest polsko-chińska spółka zarządzająca kontenerowcem z Chin, który przywozi towar wysyłany następnie do innych krajów. Inwestycja oceniana jest na ok. 250 mln zł i ma przynieść kilkaset miejsc pracy.


    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (18)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    + i -

    halina (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

    Calym sercem popieram te inwrst.ale... Lokalizacja slaba,infrsstr.drogowa do du.py. konieczny jest remont i przebudowa kilku skrzyzowan co oznacza chaos na chojnach..i zapewne idiotyczne pomysly...rozwiń całość

    Calym sercem popieram te inwrst.ale... Lokalizacja slaba,infrsstr.drogowa do du.py. konieczny jest remont i przebudowa kilku skrzyzowan co oznacza chaos na chojnach..i zapewne idiotyczne pomysly specow drogowych. Do tego nieustanny halas z takiej stacji doprow.do protestow( slusznych) mieszksncow...zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    układy i układziki od 8 - 9 lat wobec tej działki

    Adam (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

    J & W - NIE WYPALIŁO LUB , co MON ma do tej działki,zaś straty rocznie sięgają ok . 65.000 - 78.000 zł. x 7 =

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Sprawa jest prosta...

    Patrio (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 1

    Dziwnym trafem Yankesy chcą nam sprzedać rakiety JASSMy-ER (jako pierwszym), pewnie to jest deal za to, że my będziemy blokować Chińczyków. Przez tyle lat działka była wystawiona na sprzedaż, a...rozwiń całość

    Dziwnym trafem Yankesy chcą nam sprzedać rakiety JASSMy-ER (jako pierwszym), pewnie to jest deal za to, że my będziemy blokować Chińczyków. Przez tyle lat działka była wystawiona na sprzedaż, a teraz nagle blokada. Antek też był bardzo przychylny (w necie dużo materiałów), a teraz nagle zmiana o 180 stopni. Niestety wybór już chyba podjęty, albo się zbroimy w JASSMy, albo ekonomia...zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    To wszystko PiS robi po to...

    .i. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 3

    ...by storpedować każdą inwestycję w tym mieście (patrz Caracalle). Potem będą huczeć że to miasto podupada przez nieudolne rządy Zdanowskiej. Ta to sobie wymyślili i tak realizują. O tym ze to oni...rozwiń całość

    ...by storpedować każdą inwestycję w tym mieście (patrz Caracalle). Potem będą huczeć że to miasto podupada przez nieudolne rządy Zdanowskiej. Ta to sobie wymyślili i tak realizują. O tym ze to oni rzucają kłody pod nogi na pewno zapomną i skrzętnie przemilczą.... Brawo wyborcy PiS z Łodzi...zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Jedwabny szlak szansa dla Łodzi

    Łodzianin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 14 / 2

    Jeżeli ten terminal przeładunkowy nie powstanie w Łodzi, będzie to chyba największa porażka ekonomiczna w dziejach Naszego Miasta. Cały ten "jedwabny szlak" jest kolką w oku amerykanów, ale również...rozwiń całość

    Jeżeli ten terminal przeładunkowy nie powstanie w Łodzi, będzie to chyba największa porażka ekonomiczna w dziejach Naszego Miasta. Cały ten "jedwabny szlak" jest kolką w oku amerykanów, ale również całej Europy zachodniej o ile centrum przeładunkowe nie powstanie w Niemczech. Dla Polski, dla Łodzi ta inwestycja jest jak powstanie największego portu przeładunkowego, a co za tym idzie ogromny skok cywilizacyjno-ekonomiczny. Łódź nie może pozwolić sobie na taką stratę, przez decyzję nieodpowiedzialnych polityków, kierujących się partykularnymi interesami własnych partii politycznych ! zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Chyba nie do końca

    To ja (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4

    Wystarczy trochę pomyśleć, zamiast opowiadać głupoty. http://biznesalert.pl/jakobik-macierewicz-wypisuje-polske-z-nowego-jedwabnego-szlaku-w-tle-gra-sluzb/


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Wystarczy pomyśleć

    do To ja (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Wystarczy pomyśleć, to pomyśl ! Przeczytaj ten artykuł, który linkujesz i pomyśl. Chyba, że ci pasuje dominacja banksterska usarela...

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ???

    forest gump (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 7

    Myslisz , ze w Lodzi naprawde nie ma innej dzialki gdzie można by zbudowac terminal? Tu po prostu chodzi o stolki i kradziez panstwowej kasy. Na terminal potrzeba 10 max 15 ha i niekoniecznie...rozwiń całość

    Myslisz , ze w Lodzi naprawde nie ma innej dzialki gdzie można by zbudowac terminal? Tu po prostu chodzi o stolki i kradziez panstwowej kasy. Na terminal potrzeba 10 max 15 ha i niekoniecznie trzeba go budowac wsrod spokojnej zabudowy tamtej okolicyzwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Działka musi mieć bocznicę i doprowadzone tory.

    . (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 1

    Musi być wyposażona w media.
    Ale to nic. Inwestor wkładając w to duże pieniądze wybrał taką lokalizację. Innej nie chce. Skorzystają Niemcy, a my będziemy tylko płatnikami.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Pisdzielcze jełopy

    zack (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 2

    tak mają. Spiski, zamachy. Obłęd goni obłęd ...

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    macier

    monte (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 6

    macier już do reszty zgłupiał - spisek spiskiem pogania tak jak ci wszyscy obłąkani piskmioty

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Hipokryci

    forest gump (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 12

    Jak w ubieglym roku politycy PO pojechali odwolac przetarg bo wadium wplacil inwestor ktory im sie nie podobal tobylo dobrze? Zla karma wraca , a wLodzi jest pelno innych dzialek ktore nadaja sie...rozwiń całość

    Jak w ubieglym roku politycy PO pojechali odwolac przetarg bo wadium wplacil inwestor ktory im sie nie podobal tobylo dobrze? Zla karma wraca , a wLodzi jest pelno innych dzialek ktore nadaja sie pod taka inwestycje , wiec po co cisnac MON?zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Do tej pory

    Zgredzik. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 17 / 9

    Myślałem że oni po prostu przywracają normalność w tym kraju . Lecz po roku władań doszedłem do wniosku że oni po prostu niszczą pozostałe resztki. Na marginesie to warszawka zawsze niszczyła nasze...rozwiń całość

    Myślałem że oni po prostu przywracają normalność w tym kraju . Lecz po roku władań doszedłem do wniosku że oni po prostu niszczą pozostałe resztki. Na marginesie to warszawka zawsze niszczyła nasze miasto ale temu matołowi z piotrkowa się dziwie on przecież nie jest rdzenny krawaciarz. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Co robili

    he,he (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 17

    radni PO przez ostatnie lata? Mieli wybitnego ministra MON niejakiego Siemaniaka od tablic Mendalejewa.Był jeszcze jeden psychiatra niejaki Klich,o wybitnym Grabarczyku nie wspomnę.Wtedy siedzieli...rozwiń całość

    radni PO przez ostatnie lata? Mieli wybitnego ministra MON niejakiego Siemaniaka od tablic Mendalejewa.Był jeszcze jeden psychiatra niejaki Klich,o wybitnym Grabarczyku nie wspomnę.Wtedy siedzieli cichutko na dupskach i wszystko było cacy. Sami k...a zmarnowali wiele lat starań, teraz wielkie halo. Prawdopodobni nie szło na projekcie zrobić przewału więc odkładali w czasie. zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo