Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MPK Łódź. Wielka wymiana taboru. Kupują tramwaje i autobusy

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
Tramwaj NF6D sprawdził się na łódzkich ulicach. Przez kilka miesięcy testów nie miał żadnej awarii
Tramwaj NF6D sprawdził się na łódzkich ulicach. Przez kilka miesięcy testów nie miał żadnej awarii Materiały MPK
Spółka MPK Łódź podpisała umowę na zakup 34 używanych tramwajów z niemieckiego miasta Bochum. Pierwsze mają przyjechać pod koniec lipca. Rozpisany został również przetarg na 70 nowych autobusów. Trwa dostawa 12 nowych tramwajów, a w planie jest dostawa kolejnych 30 wagonów.

Do przetargu na zakup używanych tramwajów typu NF6D zgłosiła się tylko jedna firma. To niemiecka Bogestra z siedzibą w Bochum, która zaoferowała 34 tramwaje za 3,15 mln euro i wygrała przetarg. Umowa została podpisana, a wstępne ustalenia mówią, że pierwsze używane składy powinny być dostarczone pod koniec lipca. Trwa ustalanie harmonogramu dostaw. Wszystko wskazuje na to, że do końca roku do Łodzi przywiezionych będzie 15 używanych tramwajów. Pozostałe w kolejnym roku. To tabor, który został wyprodukowany na początku lub w połowie lat 90. XX wieku. Zastąpi wysłużone wagony typu 805.

Tramwaj NF6D z Bochum już jeździ po Łodzi. Został kupiony za 100 tys. euro. Przystosowanie go do łódzkich warunków kosztowało 250 tys. zł. To niewielkie koszty, bo nowy tramwaj prosto z fabryki kosztuje 8 mln zł. Tramwaj NF6D sprawdził się na łódzkich ulicach. Przez kilka miesięcy testów nie miał żadnej awarii. To pojazdy niskopodłogowe, które mają więcej miejsc siedzących niż produkowany obecnie tabor. Wadą jest brak klimatyzacji.

Klimatyzację mają natomiast nowoczesne tramwaje z bydgoskiej fabryki firmy Pesa. Spółka MPK Łódź zamówiła 12 takich tramwajów za 99,6 mln zł. Pierwsza z pes przyjechała na wielkiej lawecie w styczniu. Pozostałe mają być dostarczone w tym roku. Tramwaje te różnią się od tych, które MPK kupiła do obsługi trasy W-Z. Więcej jest w nich miejsc siedzących. Są dodatkowe miejsca dla wózków. Zamontowano diodowe podświetlanie poręczy. Na zewnątrz są lampy doświetlające peron przystanku, gdy jest ciemno. Kabina motorniczego jest bardziej komfortowa.

W tym roku ma być rozpisany przetarg na kolejnych 30 składów w ramach programu „Tramwaj dla Łodzi”. Program ten, oprócz kupna pojazdów, obejmuje remont 11 km torów, jezdni i chodników oraz budowę 2 km nowych torowisk na ulicach Nowowęglowej i Broniewskiego. Przebudowana zostanie też zajezdnia na Chocianowicach. Cały projekt ma się zakończyć w 2021 r. i kosztować 660 mln zł.

MPK kupuje również autobusy. Każdego roku przewoźnik ma wymieniać 10 proc. starego taboru na nowy (35 autobusów rocznie). W ubiegłym roku MPK nie kupiło jednak nowych pojazdów, dlatego teraz ma nabyć 70 autobusów. Przetarg już został rozpisany. Dotyczy 26 jednoczłonowych autobusów 12-metrowych (90 miejsc siedzących) i 20 przegubowych autobusów 18-metrowych (140-150 siedzeń). MPK chce je wynająć na 10 lat, z możliwością późniejszego wykupu.

Oferty w tym przetargu można składać do 10 kwietnia. Natomiast do 6 kwietnia mogą składać oferty producenci miniautobusów. MPK chce kupić 24 małe autobusy o długości do 8,5 metra (50-60 miejsc siedzących). Małe autobusy powinny być dostarczone do Łodzi w tym roku, większe w 2019 r.

Po Łodzi codziennie jeździ około 350 autobusów i 250 tramwajów.

Nowoczesne tramwaje dla Łodzi produkuje bydgoska PESA

KORONA KRÓLÓW. Sprawdź, co się wydarzy w kolejnym odcinku
Waloryzacja rent i emerytur w 2018 roku
Diagnoza sezon 2. Sprawdź, co stanie się w następnym odcinku!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: MPK Łódź. Wielka wymiana taboru. Kupują tramwaje i autobusy - Dziennik Łódzki

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki