Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MPK Łódź wysłało pracowników do Pesy, by dostarczyła Łodzi tramwaje na czas

Agnieszka Magnuszewska
Produkcja tramwajów dla Łodzi miała się rozpocząć w bydgoskiej Pesie w maju. W lutym produkowano tramwaje dla Torunia, które od łódzkich różnią się tylko kolorem
Produkcja tramwajów dla Łodzi miała się rozpocząć w bydgoskiej Pesie w maju. W lutym produkowano tramwaje dla Torunia, które od łódzkich różnią się tylko kolorem Jarosław Kosmatka
Około 120 pracowników łódzkiego MPK ma pomagać Pesie w produkcji tramwajów dla Torunia i Bydgoszczy, żeby Pesa mogła budować je dla nas.

Wzmocnienie kadrowo bydgoskich zakładów ma zmniejszyć opóźnienie w dostawie 22 niskopodłogowych tramwajów, na zakup których MPK podpisało u-mowę w grudniu 2014 r. To Pesa zwróciła się z prośbą do łódzkiego przewoźnika o oddelegowanie swoich pracowników. Zresztą, nie nadąża ona z zamówieniami nie tylko dla Łodzi. Również krakowskie MPK zostało postawione pod ścianą, dlatego już w sierpniu wysłało do Pesy swoich 20 pracowników, by montowali tramwaje.

Nowe tramwaje miały jeździć po zmodernizowanej trasie W-Z od początku listopada. Jednak już wiadomo, że dostawa 22 sztuk nie będzie do tego czasu możliwa. - Oficjalna informacja od Pesy jest taka, że będzie się starała zrealizować kontrakt na czas.

Jednak sądząc po tym, co dzieje się w Pesie, zakładamy, że jakieś opóźnienia będą. Dla nas najważniejsze jest to by opóźnienia nie spowodowały problemów z dofinansowaniem unijnym. Stąd przystaliśmy na prośbę Pesy i docelowo chcemy oddelegować do niej 120 pracowników z Zakładu Techniki oraz z zapleczy technicznych dwóch zajezdni - tłumaczy Krzysztof Kamiński, wiceprezes MPK.

Na początku września do Bydgoszczy wyjechało 51 pracowników, którzy dostają taką pensję, jak w Łodzi, ale mają też możliwość nadgodzin. Poza tym dostaną premię.

- Praca jest tylko przy montażu wagonów, więc pojechali nasi elektrycy, elektronicy, mechanicy pracujący przy podwoziach i wykończeniu wnętrz. Wysłaliśmy też lakierników, bo Pesie brakowało takich fachowców - mówi Waldemar Załomski, kierownik Zakładu Techniki w MPK.

W pierwszej wersji Pesa proponowała, by produkcję tramwajów przenieść do Łodzi, bo nie tyle ma problemy z załogą co z miejscem na montaż wagonów ( m.in. dlatego, że tramwajów nie odebrała Moskwa).

- Przedstawiciele Pesy oglądali u nas hale, zaczęliśmy nawet rozmawiać o dostarczaniu części zamiennych. Ostatecznie jednak Pesa stwierdziła, że może być problem z logistyką tego przedsięwzięcia i lepiej będzie jeśli ściągnie do siebie naszych ludzi - tłumaczy Kamiński.

Łodzianie mają w kontraktach zapisany zakaz pracy przy montażu łódzkich tramwajów, bo groziłoby to utratą unijnego dofinansowania. Dlatego montują je dla Torunia i Bydgoszczy, bo od łódzkich wagonów różnią się tylko kolorem. A pracownicy Pesy mogą się zająć montażem wagonów dla Łodzi.

Krakowskie MPK wymyśliło inny sposób na ominięcie unijnych obostrzeń. Jego pracownicy , oddelegowani od Pesy, dostali urlopy i zostali zatrudnieni w innej firmie odpowiedzialnej za montaż wagonów. Dlatego mogą produkować tramwaje dla Krakowa.

Budowa pierwszego wagonu dla Łodzi dobiega końca. Po otrzymaniu dla niego homologacji Pesa będzie mogła rozpocząć produkcję łódzkiej serii.

- Możliwości produkcyjne Pesy są ogromne, bo dziennie "schodzi z taśmy" jeden wagon - zaznacza Kamiński.- Powstała u nas komisja, która ma kontrolować postęp prac w Pesie. Zakładamy, że ostatnie z 22 tramwajów zostaną przez nas odebrane do 15 grudnia.

Tramwaje mają być niskopodłogowe i wyposażone w klimatyzację


Umowa na dostawę 22 tramwajów typu Swing została podpisana z Pesa Bydgoszcz SA 30 grudnia ubiegłego roku

Umowa opiewa na 166 mln zł, ale 40 proc. tej kwoty dofinansowuje Unia Europejska. Umowa dotyczy nie tylko zakupu tramwajów, ale też dostarczenia specjalistycznego wyposażenia do obsługi tramwajów, zapewnienie pakietu eksploatacyjno - naprawczego, a także przeszkolenie personelu z Zakładu Techniki i z warsztatów na zajezdniach tramwajowych

Tramwaje typu Swing

To niskopodłogowe tramwaje wyposażone w klimatyzację zarówno w przedziałach pasażerskich jak i w kabinie motorniczego, w system liczenia pasażerów, biletomaty, monitoring z możliwością przesyłania obrazu do Centrali Nadzoru Ruchu MPK w czasie rzeczywistym oraz w nowoczesną informację pasażerską. Tramwaje mają też mieć ręcznie rozkładaną rampę , która ułatwi dostanie się do wagonu osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich.

amag
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: MPK Łódź wysłało pracowników do Pesy, by dostarczyła Łodzi tramwaje na czas - Dziennik Łódzki

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki