Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MPK Łódź: Rewolucja komunikacyjna, pierwsze reakcje pasażerów

Matylda Witkowska
Matylda Witkowska
Wprowadzony w niedzielę nowy system autobusów i tramwajów utrudnia dojazdy. Od jutra wprowadzona będzie pierwsza korekta tras.

To był wyjątkowo trudny poniedziałek dla wielu łodzian dojeżdżających do pracy i szkoły komunikacją miejską. Ludzie gubili się w nowym systemie i zmienionych oznaczeniach. Nawet tym, którzy mieli mapkim trudno było czasem dotrzeć do celu.

Pani Elżbieta Grzankowska przed godziną ósmą rano szła pieszo z Narutowicza do ul. Pomorskiej.

– Zawsze tak jak wielu studentów jechałam do Pomorskiej z Widzewa linią 85. Teraz już się nie da tak dojechać – narzekała.

Wiele osób patrzyło z niedowierzaniem na puste przystanki na południu Łodzi, z których przez weekend zniknęła linia 57.

– Sprawdzałam wczoraj na mapie i jestem pewna, że 57 miało tu jechać. Ale jednak go nie ma – mówiła pani Beata, która chciała dojechać z ronda Solidarności do Wólczańskiej.

Mieszkańcom Bałut miało być łatwiej dzięki nowym połączeniom autobusowym. Ale pani Henryka, która z wielką torbą podróżowała z ul.Boya - Żeleńskiego do centrum linią 64 i przy ul. Wojska Polskiego i musiała się przesiąść, była zmianami oburzona.

– Linią 57 można było dojechać do kilku szpitali. Teraz musimy się przesiadać – denerwowała się. – Ja jeżdżę za darmo, ale inni stracą na to kolejne minuty z biletu – tłumaczyła.

**Zobacz też:

MPK Łódź: Rewolucja w komunikacji miejskiej w Łodzi. Pasażerów MPK czekają wielkie zmiany [MAPY]

**

Na Chojnach bez połączeń

Narzekali też mieszkańcy domków na Chojnach - Zatorzu. Do tej pory mogli szybko dojechać do centrum autobusem linii 75. Teraz zostaje im jadące opłotkami 95 A i B, a potem przesiadka.

W drugą stronę też nie było łatwo. Pani Marzena specjalnie wyszła z domu pół godziny wcześniej by dojechać do pracy do Gadki Starej. – Zwykle od Narutowicza jechałam 70 B, teraz będę musiała się przesiąść na 75 B. Nie wiem czy zdążę do pracy – mówiła zdenerwowana.

Mieszkanka ul. Demokratycznej narzekała na rzadszy dojazd do miasta. – Do tej pory mogłam wsiąść w 62 i 68, które jeździły średnio cztery razy na godzinę. Teraz mam tylko 62. W godzinach szczytu jeździ co 12 minut, ale poza już tylko trzy razy na godzinę. Po tych zmianach połączeń jest mniej, bilety są droższe – mówiła.

Szukali informacji

Miasto rozesłało do mieszkańców 350 tys. egzemplarzy mapek. Ale nie wszyscy je dostali. Do bloków przy ul. Wierzbowej dotarły tylko gazetki. Mapek nie dostali też lokatorzy z Dąbrowy.

– Nikt tutaj jej nie dostał. Kto sobie sam zdobył, to ma – narzekała pani Katarzyna Pawlak.

Mieszkańcy narzekali też na kłopoty z dodzwonieniem się na przeznaczoną dla pasażerów specjalną infolinię.

Pracownicy MPK i magistratu, którzy od godz. 7 do 10 i od 14 do 17 stali na 50 głównych przystankach i udzielali informacji, musieli znosić żale pasażerów.

– Są mili, ale narzekają, narzekają i jeszcze raz narzekają – mówi jeden z pracowników MPK, którego wysłano z torbą ulotek na przystanek.

Pasażerowie, którzy szukali informacji, długo wpatrywali się w tabliczki na przystankach. Odczytanie ich nie było łatwe, bo rozpiski tras nie wiszą już razem z rozkładami, a na dodatek umieszczane są bardzo wysoko. Do tego na przystankach nie ma już opisanych całych tras.

Nie na wszystkich na przystankach były też rozkłady jazdy. Obok cmentarza przy ul. Rzgowskiej nie było rozkładów żadnej z linii: 95 A, 95B, 52 i 63. Jednak autobusy znienacka się na nich zatrzymywały.

**Czytaj:

Komunikacyjna rewolucja w Łodzi. Zmiany w MPK Łódź!

**

O pomoc do rzecznika

Ci, którym pogorszyły się warunki, byli zrozpaczeni. Rodzice gimnazjalistów ze szkoły katolickiej przy ul. Nałkowskiej na Dąbrowie zadzwonili do... biura Rzecznika Praw Dziecka, Marka Michalaka. Teraz przygotowują oficjalne pismo z prośbą o interwencję.

Łukasz Sowa z biura prasowego tej instytucji zapowiada, że jeśli prośba o interwencję wpłynie, to rzecznik się nią zajmie.

–Może poprosić organizatora przewozu o wyjaśnienia dlaczego zmiany są wprowadzone – mówi Sowa. Jak przyznaje, rzecznik ma jednak ograniczony wpływ na decyzje urzędników.

Jutro pierwsze korekty

Pierwszego roboczego dnia nowego rozkładu okazało się, że trzeba wprowadzić korekty. Autobusy linii 59, 73 i 79, które skręcały z ul. Zachodniej na pl. Wolności, blokowały tramwaje. Od jutra skręcą w lewo już w ul. Ogrodową i dojadą do pl. Wolności przez ul. Nowomiejską. Ma to poprawić przepustowość ul. Zachodniej.

– Dalej będziemy monitoro-wać sytuację na tym i na innych skrzyżowaniach i wprowadzać konieczne zmiany - zapewnia Jolanta Baranowska z biura prasowego magistratu.

Korki tramwajowe zauważono też w innych miejscach, także na al. Politechniki. – Przy skrzyżowaniu z Felsztyńskiego stały w korku trzy tramwaje. Czegoś takiego nie widziałam tutaj nigdy – narzekała pani Agnieszka, która chciała dojechać do Politechniki.

**Zobacz też:

MPK Łódź. Nowe ceny biletów. Za to pojedziemy nimi także ŁKA

**

Najważniejsze zmiany

Nowy rozkład jazdy obowiązuje od niedzieli. Najważniejsze zmiany to zwiększenie liczby linii autobusowych na osiedlach. Teraz jeżdżą na 24 nowych ulicach i 90 przystankach.

Niektóre linie, jak np. 15 A zniknęły, za to pojawiły się nowe. Wiele linii, zwłaszcza autobusowych zmieniło trasy.

Nowością są liczne warianty tras oraz linie jeżdżące inaczej w dni robocze i w weekendy. Niektóre linie w weekendy nie jeżdżą wcale.

Jednocześnie zdrożały bilety. Za zwykły bilet 20-minutowy kosztuje 2,80 zł, bilet 40-minutowy 3,60 zł. Za to na biletach MPK możemy jeździć także pociągami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w granicach miasta Łodzi. A dziś jeszcze u obu przewoźników pojedziemy po Łodzi za darmo.

**Czytaj:

Rewolucja komunikacyjna w Łodzi. Poniedziałek to prawdziwy test dla wprowadzonych zmian

**

MPK Łódź: Rewolucja komunikacyjna, pierwsze reakcje pasażerów

To kwestia dotarcia. Nie każdy przyjmuje zmiany z ochotą.
Jest dość przyzwoicie. Na razie nie docierają do nas sygnały o poważnych problemach. Zostaje jeszcze kwestia dotarcia się i przyzwyczajenia do nowych rozwiązań. Rozumiem ludzi, że są niezadowoleni, gdy coś im się zmienia. Nie każdy ma taką osobowość, że zmiany przyjmuje z ochotą. Pokazują to też przykłady innych miast i nasza reforma z 2001 r,. gdy przez pierwszy miesiąc wszyscy twierdzili, że jest bardzo zła. Natomiast gdy już odnaleźli optymalne trasy okazało się, że jest bardzo wygodna. Na razie jeszcze spora część mieszkańców musi ułożyć sobie w głowie na nowo geografię miasta, przestać myśleć starym układem, a zacząć myśleć nowym.

MPK Łódź: Rewolucja komunikacyjna, pierwsze reakcje pasażerów

Poza jednym miejscem nie mamy większych opóźnień
Nie jest najgorzej. Największe problemy są na ul. Zachodniej, zwłaszcza tam, gdzie autobusy skręcają w lewo do placu Wolności. Autobusy stają na skrzyżowaniu, blokują przejazd tramwajów. Wcześniej tramwaje na ŁTR-ze nie jeździły tak często. Teraz nawet jeśli autobus stanie na jeden cykl świateł, tramwaje w obu kierunkach łapią opóźnienie. Zgłosiliśmy to do Zarządu Dróg i Transportu. Trwają prace nad rozwiązaniem tego problemu. Poza tym nie mamy większych opóźnień. Problemem jest to, że pasażerowie nie poświęcili czasu na zapoznanie się ze zmianami i po prostu wychodzą na przystanek. Staramy się jednak pomagać: wzmocniliśmy infolinię, są wolontariusze, którzy rozdają mapki.

MPK Łódź: Rewolucja komunikacyjna, pierwsze reakcje pasażerów

Pomysł reformy jest słuszny, ale diabeł tkwi w szczegółach
Pomysł z reformą siatki MPK jest słuszny, gdyż przez 15 lat od ostatniej zmiany miasto bardzo się zmieniło, a tym bardziej od ostatniej zmiany wielu linii autobusowych sięgających lat 90. Ale diabeł tkwi w szczegółach i na to mieszkańcy słusznie narzekają. Poucinano poranne dojazdy do pracy, rozkłady są nie za bardzo czytelne i pisane małą czcionką, albo wieszane są za wysoko. Do tego brak realnego priorytetu dla MPK, którego nie chce wprowadzić ZDiT pokazują, jak bardzo po macoszemu traktowana jest komunikacja zbiorowa w Łodzi. Niestety, kluczowe decyzje podejmują osoby, które z niej nie korzystają.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: MPK Łódź: Rewolucja komunikacyjna, pierwsze reakcje pasażerów - Dziennik Łódzki

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki