reklama

MPK Łódź. Tramwaj 43 powróci? Marszałek łódzki dał pieniądze na linię 43, ale nie wiadomo czy zostanie zmodernizowana

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
Zaktualizowano 
Od 3 marca tramwaje linii 43 do Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska zostaną zastąpione przez autobusy zastępcze. Krzysztof Szymczak
Zarząd Województwa Łódzkiego przyznał 11,3 mln zł na remont linii tramwajowej z Łodzi do Konstantynowa Łódzkiego. Cała inwestycja ma kosztować 16,4 mln zł. Problem w tym, że Konstantynów Łódzki nie ma brakującej kwoty 5,1 mln zł, bo miasto jest bardzo zadłużone. Linia do Lutomierska nie ma przyznanego dofinansowania.

Od 3 marca zawieszone zostaną kursy linii tramwajowych 43A do Konstantynowa Łódzkiego i 43B do Lutomierska. W ich miejsce wprowadzona będzie autobusowa komunikacja zastępcza. Przyczyną jest fatalny stan torowiska. Spółka MPK - Łódź uznała, że kursy tramwajów na tych trasach zagrażają bezpieczeństwu pasażerów i motorniczych.

Od kilku lat było wiadomo, że kursy tramwajów trzeba będzie zawiesić, jeśli nie zostanie przeprowadzony remont torowiska. Władze Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska wystąpiły z wnioskami o dofinansowanie inwestycji. Na razie dofinansowanie dostał Konstantynów Łódzki. Zarząd Województwa Łódzkiego przyznał 11,3 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Kłopot w tym, że inwestycja ma kosztować 16,4 mln zł, a Konstantynów Łódzki nie ma 5,1 mln zł. Zastępca burmistrza Łukasz Napieralski wyjaśnił, że miasto jest zadłużone na 22 mln zł. A to dla budżetu tego miasta kwota astronomiczna. Dodatkowa pożyczka na remont linii tramwajowej jeszcze bardziej obciążyłaby budżet. Może zdarzyć się tak, że Konstantynów Łódzki będzie zmuszony oddać samorządowi wojewódzkiemu kwotę 11,3 mln zł, jeśli nie znajdzie w budżecie 5,1 mln zł.

- Sytuacja jest analizowana pod względem finansowym. Poczekajmy do konkretnych ustaleń - powiedziała Anna Walczak, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Konstantynowie Łódzkim.

Jeśli Konstantynów Łódzki nie będzie miał wkładu własnego do remontu linii tramwajowej, to nie będzie miała sensu przebudowa dalszego odcinka do Lutomierska.

- Złożyliśmy wniosek o dofinansowanie z Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego. Projekt znalazł się w grupie rezerwowej. Czekamy, aż zostanie przesunięty do grupy podstawowej - mówi Tadeusz Borkowski, wójt gminy Lutomiersk.

Modernizacja linii tramwajowej w Lutomiersku ma kosztować około 10 mln zł. Władze gminy liczą, że 80 proc. dostaną z Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego, 15 proc. z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego, a z budżetu przeznaczą 5 proc., czyli 500 tys. zł. Na tyle ubogą gminę byłoby stać.

Gdyby gmina Lutomiersk nie dostała dofinansowania, a Konstantynów Łódzki uzbierałby kwotę 5,1 mln zł na wkład własny, to sytuacja wyglądałaby jak w 2017 roku. Wtedy podmyty został trzystumetrowy odcinek torowiska. Przejazd był tam niemożliwy. Przez ponad pół roku tramwaje dojeżdżały do pl. Wolności w Konstantynowie Łódzkim, a stamtąd do Lutomierska jeździł autobus zastępczy. Chociaż wznowione zostały kursy tramwajów to spółka MPK - Łódź alarmowała, że stan torowiska jest fatalny. Na najbardziej zniszczonych odcinkach trasy trzeba było wprowadzić ograniczenie prędkości do 10 km/h. Podróż z Lutomierska do Łodzi znacznie się wydłużyła. Dlatego nie powinno nikogo dziwić, że od marca autobusy zastępcze będą jeździły krócej niż obecnie jadą tramwaje. Jeśli dojdzie do remontu torowiska, to znów tramwaje będą szybko pokonywać trasę. Oczywiście, jeśli do remontu dojdzie.

Linia do Ozorkowa zamknięta od roku

Minął rok od wstrzymania kursów linii 45 z Łodzi do Zgierza i linii 46 z Łodzi do Ozorkowa. Kursują tam autobusy zastępcze. Torowisko było tak zdewastowane, że zagrażało bezpieczeństwu. Samorządy, przez które przebiegały te linie, nie mają pieniędzy na remont torowiska. Jedynie Zgierz pozyskał 8,7 mln zł na modernizację odcinka od granic Łodzi przez miasto. Koszt inwestycji 12,6 mln zł.

Tramwaj do Pabianic udało się uratować

Los linii pabianickiej wisiał na włosku. Udało się zdobyć dofinansowanie 88 mln zł do inwestycji szacowanej na 145 mln zł. Oferty w przetargu były jednak wyższe. Najtańsza przekraczała szacowaną kwotę o 28 mln zł. Pabianice nie miały takich pieniędzy, bo są zadłużone na 90 mln zł. Miasto zwróciło się do Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju o pomoc i otrzymało 11 mln zł. Brakujące 17 mln zł pokryje obligacjami.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 22

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

P
Piotr

Zgadzam sie w 100% podróż autobusem to wiekszy komfort, trasa obejmuje wiekszą część miasta, ciszej. Jeżdżę Linią 6 z Zgierza do Lodzi fajne autobusy aż miło wsiąść a na byłych torowiskach zrobić np trasy rowerowe.

T
Tomasz

Iwo. Co ty gościu bredzisz chyba masz wielką gorączkę. Myślałeś że dzwon bije a to syrena wyła. Tramwaj z Komorowskim to wykoleił się za Konstantynowem w Żabiczkach, zanim coś napiszesz to przeczytaj sobie informacje czy są prawdziwe.

v
voy

Autobus elektryczny Solaris kosztuje ok 2 mln złotych. Cztery sztuki załatwiają komunikację Łódź- Konstantynów. Kierowcy, serwis i tym podobne koszty, porównywalne z tramwajami. Zostaje 8 melonów w kieszeni. Lutomiersk-Konstantynów obsłużą dwa Solarisy. 6 baniek w kieszeni.
Co się k....a dzieje? Kto podejmuje decyzje..? Dlaczego nie siedzą w pierdlu?

J
Jake

Każdy sie dołoży

c
camry22

przez byczyne pojedziemy kartoflu

O
Ona

Burmistrzowi już dziękujemy tylko nic nie robi a chwalenie się że autobus lepszy niż tramwaj dobre to choć czas referendum się zbliza

I
Iwo

Tramwaj na dobrym torowisku nietrzymany na idiotycznych światłach jest szybszy, tańszy i wygodniejszy, bo wtedy można tam dać nowe wagony. Trolejbus stanie w korku, bo kierowcy mają w nosie buspasy.

I
Iwo

Nic o złożeniu wniosku przez Łódź? Nie złożyła? Przecież to u nas przy zoo wykoleił się tramwaj z Komorowskim!

t
tomasz

pomysl moze i dobry ale nie realny to by byla potezna inwestycja nikt nie ma na to pieniedzy plus jeszcze zakup trolejbusow

z
zyklonB

NIE dla konkordatu

b
baska

Uważam, że powinno się zlikwidować torowisko, miejsce po torowisku wyasfaltować i puścić trolejbusy. Trakcja już jest. Będą miały osobny pas ruchu i nie będą blokować ruchu samochodów

C
Co?

Jakie to ŁÓDZKIE tramwaje jeżdżą na Brus?

g
gość

remont torowiska do Smulska jest w gestii miasta Łódź i był odkładany od co najmniej lat 80-tych gdy zamknięto zajezdnię w Brusie. dalsza część torowiska była częściowo naprawiana przy okazji modernizacji drogi 710 oraz pieniędzy miasta Konstantynowa. Sprawa zadłużenia Konstantynowa to sprawa zarządu miasta nie pana wojewody.

Ł
ŁKS Wola Grzymkowa

Tramwaj był pewny - pójdziem do sołtysa może un cuś uradzi!

j
juhc

tylko wyprowadzić przystanki autobusowe na pas zajmowany przez torowisko, żeby nie blokować i tak wąskiej ulicy Łódzkiej.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3